مرتبط با این مطلب

جشنواره فجر یکی از بزرگترین جشنواره‌های هنری و فرهنگی در ایران است که هر ساله در تاریخ ۱۰ بهمن (۳۰ ژانویه) آغاز می‌شود و به مدت ده روز ادامه دارد. این جشنواره با هدف ترویج هنر و فرهنگ ایرانی و برگزاری برنامه‌های متنوع در حوزه‌های مختلف هنری برگزار می‌شود.

جشنواره فجر شامل برنامه‌های متنوعی است که شامل تئاتر، سینما، موسیقی، نمایشگاه‌های هنری، کنفرانس‌ها و سمینارها، کارگاه‌های آموزشی و فرهنگی و … می‌باشد. این برنامه‌ها در سال‌های مختلف با حضور هنرمندان بزرگ و معروف ایرانی و خارجی برگزار شده است.

جشنواره فجر به عنوان یک رویداد بزرگ فرهنگی، توانسته است با جذب حضور بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ، به یکی از پربازدیدترین رویدادهای فرهنگی در ایران تبدیل شود. این جشنواره به عنوان یکی از مهمترین فعالیت‌های فرهنگی کشور، توانسته است نقش مهمی در ترویج هنر و فرهنگ ایرانی داشته باشد.

با توجه به اینکه جشنواره فجر هر ساله با برنامه‌های متنوع و جذاب خود به یکی از پربازدیدترین رویدادهای فرهنگی در ایران تبدیل شده است، بسیاری از افراد علاقه‌مند به هنر و فرهنگ، منتظر آغاز این جشنواره هستند. به همین دلیل، بسیاری از هنرمندان و علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ، هر ساله در این جشنواره حضور می‌یابند تا از برنامه‌های متنوع و جذاب آن بهره‌مند شوند.

جشنواره فجر به عنوان یکی از بزرگترین جشنواره‌های فرهنگی در ایران، توانسته است با برگزاری برنامه‌های متنوع و جذاب، نقش مهمی در ترویج هنر و فرهنگ ایرانی داشته باشد. این جشنواره با حضور هنرمندان بزرگ و معروف، توانسته است به یکی از پربازدیدترین رویدادهای فرهنگی در ایران تبدیل شود. به همین دلیل، بسیاری از علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ، هر ساله منتظر آغاز این جشنواره هستند تا از برنامه‌های متنوع و جذاب آن بهره‌مند شوند.

فیلم‌های بخش «سودای سیمرغ» جشنواره بین المللی فیلم فجر ۱۴۰۲

«آبی روشن»

کارگردان: بابک خواجه پاشا – تهیه کننده: سید محمدحسین میری

بازیگران: مهران احمدی، مهران غفوریان، سارا حاتمی، مرتضی امینی‌تبار، روح‌الله زمانی، علی‌اکبر اصانلو، کاظم هژیرآزاد

فیلم سینمایی «آبی روشن» اولین محصول مشترک سازمان هنری رسانه‌ای اوج و فارابی است که نویسندگی آن را امیر ابیلی و داود گنجوی به صورت مشترک برعهده داشته‌اند. بابک خواجه‌پاشا پیش از این با فیلم سینمایی «در آغوش درخت» در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور داشت که موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه و دیپلم افتخار بهترین کارگردانی شد و از سوی منتقدان هم تحسین شد؛ کارگردان نوظهوری که بحث خانواده از دغدغه‌های اوست.

داستان این فیلم به موضوع مردی تبریزی می‌پردازد که با مشکلاتی مواجه است و نقش این کاراکتر را مهران احمدی بازی می‌کند. سارا حاتمی که سال گذشته در ویترین فجر به دلیل حضور در «کت چرمی» موفق به کسب سیمرغ نقش مکمل زن شد، در این فیلم بازی می‌کند. همچنین مرتضی امینی تبار که با «زخم کاری» پا به سینما گذاشت در کنار او قرار دارد.

«آسمان غرب»

کارگردان: محمد عسگری – تهیه کننده: حبیب اله والی نژاد

بازیگران: میلاد کی‌مرام، امیر حسین آرمان، نادر فلاح، آرمین رحیمیان، کریم امینی، روح الله زمانی، محمد رضا صولتی، پیام اینالوئی، احسان عباسی، صفر محمدی، احسان صاحب الزمانی، یوسف فروتن، راهله لطفی، پرهام غلاملو، سمیه مهری، نیوشا علیپور و با حضور افتخاری تورج الوند و نسیم ادبی

«آسمان غرب» اولین روایت سینمایی از دلاورمردی‌های خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر هم‌رزمانش در هوانیروز ارتش محسوب می‌شود. این فیلم رویدادهای مربوط به یک ماه ابتدایی جنگ تحمیلی در منطقه غرب کشور را بررسی می‌کند و با فشرده‌سازی در فیلمنامه، مجموعه حوادث را در بازه زمانی سه روزه به تصویر می‌کشد.

«آسمان غرب» دومین تجربه کارگردانی محمد عسگری پس از ساخت فیلم سینمایی «اتاقک گلی» است و در لوکیشن‌های متعدد استان کرمانشاه فیلمبرداری شده است. این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی و سازمان سینمایی سوره است که با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران ساخته شده است.

امیرحسین آرمان در این فیلم با چهره‌ای متفاوت در کارنامه کاری خود در قامت سرلشکر شهید حسین ادبیان از فرماندهان غیور نیروی زمینی ارتش جلوی دوربین رفته است. همچنین میلاد کی‌مرام نیز ایفاگر نقش شهید شیرودی در این فیلم است.

خلاصه داستان: «آسمان غرب» با نگاهی متفاوت، رشادت، غیرت و میهن‌دوستی خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و دیگر همرزمانش را در روزهای آغازین جنگ به تصویر می‌کشد.

«آغوش باز»

کارگردان: بهروز شعیبی – تهیه‌ کننده: علیرضا سرتیپی

بازیگران: حامد کمیلی، محسن کیایی، گلاره عباسی، شبنم گودرزی، جواد خواجوی، وحید نفر، علی عطایی، روژین فاطوری‌فر، ساینا توکلی، میثم نوروزی، سهیل هژبر، مسعود خانی، مهدی هاشمی، احترام برومند، حسن معجونی

«آغوش باز» ششمین اثر سینمایی بهروز شعیبی است که پیش از این کارهایی چون «بدون قرار قبلی»، «روز بلوا»، «دارکوب»، «سیانور» و «دهلیز» را ساخته است. فیلمنامه «آغوش باز» را مهرداد کوروش‌نیا و محمدسجاد نجفی به طور مشترک نوشته‌اند. شعیبی پیش از این در جشنواره جهانی و ملی فجر داوری کرده و با تمام فیلم‌های کارنامه کارگردانی‌اش در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است.

این فیلم پیش از این با نام «هم‌آهنگ» پروانه ساخت گرفته بود که برای حضور در جشنواره فیلم فجر، به «آغوش باز» تغییر نام داده است. به نظر می‌رسد فیلم تازه بهروز شعیبی با داستانی اجتماعی شباهت‌هایی به تجربه‌هایی همچون «دهلیز»، «روز بلوا» و یا «دارکوب» در کارنامه این فیلمساز داشته باشد.

خلاصه داستان: «سه‌ قصه عاشقانه…، سه زوج در فراز و نشیب روابط عاطفی، فرصت می‌یابند به تعریف جدیدی از عشق برسند.»

«احمد»

کارگردان: امیر عباس ربیعی – تهیه کننده: حبیب اله والی نژاد

بازیگران: تینو صالحی، توماج دانش بهزادی، ساره رشیدی، مهیار شاپوری، عباس جلیل زاده، عماد درویشی، مریم ماهانی، تصنیف حسینی، علی صادقی، عرفان سروستانی، مینا شفیعی

امیرعباس ربیعی پس از فیلم‌های سینمایی «لباس شخصی» و «ضد» در فضای تاریخی، فیلم سینمایی «احمد» را در ژانر حادثه‌ای و در فضای متفاوت مقابل دوربین برده است. فیلمی درباره زلزله بم که بالغ‌بر ۵۰ هزار نفر را به کام مرگ کشاند، بسیاری را مجروح و عده‌ای را آواره کرد.

ربیعی در این اثر سعی کرده است گوشه‌ای از فعالیت‌های شهید احمد کاظمی در سامان دادن به شهر بم پس از زلزله را به نمایش بگذارد. «احمد»، محصول مشترک سازمان سینمایی سوره حوزه هنری و موسسه تصویرشهر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

تینو صالحی‌، هنرمند باسابقه عرصه تئاتر، در این اثر ایفاگر نقش شهید کاظمی است. همچنین توماج دانش‌بهزادی با ایفای نقش یک پژوهشگر علمی و دانشگاهی در فیلم سینمایی «احمد» حضور دارد.

خلاصه داستان: این اثر سینمایی برای اولین بار قصه‌ای ناگفته از ۱۸ ساعت ابتدایی حادثه تراژیک زلزله بم و اقدامی قهرمانانه در این ساعات پُرالتهاب را همزمان با بیستمین سالگرد این اتفاق روایت می‌کند.

«بهشت تبهکاران»

کارگردان: مسعود جعفری جوزانی – تهیه کنندگان: فتح الله جعفری جوزانی و علی قائم مقامی

بازیگران: امیر حسین آرمان، پژمان بازغی، سحر جعفری جوزانی، لادن مستوفی، هومن برق‌نورد، حسام منظور

مسعود جعفری جوزانی را احتمالا هنوز هم بسیاری از فیلم‌باز‌ها او را با «در چشم باد» یاد می‌کنند؛ سریالی که پر بیراه نیست اگر بگوییم تبدیل به بخشی از خاطرات جمعی مخاطبان ایرانی شده است. جعفری جوزانی البته در سینما هم فیلم‌های خاطره ساز دارد، «شیر سنگی» و «در مسیر تندباد» جزو همان‌ها هستند؛ او حتی یک بار به سراغ ژانر کمدی رفت و «ایران برگر» را با مختصات خودش ساخت که در گیشه هم با اقبال خوبی مواجه شد.

او حالا با «بهشت تبهکاران» پا به این میدان رقابت گذاشته است، فیلمی که سال گذشته در بین فیلم‌های بخش سودای سیمرغ چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر در بخش رزرو قرار گرفته بود که همین موضوع حواشی را برای این فیلم در دوره چهل و دوم رقم زد، اما مشخص شد که سال گذشته تنها ۴۰ دقیقه از راش های این اثر سینمایی به دبیرخانه جشنواره فیلم فجر ارایه شده بود و «بهشت تبهکاران» به صورت رسمی در دوره گذشته در جشنواره فیلم فجر حضور نداشته است.

داستان «بهشت تبهکاران» در سال ۱۳۲۹ روایت می‌شود، سالی که احمد دهقان نماینده مجلس، روزنامه‌نگار و مدیر تئاتر «نصر» توسط حسن جعفری در خیابان لاله‌زار تهران به قتل می‌رسد.

خلاصه داستان: حسن جعفری کارمند شرکت نفت آبادان به تهران می آید و ناخواسته وارد ماجراهایی می‌شود.

«پرویز خان»

کارگردان: على ثقفى – تهیه کننده: عطا پناهی

بازیگران: سعید پورصمیمی، مریم سعادت، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر

«پرویز خان» اولین تجربه کارگردانی علی ثقفی است و تولید شده در سازمان سینمایی اوج است. فیلمی درباره یکی از مربیان بزرگ فوتبال که تصمیماتش همواره برای فوتبال دوستان و البته بازیکنان این ورزش حیرت‌انگیز بوده است. فوتبال دوستان دهه ۴۰ و ۵۰ پرویز دهداری را به خوبی به یاد دارند، مربی‌ای که یک الگوی ورزشی و اخلاقی به شمار می‌آید و همیشه اخلاق را بر ورزش مقدم می‌دانست.

«پرویز خان» به زندگی و اتفاقات دوران مربی‌گری مرحوم پرویز دهداری مشهور به معلم اخلاق اختصاص دارد که در مقطعی از حضور او در تیم ملی و استعفای دسته جمعی تعدادی از ملی پوشان را شامل می‌شود. سعید پورصمیمی که همواره یکی از بازیگران گزیده‌کار و البته بی‌حاشیه بوده در این فیلم در نقش پرویز دهداری حضور دارد.

خلاصه داستان: بازیکنان ستاره و باتجربه تیم ملی زیر نظر پرویز دهداری از تیم ملی استعفا می دهند…

«تابستان همان سال»

کارگردان: محمود کلاری – تهیه‌ کننده: علی اوجی

بازیگران: علی شادمان، فریبا نادری، سمیرا حسن پور، رویا جاوید نیا، مهرو نونهالی، صابر ابر، پژمان بازغی، نسیم ادبی، رایان سرلک، رونیکا بهرام زاده، مهران مدیری

نام محمود کلاری، یکی از معتبرترین برند‌های سینمای ایران در حوزه تصویربرداری است. یکی از معدود چهره‌های پشت دوربین در سینمای ایران که به معنای واقعی می‌توان گفت «ستاره» است و حضورش در مقام تصویربردار یک فیلم، تضمینی برای حداقل کیفیت سینمایی آن است.

محمود کلاری سال گذشته و بعد از گذشت ۲۲ سال از ساخت آخرین فیلمش تصمیم گرفت تا سومین فیلم سینمایی خود با نام «همچون در یک آینه» را جلوی دوربین ببرد. این فیلم در سکوت خبری وارد مرحله تولید شد و برای حضور در بخش مسابقه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر از داستان و بازیگرانش رونمایی شد. در فیلم جدید محمود کلاری که به دلیل شباهت با آثار ناصر تقوایی به «تابستان همان سال» تغییر نام داده است. نکته جالب فیلم «تابستان همان سال» نقش‌آفرینی مهران مدیری در نقش اصلی آن است

خلاصه داستان: «تابستان همان سال» داستان پسر بچه هفت ساله‌ای است که پیش رمالی می‌رود تا دزد طلاهای عمه اش را از آینه شناسایی کند، عطا که هیچ تصوری از سرانجام آنچه در آن شرایط بر زبان می‌آورد ندارد، برای رهایی از آن وضعیت، هر آن‌چه از تعاریف عمه‌اش درباره شک و تردید او نسبت به دزدی داوود پسر عمه دیگرش شنیده بازگو می‌کند، غافل از آنکه این دروغ موجب عقوبتی دوراز انتظار برای کل خانواده می‌شود.

«تمساح خونی»

کارگردان: جواد عزتی – تهیه کننده: کامران حجازی

بازیگران: جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی

جواد عزتی اولین تجربه کارگردانی‌اش را در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر پشت سر می‌گذارد و از این منظر یکی از اتفاقات جالب این جشنواره به حساب می‌آید. کامران حجازی مدیر تولید سریال «زخم کاری» که تهیه‌کنندگی آثاری چون «مرد بازنده» و «کت چرمی» را در کارنامه دارد، در چهارمین همکاری مشترک با عزتی تهیه‌کننده فیلمش هم شده است.

علاقه عزتی به فضای اجتماعی و سابقه حضورش در فیلم‌هایی چون «شنای پروانه»، «خورشید» و «جان‌دار» باعث شده است فضای فیلم «تمساح خونی» هم به آثار متاخری که بازی کرده است نزدیک باشد. جواد عزتی و سعید آقاخانی دو بازیگر اصلی این فیلم هستند که طبق برخی شنیده‌ها حال و هوایی نزدیک به کمدی هم دارد، هرچند شاید نتوان آن را یک کمدی تمام عیار دانست و در مقاطع ویژگی‌های یک تجربه اکشن را به خود می‌گیرد.

خلاصه: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

«دروغ های زیبا»

کارگردان: مرتضی آتش زمزم – تهیه کنندگان: مرتضی آتش زمزم و محسن آتش زمزم

بازیگران: جاوا احسن، سومان ریکیتا، سالم شاهد

فیلم سینمایی «دروغ های زیبا» محصول مشترک ایران و بنگلادش است که از در لوکیشن‌های شهرهای داکا و قاضی پور مقابل دوربین بایرام فضلی رفت.

فیلم از زمان ساخت، به دلیل حضور ستاره‌های سینمای بنگلادش، مورد توجه مطبوعات این کشور قرار گرفت. بنگلادش با جمعیتی بیش از صد و هشتاد میلیون نفر به وسعت استان کردستان است که پر تراکم‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود و سینما در این کشور متأثر از سینمای هند و از بزرگترین دغدغه‌های مردم آن است.

خلاصه داستان: فرشته و همسرش امجد برای زندگی به سختی تلاش می کنند.

«دست ناپیدا»

کارگردان: انسیه شاه حسینی – تهیه‌کننده: سید سعید سیدزاده

بازیگران: معصومه بافنده، نسرین احمدخانی، اعظم سادات موسوی، زیبا عسکری

پنجمین فیلم سینمایی انسیه شاه حسینی، «دست ناپیدا» نام دارد که درباره زنان حوضه خوان پشت جبهه است که لباس می‌شستند و در واقع روایت‌گر زندگی زنی است که ۲۰۰ فانوسقه خونین روی دوش دارد و همه را در آب کارون شسته و آن‌ها را به جبهه می‌فرستد.

انسیه شاه حسینی، ایده «دست ناپیدا» را از فیلم «شب به‌خیر فرمانده» گرفته است. شاه حسینی که از زمان تولید آخرین فیلمش ۱۱ سال می‌گذرد، تنها کارگردان زنی است که در دوره چهل و دوم جشنواره فیلم فجر، فیلمش به جشنواره راه پیدا کرده است.

بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد شهید و امور ایثارگران، سرمایه‌گذار این فیلم هستند. وجه تسمیه «دست ناپیدا» از قطعه شعر مولانا یعنی «دست ناپیدا گریبان می‌کشد، من پی دست و گریبان می‌روم» برداشت شده است. بر این اساس، «دست ناپیدا» نگاه متفاوت و شاعرانه‌ای را نسبت به دفاع مقدس دنبال می‌کند.

خلاصه داستان: در سالهای ابتدایی جنگ یک زن خبرنگار با عده ای زن ایثارگر آشنا شده و سرنوشتش دچار تغییر می شود…

«دو روز دیرتر»

کارگردان: اصغر نعیمی – تهیه‌کننده محسن شیرازی

بازیگران: سینا مهراد، پردیس احمدیه، گوهر خیراندیش، فرهاد آئیش

اصغر نعیمی امسال با فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» در این رقابت حضور دارد، کارگردانی که پیشتر با «هایلایت» در سال ۹۶ پا به جشنواره گذاشت و البته آماج انتقادات قرار گرفت. فیلم سینمایی «دو روز دیرتر» با موضوع فرزندآوری به نویسندگی رضا مقصودی و حمید اکبری خامنه و بر اساس طرحی از سید محمد حسینی تولید شده است.

بنیاد فرهنگی روایت فتح سرمایه‌گذار اصلی این پروژه سینمایی است که در تولید این فیلم با بنیاد سینمایی فارابی و مؤسسه بهمن سبز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی مشارکت دارد.

خلاصه داستان: «سهیل و مریم زوج جوانی که سودای مهاجرت دارند، علیرغم توصیه‌های پدر و مادر مریم از فرزندآوری خودداری می‌کنند تا اینکه پدر مریم تصمیم می‌گیرد مبلغی را که از خواهرش به ارث برده، بین نوه‌هایش تقسیم کند. سهیل و مریم که برای مهاجرت نیاز به پول دارند تصمیم می‌گیرند بچه‌دار شوند اما فوت ناگهانی غلامحسین محاسبات آن‌ها را برهم می‌زند تا اینکه…»

«شه سوار»

کارگردان و تهیه‌کننده: حسین نمازی

بازیگران: مهرداد صدیقیان، الناز حبیبی، هادی کاظمی، عباس جمشیدی‌فر، گیتی قاسمی، سعید عطایان، ایمان برات‌پور، حافظ نبی زاده، مهرناز افلاکیان، ناهید استواری، عزت اله رمضانی فر، امیر دژاکام

حسین نمازی که کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی «شه‌سوار» را برعهده دارد، پیش از این تجربه موفق «شادروان» و «آپاندیس» را در کارنامه خود ثبت کرده است. داستان «شه‌سوار» طی سه شبانه روز و در یک مراسم عروسی رخ می‌دهد. این فیلم سینمایی محصول بنیاد سینمایی فارابی است که با مشارکت بخش خصوصی تولید شده است.

خلاصه داستان: به دنبال درگذشت پدر خانواده در جریان برگزاری عروسی که چندبار به هم خورده است، خانواده او قصد پنهان کردن این خبر را دارند.

«شور عاشقی»

کارگردان و تهیه‌کننده: داریوش یاری

بازیگران: شهره موسوی، مهدی زمین پرداز، پیام احمدی نیا، سیامک صفری، احمد نجفی، بهرام ابراهیمی

«شور عاشقی» فیلم تازه داریوش یاری است که روایتی مستقیم از واقعه عاشورا دارد و از معدود آثار تاریخی حاضر در ویترین جشنواره فجر محسوب می‌شود. داریوش یاری با بهره‌گیری از یک فیلمنامه دراماتیک، روایت تفکربرانگیزی از حرکت کاروان اهل بیت (ع) در مسیر کوفه را به تصویر کشیده است. این فیلم که محصول مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد سینمایی فارابی است.

خلاصه داستان: سلمی به دنبال انتقام خون پدر، باید رسانه اسرای کربلا شود…

«صبح اعدام»

کارگردان: بهروز افخمی – تهیه کننده: علی شیر محمدی

بازیگران: مسعود شریف، ارسطو خوش رزم، داود فتحعلی‌بیگی، مهرداد نیکنام، پوریا منجزی، محسن آوری، کاوه دارابی، فریبا آذرشب

بهروز افخمی بعد از گذشت ۹ سال از ساخت آخرین فیلمش، باردیگر سراغ فیلمسازی آمده و «صبح اعدام» را بر اساس قصه‌ای در دهه ۴۰ تولید کرده است که محصول سازمان سینمایی سوره و بنیاد سینمایی فارابی است. این فیلم بازیگران شناخته شده‌ای ندارد و به گفته مدیران سازمان سینمایی سوره جزو کم‌خرج‌ترین آثار تولید شده است.

خلاصه داستان: برشی از لحظات پایانی زندگی طیب حاج رضایی و اسماعیل رضایی است که در پی قیام خونین ١۵ خرداد سال ۱۳۴۲ محکوم به اعدام شدند. داستان این فیلم در فاصله زمانی ۵ تا ۶:٣٠ صبح این روز روایت می‌شود.

پیرنگ اصلی این داستان اعتراضی و سیاسی، اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران این ۲ شخصیت است که بهروز افخمی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش آن را به فیلمنامه «صبح اعدام» تبدیل کرده است.

«صبحانه با زرافه ها»

کارگردان: سروش صحت – تهیه کننده: مصطفی احمدی

بازیگران: هادی حجازی فر، بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا، بیژن بنفشه خواه

سروش صحت علاوه بر این‌که در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر به عنوان بازیگر در «بی بدن» ایفای نقش دارد، خود در کسوت کارگردان با فیلم «صبحانه با زرافه‌ها» در این دوره فیلم فجر حضور خواهد داشت.

ترکیب متفاوت بازیگران دومین فیلم سروش صحت، نشان از موفقیت آن در گیشه خواهد داشت؛ بهرام رادان سال‌ها بعد از بازی در «بی پولی» دوباره پا به دنیای طنز و کمدی گذاشته است و به نظر می‌رسد باید با یک بهرام رادان متفاوت روبرو شویم. حضور پژمان جمشیدی بعد از تجربه بازی در «جهان با من برقص» نشان می‌دهد سروش صحت روی توانایی‌های کمدی او حساب ویژه‌ای باز کرده است. هوتن شکیبا که بعد از درخشش در سریال لیسانسه‌ها و فوق لیسانسه‌ها در نقش حبیب تبدیل به یکی از ماندگارترین شخصیت‌های تلویزیونی شد، حالا باز هم با همکاری مجدد با سروش صحت تلاش می‌کند خاطرات خوش «لیسانسه‌ها» را برای مخاطب زنده کند. بیژن بنفشه‌خواه نیز از جمله بازیگران قدیمی در عرصه کمدی است که حضورش در فیلم سروش صحت بعد از چندین تجربه مشترک همکاری یک اتفاق خوب است. هادی حجازی‌فر در «صبحانه با زرافه ها» در نقشی متفاوت می‌تواند به یکی از آس‌های صحت در جشنواره امسال تبدیل شود.

«قلب رقه»

کارگردان: خیراله تقیانی پور – تهیه کننده: سعید پروینی

بازیگران: شهرام حقیقت دوست، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، هدایت هاشمی، عبدالرضا نصاری، مصطفی ساسانی، شادی مختاری

«قلب رقه» از فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره امسال است که در موقعیتی متناقض روایت شده است و سوژه تقیانی پور، رخ دادن جنایت و خشونت عاشقانه‌ای در دل جنگ است؛ همان شمه‌ای که در سریال‌ها و کارهای قبلی‌اش نیز در نظر گرفته بود.

این کارگردان از ابتدا برای ایفای نقش اصلی فیلمش، شهرام حقیقت دوست را در نظر گرفته بوده است چرا که سابقه همکاری او با شهرام حقیقت دوست، به تئاتر برمی‌گردد.

کشور سوریه لوکیشن اصلی فیلم «قلب رقه» است و به عنوان محصول مشترک بنیاد سینمایی فارابی و بنیاد رسانه‌ای بیان در جشنواره فیلم فجر روی پرده می‌رود. این فیلم درباره محور مقاومت و روایتگر اتفاقات پیرامون حضور داعش در سوریه است.

«مجنون»

کارگردان: مهدی شاه محمدی – تهیه کننده: عباس نادران

بازیگران: سجاد بابایی، حسام منظور، بهزاد خلج، شبنم قربانی

فیلم سینمایی «مجنون» تازه‌ترین محصول سینمایی سازمان اوج است که به روایت زندگی یکی از شهدای شاخص دوران دفاع مقدس می‌پردازد. کارگردانی فیلم «مجنون» را مهدی شامحمدی برعهده دارد که از کارگردانان شناخته‌شده در سینمای مستند است و با این فیلم اولین کارگردانی فیلم بلند سینمایی را در کارنامه خود تجربه می‌کند. عباس نادران که تهیه‌کنندگی «مجنون» را برعهده دارد، هم در مقام تهیه‌کننده تا به امروز فیلم‌هایی همچون «شاه‌کش» و «شادروان» را به سرانجام رسانده است و هم، این پروژه اولین همکاری او با سازمان اوج محسوب می‌شود.

مهدی زین‌الدین را یکی از فرماندهان نخبه جنگ می‌نامند، شهیدی که در عملیات بیت‌المقدس مسئولیت اطلاعات – عملیات قرارگاه نصر را برعهده داشت. «مجنون» حالا مقطعی از زندگی این شهید و حضورش در عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد. نقش مهدی زین الدین را سجاد بابایی بازی می‌کند، بازیگری که سال گذشته به دلیل حضورش در «استاد» برنده جایزه بهترین بازیگر نقش مرد شد.

خلاصه داستان: این فیلم برشی از حماسه آفرینی شهیدان مهدی و مجید زین‌الدین و رزم‌آوران لشگر ۱۷ علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) در جزیره مجنون و عملیات بزرگ خیبر را به تصویر می‌کشد.

«معجزه پروین»

کارگردان: محمدرضا ورزی – تهیه کننده: محمدرضا شریفی نیا

بازیگران: آزیتا حاجیان، محمدرضا شریفی نیا، مارال بنی آدم، حسین پاکدل، ملیکا شریفی نیا، سام نوری، فرزاد حسنی، رامین ناصر نصیر

فیلم «معجزه پروین» از آثاری است که فرآیند تولید را به‌طور کامل در سکوت خبری پیگیری کرده و پرتره‌ای از داستان زندگی پروین اعتصامی شاعر معاصر ایرانی است.

بر مبنای سابقه این کارگردان می‌توان پیش‌بینی کرد که این فیلم هم نسبتی با فضا‌های تاریخی داشته باشد که پس از رونمایی در جشنواره فجر می‌توان درباره نسبت آن با تجربه‌های قبلی ورزی در عرصه کارگردانی سینما قضاوت کرد.

خلاصه داستان: زندگینامه پروین اعتصامی از دوران جوانی.

«میرو»

کارگردان: حسین ریگی – تهیه کننده: سعید الهی

بازیگران: سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، حمید ابراهیمی، مهدی دین‌محمدپور، آرزو تاج نیا، ایوب افشار، ابوالفضل همراه، احمدرضا غلامی، محمد بصیرپور، عبدالمجید بلوچ شارکی، فاطمه شهرکی، مصطفی پرکان، محسن آراهیش، عباس نارویی، دیانا حوت

فیلم سینمایی «میرو» در ژانر کودک و نوجوان و در بستر روایتی از دوران مقدس ساخته می‌شود که سومین اثر سینمایی حسین ریگی بعد از فیلم‌های «لیپار» و «هوک» طی سال‌های اخیر است. «لیپار» اولین فیلم ریگی بود که از نظر ساختار و داستان سینمایی بازخورد‌های خوبی هم در جشنواره فجر شاهد بود، اما دومین فیلم او یعنی «هوک» نتوانست انتظارات را برآورده کند.

این فیلم در بستر قصه‌ای متعلق به دوران دفاع مقدس در دهه ۶۰ روایت می‌شود. «میرو» با محوریت نمادین یکی از بسیجیان نوجوان شهرستان چابهار و اراده وی برای عزیمت به جبهه‌های جنگ، تحت تاثیر سردار شهید حاج قاسم میرحسینی ساخته شده است.

خلاصه داستان: نوجوانی بلوچ برای اثبات مردانگی اش به مادر، دل به دریا می زند…

«نبودنت»

کارگردان و تهیه کننده: کاوه سجادی حسینی

بازیگران: سحردولتشاهی، امیرآقایی، آزاده صمدی، فرید سجادی حسینی، رضا بهبودی، علیرضا ثانی فر، شیوا سرمست

کاوه سجادی‌حسینی که سابقه دستیاری کارگردانان معتبری همچون اصغر فرهادی را در کارنامه خود دارد، در زمینه کارگردانی دغدغه ویژه‌ای برای پرداختن به موضوعات و سوژه‌های اجتماعی داشته است و فیلم چهارم او هم حال و هوایی مشابه تجربه‌های قبلی‌اش دارد. «نبودنت» که بعد از سه فیلم «شب بیرون»، «بوفالو» و «بی‌سر» چهارمین تجربه کارگردانی بلند کاوه سجادی‌حسینی محسوب می‌شود که فیلمنامه آن را هم خودش به نگارش درآورده است.

سجادی‌حسینی با ملودرامی زنانه درباره مهاجرت و فروپاشی خانواده به جشنواره فیلم فجر آمده است. فیلم سینمایی «نبودنت»، درباره زنی به نام مرضیه است که چند سالی است در انتظار همسرش است اما شوهرش نمی‌تواند به خانه بازگردد.

خلاصه داستان: مرضیه چندسال به انتظار همسر خود است ولی همسرش توان بازگشت به خانه را ندارد…

«نپتون»

کارگردان: محمدابراهیم غفاریان – تهیه کننده: سیاوش امین پور

بازیگران: آرمین رحیمیان، بهدخت ولیان، مسعود کرامتی، آیدا ماهینی، بهناز جعفری، امین میری، ندا عقیقی

وقتی فیلمی به صورت هم زمان در بخش سودای سیمرغ و فیلم‌اولی‌ها پذیرفته می‌شود، طبیعتا کنجکاوی درباره آن بالا می‌رود، به خصوص که نام کارگردانش یکی از ناشناخته‌ترین نام‌ها در ترکیب فیلم‌های اعلامی باشد. فرآیند تولید فیلم به‌طور کامل در سکوت خبری سپری شده است.

خلاصه داستان: «افسانه و همسرش به دلیل مشغله کاری از فرزند خود غافل شده‌اند که فرزند آنها دچار مشکلی می‌شود. یک سال نپتون، معادل صد و شصت و پنج سال زمینه! یعنی یک بچه یک ساله توی نپتون یک پیرِ صد و شصت و پنج ساله روی زمین!»

«نوروز»

کارگردان: سهیل موفق – تهیه کننده: محمدرضا نادری

بازیگران: علی نصیریان، شبنم مقدمی، مهدی هاشمی، افشین هاشمی، مهتاب ثروتی

سهیل موفق در امتداد فیلم‌های کودکش باز هم سراغ فیلمی برای کودکان رفته است. او این بار «نوروز» را ساخته و به ویترین فجر آورده است، دو تجربه پیشین او یعنی «پاستاریونی» و «شکلاتی» هم توانسته بود طیفی از مخاطبان کودک را به خود جذب کند.

«نوروز»، اما یک بگ برنده در ترکیب بازیگرانش دارد، علی نصیریان بازیگر کهنه کاری که پیش از این آثاری مختلفی را آزموده است، این بار فیلمی از ژانر کودک را برای بازی انتخاب کرده است. این فیلم در مورد نوروز، آیین و رسوم، افسانه‌ها و اساطیر نوروزی است.

خلاصه داستان: «نوروز در راه است، اما اهریمن در کمین است تا نوروز و بهار را از بین ببرد. عمو نوروز در مسیر کلبه ننه سرما و جستجوی حاجی فیروز دچار سانحه می‌شود و طوفانی بزرگ آغاز می‌شود.»

فیلم های بخش نگاه نو جشنواره فجر ۱۴۰۲

غیر از فیلم‌هایی که در بخش اصلی حضور دارند و با عنوان «نگاه نو» مشخص کرده‌ایم، این فیلم‌ها هم در بخش رقابتی سیمرغ نگاه نو (فیلم‌های اول) پذیرفته شده‌اند ولی در بخش اصلی حضور ندارند:

  • فیلم آپاراتچی | قربانعلی طاهرفر
  • فیلم باغ کیانوش | رضا کشاورز
  • فیلم بی بدن | مرتضی حسین علی زاده
  • فیلم پرواز ۱۷۵ | محمدحسین حقیقت
  • فیلم شکار حلزون | محسن جسور
  • فیلم ظاهر | حسین عامری
  • فیلم ملکه آلیشون | ابراهیم نورآورمحمد

فیلم های بخش پویانمایی جشنواره ۴۲

  1. انیمیشن ببعی قهرمان | حسین صفارزادگان و میثم حسینی
  2. انیمیشن رویاشهر | محسن عنایتی
  3. انیمیشن ساعت جادویی (سفر به تاریکی) | محمدعلی بصیری نیک
  4. انیمیشن شمشیر و اندوه | عماد رحمانی و مهرداد محرابی

ترین های جشنواره فیلم فجر در سال ۱۴۰۲

پرکارترین بازیگر جشنواره ۴۲ فجر

در میان ۳۴ فیلم اعلام شده چهل‌ودومین جشنواره فیلم این رکوردها به دست آمده است؛ در میان بازیگران مرد روح‌الله زمانی و عباس جمشیدی‌فر با ۳ فیلم، امیرحسین آرمان، پژمان جمشیدی، پژمان بازغی، شهرام حقیقت‌دوست، هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، حسام منظور، تورج الوند، آرمین رحیمیان با ۲ فیلم و از میان بازیگران زن هم الناز حبیبی، شبنم قربانی و نسیم ادبی با ۲ فیلم بیشترین اثر را در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر دارند.

پرستاره ترین فیلم جشنواره فجر ۱۴۰۲

فیلم تازه سروش صحت پس از سریال محبوب «مگه تموم عمر چندتا بهاره» و فیلم کالت «جهان با من برقص» ۲ ویژگی و جذاب مهم دارد؛ تماشای روایت تازه‌ای از دنیای صحت و جهان برساخته او با آن اسم عجیب و هم کلی ستاره در این فیلم بازی می‌کنند و برخی برای اولین‌بار در فیلم صحت کنار هم قرار گرفته‌اند. همبازی شدن بهرام رادان، پژمان جمشیدی، هوتن شکیبا و هادی حجازی‌فر آنقدر جذاب هست که از الان باید عنوان پرتماشاگر را برای فیلم صبحانه با زرافه‌ها کنار گذاشت.

بحث برانگیزترین فیلم جشنواره چهل و دوم

فیلم صبح اعدام به کارگردانی بهروز افخمی بحث برانگیزترین فیلم این لیست است که قرار است ماجرای اعدام طیب و اسماعیل رضایی را پس از قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ روایت کند.

کنجکاوی‌برانگیزترین فیلم

کسی شک ندارد که جواد عزتی یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینمای ایران است و حالا که پشت دوربین قرار گرفته، کنجکاوی بسیاری را ساخته است. به‌خصوص که او تقریبا با تیم محمدحسین مهدویان فیلم تمساح خونی را ساخته و قطعا یکی از شلوغ‌ترین صف‌های جشنواره برای فیلم او تشکیل می‌شود.

ویژگی های جشنواره چهل و دوم فیلم فجر

  • ۸ درام اجتماعی، ۶ فیلم در ژانر دفاع مقدس و جنگ، ۳ فیلم از تاریخ معاصر ایران و ۴ فیلم در ژانرهای کمدی، تاریخ اسلام، کودک و ورزشی ترکیب حال حاضر فیلم‌های جشنواره تا به اینجاست، ترکیب متفاوتی که نشان از رونق درام‌های اجتماعی نسبت به سایر ژانرها در فیلم‌های امسال جشنواره فیلم فجر دارد.
  • از میان ۲۲ فیلم اعلام شده، ۶ فیلم به طور مشخص به سینمای جنگ اختصاص دارند؛ احمد، آسمان غرب و مجنون سه پرتره از شهیدان احمد کاظمی، شهید شیرودی و شهید مهدی زین الدین را روایت می‌کنند و قلب رقه و میرو نیز در ادامه همین ژانر قرار می‌گیرند.
  • جشنواره امسال هم همانند سال پیش از لحاظ حضور فیلمسازان برجسته و نام‌آور دستش خالی است و حضور تعداد کمی از چهره‌های شناخته شده باعث شده است این جشنواره ستاره‌های اندک و انگشت‌شماری داشته باشد؛ در بین کارگردانان «مسعود جعفری جوزانی، بهروز افخمی و بهروز شعیبی» تنها چهره‌های این حوزه هستند.
  • به جز دست ناپیدا به کارگردانی انسیه شاه حسینی نام هیچ فیلمساز زن دیگری در میان فیلمسازان به چشم نمی‌خورد.
  • تا این لحظه -باز هم همانند سال قبل- خبری از برگزاری بزرگداشت برای هیچ سینماگری نیست.
  • تا این لحظه و همانند ۲ سال گذشته امسال هم سیمرغ مردمی جشنواره فیلم فجر نخواهیم داشت.

تاریخ: 28 ژانویه 2024
نویسنده: ملیکا صمدی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت