جراحی زیبایی در ایران یا Cosmetic surgery in Iran سال های زیادی است که انجام می شود. به همین دلیل هم پزشکان و متخصصان بسیاری در این حوزه فعالیت دارند. اولین جراحی های زیبایی در ایران به دهه ۳۰ بر می گردد. یعنی بیشتر از ۷۰ سال است که زنان و مردان ایرانی به امید زیباتر شدن خود را به تیغ جراحی می سپارند. به طور حتم، مهارت ها و تجربیات متخصصان در این حوزه در کشور موجب شده است که پزشک های قابل اعتماد بسیاری در همه جای ایران در دسترس باشند.

پیشینه عمل جراحی زیبایی در کشور ما درخشان است . البته که این جراحی ها در حال حاضر تنوع بسیار زیادی دارند. شاید روزگاری این جراحی ها به زیباتر کردن بینی و از بین بردن چین و چروک ها محدود بود، اما امروزه شامل از بین بردن غبغب، تغییر شکل فک و حتی عوض کردن حالت گوش هم رسیده است. در واقع، هر تغییری در هر ناحیه ای از بدن و صورت که روزگاری آرزو بود، امروزه در جامعه پزشکی به آن جامه عمل پوشانده شده است.

جراحی زیبایی در ایران

انواع جراحی زیبایی در ایران

جراحی زیبایی در ایران از تنوع زیادی برخوردار است. عمل های زیبایی تنها مختص افرادی نیست که صورت یا بدنشان دارای نقص، ایراد یا نازیبایی است. کسانی که می خواهند زیباتر از آن چیزی که هستند باشند هم می توانند از این جراحی ها کمک بگیرند. جالب است بدانید که بیشتر افرادی که به این عمل ها رو می آورند، در دسته ای هستند که ممکن است از نظر دیگران به عمل زیبایی نیاز نداشته باشند. این عمل های جراحی عبارت اند از:

  • جراحی های زیبایی صورت که شامل: عمل جراحی زیبایی بینی (nose job surgery) ، جراحی زیبایی لب، جراحی زیبایی چشم مثل عمل جراحی لیزیک در ایران و بلفاروپلاستی ، کانتوپلاستی و اپیکانتوپلاستی، جراحی زیبایی فک و چانه مثل زاویه دار کردن صورت (face modelling) ، لیفت صورت
  • جراحی های زیبایی سر که شامل : کاشت مو ، جراحی زیبایی گوش .
  • جراحی زیبایی بدن که شامل: انواع جراحی لاغری و از بین بردن چربی ها مثل جراحی زیبایی لاغری لیپوساکشن در ایران ، جراحی لیپوماتیک در ایران ، جراحی سیکس پک شکم ، جراحی لیفت باسن ، و ماموپلاستی و فرم دهی سینه در ایران (BREAST AUGMENTATION) و جوان سازی واژن .

 

روش های درمان غیر تهاجمی

جراحی زیبایی در ایران به صورت غیر تهاجمی در بین داوطلبان پرطرفدارتر هستند. به دلیل این که آنها ترجیح می دهند احساس اضطراب و نگرانی پیش و پس از عمل را کمتر تجربه کنند. شیوه های درمان زیبایی که نیاز به برش دادن بافت یا پوست دارند، داوطلبان را در معرض نگرانی های زیادی قرار می دهند. از انواع روش ها غیر تهاجمی می توان به بوتاکس، تزریق فیلرهای پوستی، لیزر و هایفوتراپی اشاره کرد. بیشتر این جراحی ها سرپایی هستند و عوارض چندانی ندارند. البته در مواقع بسیاری هم داوطلب چاره ای جز انتخاب شیوه درمان تهاجمی ندارد. دو عامل مهم که در انتخاب نوع جراحی زیبایی در ایران اثرگذار هستند می توان به بودجه و انتظارات داوطلب اشاره کرد. تصمیم گیرنده در نهایت خود شما هستید.

به عنوان مثال کاشت مو در ایران در دسته روش های درمانی غیر تهاجمی است. از ویژگی های مهم این شیوه های درمانی می توان به ایمنی بالا، بهبودی سریع ‌تر، نتایج طبیعی و مقرون به صرفه بودن و ارزان بودن آنها اشاره کرد.

عمل جراحی زیبایی

روش های درمان تهاجمی

جراحی زیبایی در ایران به صورت تهاجمی هم انجام می شود. در هر شیوه ای که پوست و بافت شکافته شود، درمان تهاجمی به شمار می رود. در این نوع درمان ممکن است دوره بهبود کمی طولانی شود، ولی حصول نتیجه در سرعت بیشتری اتفاق می افتد. بسیاری از داوطلبان حاضر به تن دادن به این شیوه های درمانی نیستند. به خصوص درباره صورت کمتر داوطلبی است که حاضر باشد صورتش با تیغ جراحی شکافته شود. اما در عمل بینی این اتفاق می افتد و به دلیل نتایج خوبی که از آن به دست آمده است، داوطلبان حاضر هستند عوارض آن را تحمل کنند.

عمل جراحی زیبایی سینه در ایران در دسته روش های تهاجمی قرار می گیرد. در این شیوه سینه ها با هدف کوچک تر یا بزرگ تر شدن ممکن است شکافته شوند. البته روش های غیر تهاجمی هم برای زیباتر کردن سینه ها وجود دارد. از ویژگی های شیوه های درمانی تهاجمی می توان به نتایج سریع و طولانی مدت، تغییرات بسیار چشمگیر در عضو عمل شده و حداقل درد به واسطه استفاده از داروهای بیهوشی و قرص های مسکن اشاره کرد. این روش ها در مقایسه با گذشته در حال تکامل هستند و با پیشرفته شدن تجهیزات پزشکی عوارض و خطرات آنها بسیار کمتر شده است.

ویژگی های جراحی زیبایی در ایران

جراحی زیبایی در ایران همان طور که اشاره شد به دلیل عقبه ای که دارد رو به پیشرفت است. از آنجا که جراحی ها در همان سال های ابتدایی با وجود نبود امکانات باز هم موفقیت آمیز بوده اند، موجب شده است که همچنان داوطلبان جراحی های زیبایی همیشه از آن استقبال کنند. همین طور بر تعداد افرادی که این تخصص ها را یاد بگیرند و در دانشگاه ها وارد رشته های پزشکی مربوط به زیبایی شوند افزوده شده است .

رقابت در بین پزشک ها و متخصصان زیبایی این روزها در ایران بسیار تنگاتنگ است. به همین دلیل هم آنها در پی بالا بردن مهارت های خود هستند تا بتوانند گوی سبقت را از بقیه بربایند. مثلاً جراحی زیبایی ابدومینوپلاستی در ایران که عمل جراحی پلاستیک است و در آن چربی ها و پوست های اضافی در شکم برداشته می شوند. نتیجه عمل جراحی پزشک ها می تواند به عنوان نمونه و رزومه او تلقی شود. اگر یک پزشک متخصص بتواند این عمل را به خوبی انجام دهد، بقیه هم مشتاق این عمل زیبایی خواهند شد .

در واقع، نمونه های عمل شده به خوبی می توانند مرجع تصمیم گیری بقیه باشند. عکس های قبل و بعد از جراحی به همین دلیل در بین داوطلبان جراحی زیبایی در ایران طرفداران زیادی دارند. صورت جای بسیار حساسی است و ماندن کوچک ترین جای زخم جراحی و بخیه می تواند دغدغه بسیار مهمی برای داوطلبان باشد. به طور حتم همه داوطلبان پیش از جراحی به این مسئله می اندیشند و بر همین اساس پزشک ها بهترین روش جراحی که کمترین عارضه را داشته باشد به داوطلبان پیشنهاد می دهند .