شاید شما نیز در رابطه با تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان مطالبی را شنیده باشید، شاید با خود گمان کنید که موسیقی چگونه می­تواند به عنوان مثال بر رشد نهال بادام موثر باشد، در ادامه بنا بر این است که کمی با شما در رابطه با تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان و حتی درست یا غلط بودن این فرضیه صحبت کنیم.

موسیقی چیست؟ موسیقی در واقع صدایی آهنگین است و صدا از فرکانس­هایی با طول موج­های مختلف تشکیل شده است، صدا با فرکانس­های مختلف به سلول­های زنده و غیر زنده بر خورد می­کند، همه ما می­دانیم که دلیل شنیدن صدا به وسیله­ی گوش ما دریافت فرکانس صدا از طریق پرده صماق گوش و انتقال آن به سیستم عصبی و مغز است، اما در گیاهان این دریافت کننده و البته پردازشگر قوی مانند مغز وجود ندارد پس چگونه موسیقی می­تواند بر رشد گیاه موثر باشد؟

سلول زنده گیاه درون خود مایعی روان داشته و این فرکانس­ها قدرت به حرکت درآوردن این مایع را دارد، در واقع تحقیقات علمی ثابت کرده است که به حرکت درآمدن مایع درون سلولی سبب تسریع در حرکت آب و مواد غذایی درون گیاه شده و رشد بهتر گیاه را سبب می­شود.

هر چه سرعت حرکت آب و مواد غذایی در کل گیاه و یا درون سلول بیشتر باشد متابولیسم گیاه سرعت بیشتری پیدا کرده و در نهایت رشد و باردهی گیاه بهبود پیدا می­کند، موضوع تاثیر موسیقی بر رشد گیاهان در گلخانه­های تحت کنترل امتحان شده و تاثیر مثبت و منفی این محرک آشکار شده است.

شاید این سوال برای شما مطرح شود که موسیقی چه تاثیر منفی می­تواند بر رشد گیاهان داشته باشد؟ تحقیقات ثابت کرده است که همه­ی فرکانس­های موسیقی نمی­تواند تاثیر مثبت بر رشد گیاهان داشته باشد، زمانی که در یک گلخانه موسیقی راک با صدای ملایم پخش شد محققان شاهد پژمرده شدن و کاهش رشد گیاهان بودند در صورتی که موسیقی کلاسیک توانست گیاهان را شاداب کرده و به رشد آنها کمک کند.

مطالعات علمی انجام شده ثابت کرده که موسیقی با فرکانس ۱۱۵ تا ۲۵۰ هرتز می­تواند تاثیر مطلوب و دلخواه را روی رشد گیاهان بر جا بگذارد، شاید استفاده از این محرک در باغات میوه مقدرو نباشد اما در نهالستان­ها در صورتی که نهال به ویژه نهال­های پایه­ی بذری در فضای گلخانه­ای تولید شوند امکان استفاده از این محرک برای آنها وجود خواهد داشت، در رابطه با درختان میوه و نهال آنها محرک­های رشدی دیگری نیز هستند که بر رشد آنها تاثیر گذار هستند و در ادامه مهم­ترین آنها را توضیح خواهیم داد.

محرک­های رشد گیاه

مانطور که در بخش پیش توضیح دادیم امواج صدا در قالب موسیقی می­توانند تاثیر خوبی بر رشد گیاهان داشته باشند اما محرک­های رشد گیاه مانند نهال بادام موارد دیگری را نیز شامل می­شود که از مهم­ترین آنها محرک نور است، نور نیز شامل امواج با طول موج­های مختلفی است که علاوه بر تاثیر بر فوتوسنتز و تاثیر به عنوان کاتالیزور در پروسه­های بیوشیمیایی می ­تواند به عنوان یک محرک رشد عمل کند.

علاوه بر نور برخی از عناصر غذایی و آب نیز به عنان محرک رشد شناخته می­شوند، گیاهان و درختان میوه­ای که به تناسب نیاز خود در معرض آب و مواد غذایی قرار می­گیرند می­توانند عملکرد و رشد بهتری از خود نشان دهند.

آب و مواد غذایی نیازهای اولیه­ی درختان و گیاهان برای رشد است اما وجود آنها در زمان مناسب و به میزان مناسب می­تواند محرک بهتری برای رشد گیاهان و درختان باشد، برخی از مواد غذایی و مواد آلی که در تولید میوه و رنگ گیری میوه درختان تاثیر دارد مانند آمینو اسیدها نیز می­توانند محرک رشد به ویژه در درختان میوه باشد اما متاسفانه بسیاری از باغداران به اهمیت آنها توجهی نداشته و همواره از بدی عملکرد باغات میوه­ی خود می­نالند.

چگونه هرس درخت بادام باعث افزایش دریافت نور می­شود؟

همانطور که پیش­تر نیز ذکر شد نور خورشید می­تواند محرک بسیار موثری بر رشد گیاهان و درختان میوه مانند نهال بادام باشد، عملیاتی مانند هرس درخت بادام می­تواند تاثیر زیادی بر افزایش دریافت نور توسط شاخه­های درختان بادام داشته و بنابراین به صورت غیر مستقیم تاثیر مهمی در افزایش رشد درختان خواهد داشت.

توجه داشته باشید که برای فرم گیری بهتر درختان بادام انجام هرس سربرداری در زمان کاشت نهال بسیار اهمیت دارد، پس از آن نیز هرس شاخه­های پیر و کم بارده می­تواند سبب عبور بیشتر نور و رشد بهتر درختان شود.

تاثیر فاصله کاشت نهال بادام بر دریافت نور

یکی دیگر از اقداماتی که می­توان برای دریافت نور بیشتر در باغ بادام انجام داد رعایت فاصله­ی کاشت نهال بادام است، در صورتی که برای رسیدن به باردهی بیشتر در واحد هکتار درختان بادام را با فاصله­ی کم از هم بکارید تراکم بالای درختان سبب می­شود شاخ و برگ درختان بادام نتوانند نور کافی دریافت کنند و علاوه بر آن سرعت انتقال آفات و بیماری­ها نیز در چنین باغاتی افزایش پیدا خواهد کرد.

در باغات بادام صنعتی و تجاری رعایت فاصله­ی ۳ تا ۴ متر بین درختان بادام بسیار مناسب خواهد بود و شک نداشته باشید که با رعایت این فاصله نه تنها راندمان باغ شما در واحد هکتار کاهش پیدا نمی­کند بلکه به واسطه­ی دریافت نور کافی و مراقبت بیشتر راندمان باغ شما افزایش نیز پیدا خواهد کرد.

کلام آخر

دانستید که محرک­های رشد نظیر موسیقی و نور تاثیر بسیار زیادی در افزایش رشد گیاهان و درختان مانند نهال بادام دارند و برای تاثیر بیشتر این محرک­ها شما می­توانید اقدامات موثری مانند هرس شاخه­های درختان انجام دهید، برای احداث باغ بادام با رعایت تمام نکات و اصول فنی می­توانید به صورت رایگان با مشاوران نهالستان برتر نهال در تماس باشید.

تماس با پالیز نهال:

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۷

۰۹۱۴۴۵۰۱۰۰۸