نایت ملودی » سلامت » تغذیه » تغذیه و بیماری ها » درمان قطعی و تضمینی کبد چرب

یکی از اصلی ترین اعضای بدن ما، کبد است. این عضو نقش بسیار موثری در سلامت بدن ما ایفا می کند. اما متاسفانه زندگی پر سرعت امروزی سبب شده است تا اافراد توجه کافی به تغذیه خود نداشته باشند و همین امر زمینه ساز بروز مشکلات کبدی در درصد بالایی از اعضای جامعه شده است.

روی آوردن به فست فودها و مواد غذایی روغنی و همچنین مشروبات الکلی سبب می شود تا کبد به بیماری به نام کبد چرب دچار شود. این بیماری داران سه درجه است که گرید یک آن به آسانی و با رعایت پرهیزات غذایی قابل درمان است و به همن اندازیه گرید دو و نهایتا گرید سه درمان سختتر و طولانی تری دارند.

کبد پرب مستقیما با تغذیه ما در ارتباط است، بنابراین داشتن یک رژیم غذایی سالم که با ورزش همراه باشد، می تواند به راحتی یک کبد سالم را برای ما به ارمغان آورد.

طب نوین در درمان کبد چرب، اندکی ناتوان است. زیرا هر داروی شیمیایی که برای کبد تجویز می شود، می تواند ضررهای دیگری داشته باشد. به همین دلیل است که طب سنتی در این زمینه بسیار پرقدرت تر عمل می کند و شما با عمل به دستورات آن می توانید سلامت را به کبد خود برگردانید.

در ادامه ابتدا در رابطه با اینکه اصلا کبد چرب چیست صحبت خواهیم نمود و پس از آن به سراغ مواردی می رویم که زمینه ساز این بیماری هستند و نهایتا هم داروهای سنتی موثر در درمان آن را بیان خواهیم نمود.

تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

بیماری کبد چرب چیست؟

کبد یکی از مهمترین اجزاء بدن انسان است. انسان بدون کبد نمی تواند به زندگی خود ادامه دهد. حتی قسمتی از کبد نیز می تواند برای ادامه روند زندگی فرد کافی باشد. به همین علت است که در پیوند کبد، کل این عضو بدن را پیوند نمی زنند و تنها قسمتی از آن پیوند می شود. چراکه همین میزان نیز می تواند با رعایت برخی پرهیزات، زندگی مناسبی برای فردی که کبد خود را از دست داده، ایجاد کند.

کبد در حالت عادی و نرمال خود چربی ندارد یا میزان چربی آن بسیار کم است. همچنین آنزیم های کبد به صورت نرمال میزان مشخصی دارند که می توانند به فعالیت ها و وظایف کبد رسیدگی کنند. این در حالی است که در همان ابتدای مسیر بیماری کبد چرب، آنزیم های کبد تا حدودی غیرطبیعی شده و میزان چربی کبد افزایش پیدا می کند. البته در شرایط ابتدایی این بیماری، هیچ خطری فرد را تهدید نمی کند. با این حال عدم رسیدگی به آن، باعث پیشرفت چربی و به هم ریختگی بیشتر آنزیم های کبدی شده و در نتیجهن خطر ابتلا به سیروز کبدی و سرطان کبد بیشتر می شود.

یکی از مشکلات اصلی بیماری کبد چرب که رسیدگی به آن در اسرع وقت را مهمتر می کند، عوارض این بیماری برای قسمت های مختلف بدن است. بیماری هایی مثل دیابت، فشار خون بالا و بیماری های مرتبط با کلیه، ممکن است به دلیل کبد چرب در بدن انسان ایجاد شود. جالب است بدانید که یکی از دلایل بروز کبد چرب چاقی است و در مقابل، بیماری کبد چرب نیز به چاق شدن بیشتر فرد منجر می شود. این یک چرخه ناسالم به سمت سیروز کبدی یا همان نابودی کل کبد است. همچنین فردی که به کبد چرب مبتلا می شود، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را در خود افزایش می دهد.

نکته مهم در مورد این بیماری این است که بتوانید آن را در مراحل ابتدایی شناسایی کرده و به درمان کبد چرب اقدام کنید. برای شناسایی کبد چرب حتما باید در مورد انواع این بیماری اطلاعات داشته باشید.

علت بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به دلایل مختلفی در بدن افراد بروز پیدا می‌کند. اما هنوز دلیل قطعی و مشخصی برای این بیماری پیدا نشده است. سیستم بدن برخی افراد به‌صورتی است که به جمع شدن چربی در کبد کمک می‌کند و در برخی موارد به سمت سیروز کبدی پیش می‌رود. اما به‌طور کلی موارد زیر را می‌توان با بروز کبد چرب مرتبط دانست:

  • چاقی
  • بالا بودن قند خون و دیابت
  • بالا بودن میزان تری‌گلیسیرید یا همان چربی در خون
  • مصرف مشروبات الکلی
  • مصرف بیش از حد غذاهای چرب
  • رژیم غذایی ناسالم
  • کم‌تحرکی
  • مصرف بی‌رویه دارو
  • مقاومت بدن در برابر انسولین

این روزها سبک زندگی افراد تغییرات زیادی کرده است. بسیاری تا حد زیادی به‌سمت کم‌تحرکی و مصرف غذاهای نامناسب پیش می‌روند. مواردی مثل مصرف مشروبات الکلی هم به این ماجرا دامن می‌زنند. مصرف داروهایی مثل لیورکر که توسط شرکت پخش دارو آدوراطب توزیع می‌شوند، می‌توانند به بهبود عملکرد کبد کمک کنند. البته توجه داشته باشید که مصرف هر دارویی باید با دستور مستقیم پزشکان و تحت نظارت آن‌ها انجام شود.

علت توصیه به درمان گیاهی کبد چرب را بدانید

یک بررسی در سال ۲۰۱۸ گیاهان دارویی، مکمل‌ها، ادویه‌جات و ترشی‌جات را که به عنوان درمان‌های جایگزین برای درمان کبد چرب استفاده شده‌اند را شناسایی کرد. در این بررسی مشخص شد که استفاده از گیاهان دارویی مانند زردچوبه، خار خار، رسوراترول و چای سبز اثرات مثبتی بر روی درمان بیماری کبد چرب دارند. البته استفاده از روش‌های گیاهی و سنتی درمان کبد چرب باید با نظر پزشک انجام شود تا عوارض جانبی نداشته باشد.

درباره اهمیت خواندن این مطلب در مورد گیاهان دارویی برای درمان گیاهی کبد چرب، همان کافی است که بدانید کبد یا همان جگر را می‌توان سلطان اندام‌های داخلی بدن دانست چرا که لحظه‌ای بدون آن قادر به زندگی کردن نخواهیم بود.

روش‌های درمان کبد چرب در طب سنتی

نتایج چندین مطالعه نشان می‌دهد که ویتامین‌ها، گیاهان و سایر مکمل‌ها ممکن است به کاهش چربی کبد و کاهش خطر پیشرفت بیماری کبد کمک کنند. در طب سنتی با استفاده از خواص بعضی گیاهان و عصاره‌گیری از آنها می‌توان ترکیباتی به دست آورد که بوسیله آنها به راحتی و با موفقیت کامل کبد چرب درمان می‌شود، تعدادی از گیاهان دارویی برای کبد چرب عبارتند از:

۱٫ درمان کبد چرب با زردچوبه

یک محقق طب سنتی با معرفی زردچوبه به عنوان گیاهی با مزاج گرم و خشک گفت: «مصرف زردچوبه به مبتلایان به کبد چرب و خونریزی‌های گوارشی، سرطان کولون و آلزایمر توصیه می‌شود.». جالب است بدانید که زردچوبه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها است. زردچوبه از انباشته شدن چربی جلوگیری می‌کند و برای درمان کبد چرب مناسب است. همچنین زردچوبه توانایی بدن را برای هضم چربی‌ها بهبود می‌بخشد به طوری که از تجمع آن‌ها در کبد جلوگیری می‌کند.

چطور باید از زردچوبه به عنوان گیاه دارویی استفاده کنیم؟

برای درمان کبد چرب باید زردچوبه را داخل کپسول کرده و بعد از غذا میل یا آن را با عسل مخلوط و هر روز مقداری مصرف کنند اما در افراد گرم مزاج مصرف زرد چوبه به این شکل می‌تواند باعث رفلکس و کهیر شود، با این حال هرگز توصیه نمی‌کنیم این افراد مصرف این ادویه را کنار بگذارند بلکه می‌توانند از آن به میزان کمتر در غذاها استفاده کنند.

۲. درمان کبد چرب با خاکشیر

خاکشیر یکی از گیاهانی بسیار مفید است که می‌توانید از آن برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده کنید. همچنین مصرف خاکشیر برای درمان کبد چرب و پاکسازی آن بسیار مفید است. این دانه‌ها کبد را از چربی پاکسازی می‌کنند و به درمان آن می‌پردازند. خاکشیر با آب ولرم و کمی ترنجبین، یک شربت مناسب برای درمان مزاج‌های خشک (صفرایی و سودایی) است و می‌تواند در درمان کبد چرب نیز مؤثر واقع شود.

۳. درمان کبد چرب با لیموترش

نوشیدن یک لیوان آب که در آن عصاره یک لیموترش تازه وجود دارد در آغاز روز می‌تواند بهترین دارو برای پیشگیری از ابتلاء به کبد چرب باشد. از آنجا که لیمو سرشار از ویتامین C است و به عنوان یک آنتی اکسیدان می‌تواند نقش مؤثری در هضم و جذب مواد مفید در بدن داشته باشد، قابلیت زیادی در پیشگیری و درمان کبد چرب دارد.

مصرف لیمو کمک می‌کند تا آنزیم تولید کبدی به نام گلوتاتیون زیاد شود، گلوتاتیون ( Glutathione) باعث خنثی کردن سموم می‌شود.

۴. درمان کبد چرب با سرکه سیب

سرکه سیب طبیعی یکی از بهترین روش‌های گیاهی برای درمان کبد چرب است، سرکه سیب کمک می‌کند چربی انباشته شده در داخل و اطراف کبد از بین برود همچنین باعث کاهش وزن شما می‌شود.

۵. درمان کبد چرب با دم نوش قاصدک

گیاه قاصدک ( Dandelion) یک تونیک قدرتمند برای کبد شما می‌باشد، از این رو برای درمان بیماری کبد چرب استفاده می‌شود. قاصدک به سم‌زدایی و سوخت و ساز چربی‌های انباشته شده در کبد کمک می‌کند. همچنین عصاره برگ قاصدک به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می‌کند.

۶. درمان کبد چرب با چای سبز

نوشیدن چای سبز یا استفاده از عصاره این گیاه دارویی تأثیر چشمگیری در پیشگیری از تجمع و رسوب چربی‌ها در اطراف کبد دارد، همچنین مصرف این گیاه به تسریع روند درمانی کبد چرب نیز کمک شایانی می‌کند. درمانگران چینی نیز بر این باورند که نوشیدن چای سبز به صورت مستمر می‌تواند مانع از ابتلاء به سرطان کبد شود. همچنین مصرف چای سبز از انباشته شدن چربی در بدن جلوگیری می‌کند.

۷. روغن زیتون

روغن زیتون سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است که این روغن در مقایسه با دیگر روغن‌ها نظیر مارگارین و کره سالم‌تر است. تحقیقات نشان داده که روغن زیتون برای کاهش سطح آنزیم‌های کبدی و کنترل وزن مفید است.

۸. درمان گیاهی کبد چرب با سیر

بسیاری از سیر یا پودر آن به عنوان طعم دهنده غذا استفاده می‌کنند، این در حالی است که تحقیقات نشان می‌دهد سیر می‌تواند باعث کاهش وزن شود، بنابراین استفاده از مکمل پودر سیر را به شما توصیه می‌کنیم.

۹. زنجیل و کمک به درمان چربی کبد

یکی دیگر از شیوه‌های کاهش جذب چربی در جریان گردش خون و اندام‌های داخلی، گنجاندن زنجبیل در برنامه غذایی هفتگی است. افرادی که در طول هفته ۲ تا ۳ بار زنجبیل استفاده می‌کنند، می‌توانند از خواص درمانی آن در افزایش میزان متابولیسم و سوخت و ساز بدن و کاهش جذب چربی‌ها بهره‌مند شوند.

برای این منظور می‌توانید یک تکه زنجبیل را درون یک کاسه ماست رنده کرده و آن را بعد از صرف وعده‌های غذایی میل کنید. به اعتقاد برخی از درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان نوشیدن دم نوش زنجبیل نیز در کنترل بیماری‌های کبد به ویژه کبد چرب مؤثر است. نوشیدن این دم نوش می‌تواند به کاهش جذب چربی در اطراف کبد کمک کرده و مانع از ابتلای افراد مستعد به این بیماری شود.

مصرف دم نوش زنجبیل یا ماست کم چرب حاوی زنجبیل به ویژه در وعده‌هایی که غذای چرب خورده اید بسیار اهمیت دارد. همچنین می‌توانید با جوشاندن برش‌های زنجبیل در چای سبز یا آب، چای زنجبیل درست کنید.

۱۰. درمان گیاهی کبد چرب با کنگر فرنگی

کنگر فرنگی مصرف غذایی داشته و در طب سنتی مصرف این گیاه سابقه طولانی در درمان اختلالات کبدی و صفرا دارد. این گیاه دارویی شامل اسیدهای سینارین، فلونیک و کافئیک لاکتون‌های سزکویی‌ترپن، فلاونوییدها اینولین فیتواسترول‌ها، مواد معدنی، ویتامین و آنزیم‌ها می‌باشد. عصاره برگ گیاه دارای اثر آنتی‌اکسیدانی و محرک سلول‌های کبدی است.

۱۱. کاهش جذب چربی با گیاه خار مریم

گیاه خار مریم یکی دیگر از گیاهان دارویی است که از آن برای درمان و پیشگیری از بیماری‌های کبدی استفاده می‌کنند. این گیاه از آنجا که ترکیبی به نام سیلی مارین دارد، می‌تواند در کاهش میزان جذب چربی به ویژه چربی بد (LDL)، تری گلیسیرید و کاهش جذب کلسترول مؤثر باشد. به همین دلیل بسیاری از درمانگران، این گیاه را از جمله مؤثرترین گیاهان دارویی برای درمان کبد چرب می‌شناسند و مصرف دم نوش یا خشک این گیاه همراه غذا را در این زمینه مؤثر می‌دانند.

گیاه دارویی خار مریم در درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان، ایدز، هپاتیت و مسمویت‌های کبدی مؤثر تشخیص داده شده است. از جمله می‌توان به اثرات آنتی اکسیدانی، آنتی ویروسی، ضد التهابی، تقویت کننده سیستم ایمنی اشاره کرد.

۱۲. درمان گیاهی کبد چرب با دارچین

مطالعات بسیاری بر اثر دم‌کرده و همچنین مکمل دارچین بر روی کبد چرب انجام شده است و تقریباً اکثر آن‌ها تأثیر مثبت این ادویه خوراکی بر کبد چرب را تأیید کرده‌اند؛ دارچین نیز مشابه زردچوبه بهتر است به صورت آسیاب نشده استفاده شود.

۱۳. رزماری و کمک به درمان کبد چرب

رزماری با طعم و عطر خوشی که دارد برای استفاده در غذاها و یا کنار آنها بسیار مفید است. این گیاه خوشبو خاصیت ضد التهابی دارد و به این منظور برای کاهش دردهای مفصلی و یا کوفتگی‌ها از آن استفاده می‌شود. در بعضی از مطالعات صورت گرفته، اثر درمانی آن برای کبد چرب نیز ثابت شده است.

۱۴. درمان چربی کبد با سرکه انگبین

استفاده روزانه یک لیوان سرکه انگبین می‌تواند به درمان کبد چرب شما کمک کند. سرکه انگبین از ترکیب دو واحد عرق نعناع، یک واحد سرکه طبیعی و دو واحد عسل بدست می‌آید و با سکنجبین درست شده از شکر کاملاً متفاوت است.

تاریخ: 25 دسامبر 2022
نویسنده: ملیکا صمدی
برچسب ها:
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت