مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده

آلبالو پلو یکی از پلو مخلوط های بسیار مجلسی و شیک و خوشمزه است. از نظر رتبه بندی شاید بتوان گفت که یک آلبالو پلویی که به صورت اصیل تهیه شده است، می تواند با باقالی پلو در مجالس رقابت نماید!

آلبالو پلو از غذاهای اصیل و سنتی ایرانی است که چون در تهیه آن از میوه آلبالو استفاده می شود، یک غذای فصلی محسوب می شود. البته از این مطلب هم نباید بگذریم که عاشقان این غذا از مربای آلبالو و یا آلبالوی فریز شده هم برای تهیه این غذا در سایر فصول سال استفاده می کنند!

برای تهیه آلبالو پلو دو روش وجود دارد که در یک روش از مرغ زعفرانی و در روش دیگر از گوشت چرخ کرده که به صورت قلقلی درآمده است، برای تهیه این غذا استفاده می شکنند. این امر کلملاً بستگی به سلیقه و ذائقه شما و خانوادتان دارد که از مرغ یا گوشت چرخ کرده استفاده نمایید. در این مطلب ما طرز تهیه آلبالو پلو با گوشت چرخ کرده را بیان نموده ایم، شما می توانید به جای گوشت، از مرغ استفاده نمایید و فیله مرغ زعفرانی شده رول شده و یا حتی از تکه های مرغ در تهیه این غذا استفاده نمایید.

نکته مهم دیگری که در رابطه با این غذا وجود دارد، خوش آب و رنگ بودن آن است که این غذا را تبدیل به یک غذای مجلسی نموده است. زیرا یک آلبالوی پلوی خوش رنگ که به زیبایی تزیین شده است، می تواند زینت بخش سفره ها و مجالس شما باشد.

اما شاید آلبالو پلوبا توجه به طعم شیرینی که دارد، برای بعضی از افراد دلچشب نباشد، بنابراین اگر تصمیم دارید برای میهمانان خود این غذا را تهیه نمایید حتما در رابطه با ذائقه آنها سوال نمایید.

آلبالو پلو دستور تهیه ساده ولی اصولی ای دارد که شما به راحتی با طی کردن مراحل زیر می توانید یک آلبالو پلوی خوشمزه را برای اعضای خانواده خود طبخ نمایید و در کنار عزیزانتان میل نمایید. نوش جان

طرز تهیه آلبالو پلو شیک و مجلسی

مواد لازم برای آلبالو پلو

آلبالو بدون هسته :۵۰۰ گرم

برنج :۱ کیلو

گوشت چرخکرده :۵۰۰ گرم

شکر :۵۰۰ گرم

پیاز متوسط :۲ عدد

روغن مایع :۱/۲ پیمانه

کره :۱۰۰ گرم

زعفران دم کرده :۱قاشق سوپ خوری

نمک ،فلفل و زردچوبه :به میزان لازم

نکات مهم

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۲ ساعت و و ۳۰دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود ۱ ساعت میباشد .
آلبالو پلو را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – افطار – میل کرد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۴ نفر مناسب میباشد .

مراحل تهیه آلبالو پلو

مرحل اول:

برای درست کردن یک آلبالو پلو مجلسی ابتدا باید آلبالوها را از هسته جدا کنیم و با شکر مخلوط کنیم و در داخل یخچال به مدت ۶ الی ۷ ساعت قرار میدهیم  تا شکر در آلبالو حل شود و آب بندازد.

مرحله دوم:

سپس آلبالو ها را در یک ظرف لعابی روی حرارت قرار میدهیم تا به جوش آید و به مدت نیم ساعت روی حرارت بجوشد. دقت کنید رنگ آلبالو ها تیره نشود.وقتی کمی آلبالو ها پخته شد از داخل  صافی رد میکنیم و از شربتش جدا میکنیم و وقتی آلبالو ها را جدا کردیم اجازه میدهیم شربتش ۲۰ دقیقه دیگر روی حرارت کم بجوشد تا قوام پیدا کند.

مرحله سوم:

 یک عدد پیاز را با رنده درشت رنده میکنیم و به همراه روغن و کره بر روی حرارت تفت میدهیم.کمی که تفت خورد فلفل و زردچوبه را به پیازها اضافه می کنیم باید دقت کنید که رنگ پیاز تیره نشود.

مرحله چهارم:

بعد از تفت دادن پیاز آلبالوها را اضافه می کنیم و کمی تفت میدهیم اگر آلبالو ها را زیاد تفت دهید.ممکن است سفت شود.

مرحله پنجم:

برنج را هم که از چند ساعت قبل خیس کردیم آبکش میکنیم. دقت کنید که برنجتان را دانه تر بردارید.

مرحله ششم:

ته قابلمه ای که برای آلبالو پلو مناسب است را با کمی روغن چرب میکنیم و با هر ته دیگی که دوست دارید بچینید. سپس روی ته دیگ ها را با چند کفگیر برنج می پوشانیم.

کمی از آلبالوها را روی برنج میریزیم و این مرحله را تا انتها در چند لایه انجام می دهیم و در مرحله آخر برنج را میکشیم.

اگر دوست داشتید میتوانید از زیره پلویی هم لابه لای پلو بریزید.

مرحله نهایی آماده کردن آلبالو پلو:

برنج را بر روی ملایم حرارت قرار میدهیم و می گذاریم تا به مدت ۳۵ الی ۴۰ دقیقه دم بکشد. ودر ۱۰ دقیقه آخر پخت برنج مقداری از شربت آلبالو را به همراه کره روی برنج میریزیم.

 در فاصله دم کشیدن برنج گوشت چرخ کرده را آماده میکنیم 

ابتدا یک عدد پیاز را که با دنده ریز رنده کردیم و آب آن را میگیریم و به همراه نمک ، فلفل و زردچوبه  با گوشت مخلوط میکنیم و خوب ورز میدهیم.

وقتی گوشت ها حالت چسبندگی پیدا کرد می توانید داخل دست گرد یا به اصطلاح قلقلی کنید و در روغن داغ قرار دهند و در قابلمه را ببندید و با حرارت پایین اجازه دهید قلقلی ها بپزند و سرخ شوند.

در پایان پخت هم می توانید کمی زعفران روی گوشت ها بریزید تا خوشرنگتر شوند. بعد از دم کشیدن پلو میتوانید با کمی زعفران آن را زعفرانی کنید و گوشت قلقلی ها را در کنارش بچینید.

نکات کلیدی در تهیه آلبالو پلو مجلسی

  1. می توانید به جای تهیه گوشت قلقلی مرغ را پخته و ریش ریش کنید و لا به لای آلبالو دم بگذارید.
  2. مقدار شکر به ذائقه شما بستگی دارد می توانید کم و زیاد کنید.
  3. می توانید مقداری آلبالو ها را بسته به ذائقه و سلیقه خود کم و زیاد کنید.
  4. اگر دوست دارید آلبالو ها حین پختن بهم نچسبند قبل از ریختن در برنج کمی کره به آنها بزنید.
  5. اگر آلبالو پلو را برای مجالس خود تهیه می کنید از کمی خلال بادام و پسته خیس خرد و تفت داده شده کنار دورچین استفاده کنید.
  6. اگر آلبالو در دسترس نداشتید می توانید از مربای آن استفاده کنید.
  7. در انتها برای خوش عطر شدن این غذا کمی زعفران دم کرده و کره یا روغن محلی روی برنج بریزید.
  8. می توانید فیله مرغ را مزه دار کنید و بجای گوشت قلقلی در کنار آلبالو پلو سرو کنید.
  9. بهتر است برای حفظ ظاهر آلبالو ها آن را زیاد نجوشانید تا له شوند.
  10. حتما باید در تهیه آلبالو پلو ته دیگ قرار دهید حالا یا سیب زمینی یا نان لواش زیرا آب آلبالو به ته قابلمه رفته و باعث تیره شدن و سوخته شدن ته دیگ می شود.

تاریخ: 13 ژوئن 2022
نویسنده: ملیکا صمدی
دسته بندی: آشپزی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت