نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی و کنجدی

عید که فرا می رسد، همزمان با شروع خانه تکانی، خانم های کدبانوی ایرانی، به فکر تهیه شیرینی های خوشمزه هم هستند. اینکه در پذیرایی عید شیرینی هایی را به مهمانان خود تعارف نمایید که علاوه بر اینکه از مواد اولیه سالم و تازه تهیه شده اند، هنر دست کدبانوی خانه هم هستند، می تواند زیبایی میزبانی شما را دو چندان نماید.

یکی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار عید، شیرینی اسکار است. این شیرینی در کشورهای دیگر اسامی متنوعی دارد، مثلا در آمریکا به آن شیرینی اثر انگشتی می گویند وی یا درسوئد آن را غار تمشک نیز می گویند و می نامند. اما احتمالا منشا اصلی این شیرینی کشور سوئد است.

اما از هرکجا که آمده باشد، مهم طعم دلنشین آن است.

دستور تهیه شیرین اسکار مانند برخی دیگر از شیرینی های نوروزی، ساده و راحت است  و می توانید از گردو، گنجد، پسته و بادام و … در تهیه آن استفاده نمایید و آن را در طعم های مختلف تهیه نمایید.

در ادامه طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی و کنجدی را به شما آموزش خواهیم داد. اگر دوست دارید که یک شیرین خوشمزه را برای اعضای خانواده خود تهیه نمایید حتما تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

شیرینی اسکار گردویی

مواد لازم

  • کره یا مارگارین ۱۵۰ گرم
  • پودر قند ۱۰۰ گرم (۲/۳ پیمانه)
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • آرد ۲۵۰ گرم (۲.۵ پیمانه)
  • وانیل ۱/۴ ق چای خوری
  • پودر هل ۱/۲ ق چای خوری
  • گردو خرد شده ۱ پیمانه

طرز تهیه شیرینی اسکار گردویی با فر و بدون فر

مرحله اول: هم زدن کره

کره را از قبل در دمای محیط قرار داده تا نرم شود سپس به همراه پودر قند داخل کاسه ریخته و بمدت ۷ دقیقه با دور تند همزن برقی بزنید تا کره کرم رنگ و حجیم شود.

مرحله دوم: افزودن زرده

زرده و سفیده تخم مرغ را جدا کنید. زرده را به همراه وانیل و پودر هل به کره افزوده و مجدد به مدت ۱ دقیقه دیگر هم بزنید تا زرده ها جذب کره شوند.

مرحله سوم: افزودن آرد

آرد را به تدریج به مواد فوق اضافه می کنیم و با لیسک هم بزنید تا مانند خمیر در وسط کاسه جمع شود.

مرحله چهارم: تهیه شیرینی اسکار گردویی

سفیده تخم مرغ را با چنگال بزنید تا از لختگی خارج شود و پودر گردو خرد شده را نیز داخل یک ظرف دیگر بریزید و در کنار هم قرار دهید (می توانید بجای گردو از هر نوع مغز پودر شده یا پودر نارگیل یا کنجد استفاده کنید) از مواد خمیر برداشته و در دست گرد کنید باید کاملا بدون ترک باشد سپس ابتدا گلوله را در سفیده تخم مرغ سپس در پودر گردو بغلطانید.

مرحله پنجم: پخت شیرینی اسکار در فر

گلوله های گردویی را داخل سینی فر با فاصله از هم قرار دهید سپس در فر از قبل گرم شده به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ قرار دهید تا زیر شیرینی ها کمی تغییر رنگ دهد سپس از فر خارج کنید و بعد از اینکه از داغی افتاد از روی سینی جدا کرده و با بریلو و یا شکلات تخته ای ذوب شده تزئین کنید. نوش جان

مرحله ششم: طرز تهیه شیرینی اسکار بدون فر

برای پخت شیرینی بدون فر داخل تابه یا قابلمه مورد نظرمون دو لایه کاغذ روغنی انداخته، تابه رو ۵ دقیقه روی شعله پخش کن با حرارت ملایم گذاشته تا کمی گرم شود. سپس شیرینی ها رو داخلش چیده و درب تابه رو می گذاریم و به مدت ۱ ساعت با حرارت ملایم قرار می دهیم تا وقتی زیر شیرینی ها طلایی شد.

نکات تهیه شیرینی اسکار گردویی

  • تفاوت انواع مختلف شیرینی‌ اسکار در مغز‌های استفاده شده در آن است. ما در این دستور، شیرینی اسکار گردویی را به شما توضیح دادیم؛ اما شما می‌توانید به جای گردو، هر مغزی که دوست دارید مثل مغز پسته، بادم زمینی و حتی کنجد را به مواد خود اضافه کنید.
  • توجه بفرمایید که اگر از سایر مغز‌ها استفاده می‌نمایید، اندازه آن با اندازه گفته شده درباره گردو، تفاوتی ندارد و روی روش تهیه شیرینی اسکار نیز تأثیری نخواهد داشت.
  • مقدار گفته شده برای گردو، در حالت مغز شده آن است نه گردوی با پوست.
  • برای افزایش یا کاهش تعداد شیرینی‌های پخته شده، می‌توانید مقادیر گفته شده را با حفظ نسبت گفته شده، کم یا زیاد کنید.
  • می‌توانید شیرینی اسکار را بدون هیچ مغزی و به صورت ساده درست کنید. در این حالت جهت تزئین و مزه‌دار کردن شیرینی، می‌توانید به آن اندکی مارمالاد اضافه نمایید که در طرز تهیه نحوه اضافه کردن آن ذکر شد.
  • بهتر است بدانید که زمان گفته شده برای پخت شیرینی اسکار، حدودی بوده و به اندازه مواد و حجم شیرینی‌های شما بستگی دارد.
  • ماندگاری این شیرینی بالا بوده و حدودا سه هفته می‌توان از آن استفاده نمود به شرطی که محیط نگهداری شیرینی، خنک بوده و خیس نباشد.
  • توجه بفرمایید که مصرف بیش از اندازه شیرینی اسکار همانند هر شیرینی دیگری، برای انسان مضر بوده و زمینه چاقی و بالا رفتن قند را در بدن ایجاد خواهد کرد.

شیرینی اسکار کنجدی

مواد لازم

کره ۲۵۰ گرم
پودر قند ۱/۲ پیمانه
پودر نشاسته ذرت ۱/۲ پیمانه
وانیل ۱/۲ ق مربا خوری
بیکینگ پودر ۱ ق مربا خوری
تخم مرغ ۲ عدد
آرد ۳ لیوان
سفیده تخم مرغ ۱ عدد
کنجد ۱ پیمانه

طرز تهیه

مرحله اول: آماده سازی

ابتدا همه مواد را در دمای محیط قرار دهید تا هم دمای محیط شود و بعد شعله پخش کن را روی حرارت قرار دهید و برای ۱۵ دقیقه زمان دهید تا گرم شود و اگر می خواهید شیرینی را در فر تهیه کنید آن را با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید تا گرم شود.

مرحله دوم: مخلوط کردن مواد

در ادامه باید کره را به همراه تخم مرع و نشاسته درت و پودر قند داخل یک کاسه بریزید و با همزن دستی یا برقی خوب هم بزنید تا مواد یکدست و کره از خامی خارج و کمی کرمی رنگ و حجیم شود و حتما در طول هم زدن دورگیری کنید تا مواد یکدست شده باشد.

مرحله سوم: افزودن آرد

در ادامه باید وانیل را به مواد اضافه کنید و هم بزنید، داخل یک کاسه آرد و بیکینگ پودر را باهم مخلوط کنید و هم بزنید و الک کنید و به مواد کم کم اضافه کنید تا یک خمیر نرم و یکدستی بدست بیاید، می توانید از غذاساز یا استند میکسر استفاده کنید و خمیر را هم بزنید یا از نوک انگشت برای ورز دادن استفاده کنید.

مرحله چهارم: پخت شیرینی اسکار کنجدی

در ادامه باید از خمیر شیرینی بردارید و در دست گرد کنید و آن را داخل سفیده تخم مرغ بزنید و بعد داخل کنجد بزنید و در سینی فر یا تابه که از قبل کاغذ روغنی انداختید قرار دهید و به مدت ۱۵ دقیقه با دمای ۱۸۰ بگذارید تا شیرینی پخته شود و برای پخت بدون فر نیز باید ۲۰ دقیقه با شعله پخش کن زمان دهید تا شیرینی پخته شود. نوش جان

فوت و فن های دستور پخت شیرینی اسکار کنجدی

  1. خمیر را نباید زیاد با کف دست ورز دهید وگرنه به روغن می افتد.
  2. می توانید شیرینی را داخل گردو یا بادام خرد شده نیز بزنید.
  3. می توانید از مارگارین نیز استفاده کنید.
  4. حتما از کاغذ روغنی استفاده کنید و بعد از سرد شدن از روی سینی جدا کنید.

تاریخ: 08 آوریل 2023
نویسنده: ملیکا صمدی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت