مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » طرز تهیه سیر سیاه روی بخاری

سیر سیاه یک نوع سیر فرآوری شده است که از طریق تبدیل سیر سفید به سیری با رنگ تیره و طعم شیرین تولید می‌شود. در این روش، سیر سفید در دمای بالا و با رطوبت کنترل شده به مدت چند هفته تا چند ماه قرار می‌گیرد و در نتیجه باعث تغییرات شیمیایی در آن می‌شود.

سیر سیاه به دلیل داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی بالا، می‌تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید باشد. آنتی‌اکسیدان‌ها به عنوان یک دفاع بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو عمل می‌کنند و باعث جلوگیری از آسیب به سلول‌های بدن می‌شوند. برای مثال، خوردن سیر سیاه می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های قلبی، سرطان، دیابت، فشار خون بالا و بیماری‌های مرتبط با پیری کمک کند.

علاوه بر این، سیر سیاه به دلیل داشتن طعم شیرین و خوشمزه، در آشپزی و تهیه غذاهای مختلف نیز استفاده می‌شود. می‌توان از آن در تهیه سس‌ها، سالادها، پیتزا، خورش‌ها و غذاهای دیگر استفاده کرد.

با این حال، برخی افراد به دلیل عدم شناخت کامل از خواص و مضرات سیر سیاه، از استفاده از آن خودداری می‌کنند. برخی افراد نیز به دلیل حساسیت به سیر، نباید از سیر سیاه استفاده کنند. همچنین، در صورت مصرف بیش از حد، ممکن است عوارض ناخوشایندی مانند گاز و سوء هاضمه رخ دهد.

به طور کلی، استفاده از سیر سیاه می‌تواند به عنوان یک تکمیل‌کننده غذایی مفید باشد، اما قبل از استفاده از آن، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و در صورت داشتن حساسیت به سیر، از استفاده از آن خودداری کنید. همچنین، بهتر است سیر سیاه را به مقدار معقول و در کنار یک رژیم غذایی سالم و متنوع مصرف کنید.

خواص سیر سیاه

سیر سیاه و کنترل قند خون

مانند سیر خام تازه ، سیر سیاه نیز می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند. مقادیر بیشتر آنتی اکسیدان موجود در سیر سیاه؛ ممکن است به کاهش قند و عوارض مربوط به دیابت کمک کند.

سیر سیاه و محافظت از قلب

سیر خام تازه به بهبود سلامت قلب کمک می‌کند. سیر سیاه نیز همان اثرات محافظتی دارد. سیر سیاه همچنین می‌تواند به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید کمک کند، که این به نوبه خود خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد.

سیر سیاه و خطر بروز سرطان

مطالعات نشان می‌دهند که خواص آنتی اکسیدانی سیر سیاه می‌تواند به مبارزه با سرطان کمک کند. یک مطالعه نشان داد که می‌تواند به کاهش رشد سلول‌های سرطانی روده بزرگ کمک کند.

ترکیبات موجود در سیر سیاه همچنین می‌توانند رادیکال‌های آزاد بدن را حذف کند. این خاصیت، آسیب سلولی را کاهش می دهد و می‌تواند به کاهش رشد و گسترش بالقوه سلول‌های سرطانی در بدن کمک کند.

سیر سیاه و سلامت مغز

سیر سیاه با آنتی اکسیدان‌های خود می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کرده و از بیماری‌های شناختی مانند آلزایمر و پارکینسون جلوگیری کند. همچنین ممکن است به بهبود حافظه و سایر عملکردهای مغزی و شناختی کمک کند.

سیر سیاه و افزایش ایمنی

آنتی اکسیدان‌های موجود در سیر سیاه با کاهش التهاب، می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند. آنتی اکسیدان‌ها با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند و از استرس اکسیداتیو که منجر به آسیب سلولی می‌شود جلوگیری می‌کنند. سیستم ایمنی قوی، به این معنی است که بدن قادر است به طور موثرتری با عفونت ها و باکتری ها مبارزه کند.

سیر سیاه و سلامتی کبد

سیر سیاه ممکن است به بهبود سلامت کبد کمک کند. برخی تحقیقات نشان می دهد که این غذا می تواند به کاهش آسیب کبدی به دنبال بیماری های کبدی ، کاهش چربی در کبد کمک کند.

مواد مغذی موجود در سیر سیاه

در ۱۵ گرم سیر سیاه بدون پوست، این موارد وجود دارد:

کالری: ۴۰
پروتئین: ۲ گرم
چربی: ۰ گرم
کربوهیدرات: ۸ گرم
فیبر: ۳ گرم
قند: ۴ گرم
سیر سیاه همچنین حاوی مقادیر خوبی از موارد زیر است:

ویتامین سی
ویتامین های B1 ، B2 ، B3 ، B6
فولات
کلسیم
منگنز
منیزیم
فسفر
روی (زینک)
آهن

در مقایسه با سیر معمولی ، سیر سیاه مقدار کمتری آلیسین دارد، آلیسین مسئول برخی از فواید سیر معمولی است اما سیر سیاه غنی از اسیدهای آمینه، مواد مغذی گیاهی و آنتی اکسیدان است. روند تخمیر ، این غلظت ها را تغییر می دهد.

سیر سیاه حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سیر معمولی است. همچنین ترکیب بیشتری به نام آلیل سیتئین (S-Allylcysteine) دارد. آلیل سیتئین به بدن در جذب آلیسین کمک می کند. سیر سیاه با غلظت بیشتر، به بدن به افزایش فواید آلیسین کمک می کند.

روش تهیه سیر سیاه در منزل

نکته ای که در هر روش تهیه سیر سیاه وجود دارد این است که:
– دما در حدود ۵۵ درجه در طول مدت حفظ شود.
-طوری سیر بسته بندی شود که رطوبت آن خارج نشود.

سیر سیاه چگونه در منزل ساخته می شود؟

مواد لازم برای تهیه سیر سیاه
فقط دو ماده اصلی برای تولید سیر سیاه نیاز است:
سیر
زمان
سیر سیاه به مدت حداقل ۱۰ روز در حرارت ملایم تولید می شود. اما روند تهیه حتی می تواند تا ۶۰ روز ادامه یابد. زمان تهیه سیر سیاه به شدت بر طعم و مزه آن اثر دارد.

شما باید مکانی را پیدا کنید که بتوانید این مدت سیر سیاه را در دمای حرارت پایین بگذارید. نمی توانید دستگاه را شب یا هنگام خارج شدن از خانه خاموش کنید. باید به طور مداوم پخته شود.

می توانید سیر سیاه را در خانه با استفاده از دستگاه خشک کن یا پلوپز یا هر دستگاهی که حالت گرم کن دارد، درست کنید. این روند چند هفته طول می کشد ، اما ارزش تلاش را دارد.

اگر از دستگاه خشک کن استفاده می کنید:

سیر را در چند لایه نازک فویل قرار دهید. شیشه یا هر ظرفی که به دما مقاوم است و درب آن بخوبی بسته می شود نیز گزینه مناسبی است.

سیر را طوری بپوشانید تا رطوبت آن حفظ شود و از خشک شدن آن جلوگیری شود.

بسته را در دستگاه خشک کن قرار دهید.

دما را روی ۱۳۰ درجه فارنهایت (۵۴ درجه سیلسیوس) تنظیم کنید.

سه هفته صبر کنید تا سیر سیاه آماده شود.

اگر از پلوپز استفاده می کنید:

پلوپز را روی گرم کن (نپختن) تنظیم کنید.

سیر را داخل زودپز بریزید.

دو هفته صبر کنید تا سیر سیاه آماده شود.

البته، می توان آن را پس از حدود ده روز خورد، اما اگر می‌خواهید خیلی خوشمزه شود، باید تا ۴۰ روز صبر کنید. در این مورد، سیر سیاه تر تشکیل خواهد شد و طعم ترد و خوشمزه است.

چگونه میتوان از سیرسیاه استفاده کرد؟

برای بهره مندی از خواص سیر سیاه را می‌توان در غذاها، چای و سالاد استفاده کرد. سیر را می‌توان نه تنها در غذا بلکه به صورت چای یا نیز مصرف کرد. اگر سیر را با یک لیوان آب قورت دهید، فواید زیادی برای سلامتی شما خواهد داشت.

این ماده غذایی، به عنوان روغن سیر سیاه در درمان‌های مراقبت از مو استفاده می‌شود. توصیه ما استفاده از آن در وعده‌های غذایی است. قبل از خواب شب، می‌توانید یک حبه سیر را با کمک یک لیوان آب قورت دهید.

تاریخ: 02 دسامبر 2023
نویسنده: ملیکا صمدی
دسته بندی: سلامت
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت