مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » کودک و نوجوان » اصول تربیتی » امنیت آنلاین کودکان در دستان پدر و مادرها

امنیت آنلاین کودکان در دستان پدر و مادرها

پدر و مادرها در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام عکس های مختلفی از فرزندان خود منتشر می کنند که در برخی موارد نام کودک و تارخ تولد نیز در آنها مشخص است.

 

پدر و مادرها هر کاری انجام می دهند تا امنیت فرزندان خود تامین کنند. اما آنها ممکن است دلیل اصلی آسیب پذیری کودکان خود در فضای آنلاین نیز باشند. مطالعه ای جدید نشان داده است پست های پدر و مادرها در شبکه های اجتماعی می تواند کودکان را در نتیجه فعالیتی که بی ضرر بنظر می رسد در معرض خطر قرار دهد. مشخص شده است که در معرض خطر قرار گرفتن امنیت آنلاین کودکان نه با یک هکر حرفه ای بلکه توسط فردی باهوش و ریزبین و برخی اطلاعات که پدر و مادرها به اشتراک گذاشته اند، امکان پذیر است.

این خبر در شرایطی منتشر شده است که مقاله ای با عنوان “کودکان دیده می شوند اما شنیده نمی شوند: زمانی که پدر و مادرها حریم خصوصی آنلاین کودکان را در معرض خطر قرار می دهند” توسط دانشکده مهندسی دانشگاه نیویورک چاپ شده است. بنابر ادعای این مقاله، پدر و مادرهایی که اطلاعات فرزندان خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک می گذارند ناخواسته آنها و خانواده خود را به واسطه در معرض خطر قرار دادن حریم خصوصی و امنیت با چالش و خطر مواجه می سازند.

این پدیده به نام “به اشتراک گذاری بیش از حد پدر و مادری” شناخته می شود و اگر با پدر و مادرهایی که دارای فرزند هستند ارتباط داشته باشید، احتمالا با آن مواجه شده اید. پدر و مادرها در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام عکس های مختلفی از فرزندان خود منتشر می کنند که در برخی موارد نام کودک و تارخ تولد نیز در آنها مشخص است.

تیمی از پژوهشگران آمریکایی با استفاده از نرم افزارهای تعیین سن موجود در بازار و بررسی ۲,۴۰۰ حساب کاربری عمومی در فیسبوک موفق به یافتن ۲,۲۰۰ عکس از کودکان هفت ساله یا کمتر شده اند. سپس آنها با جستجو در این داده ها کشف کرده اند که یافتن نام کامل و تاریخ تولد یک کودک با استفاده از نرم افزار مورد استفاده فوق العاده ساده بوده است. از این مرحله با مقایسه نام خانوادگی با فهرست رای دهندگان عمومی، پژوهشگران امکان یافتن تاریخ تولد والدین، آدرس و حتی وابستگی و گرایش های سیاسی-حزبی افراد را نیز داشته اند.

حتی اگر پدر و مادرها درباره حفظ هویت خصوصی فرزند خود جدی بوده اند اما برخی از دوستان و افراد فامیل آنها اغلب نام فرزند (برخی مواقع حتی نام خانوادگی) را در یک نظر زیر عکس ارائه کرده اند.

به گفته “تهلیا مینکوس”، دانشجوی علوم رایانه و مولف ارشد مطالعه اخیر، قصد ما افشای اطلاعات حساس در مورد کودکان نبوده است بلکه افزایش آگاهی عمومی درباره نتایج به اشتراک گذاری بیش از حد پدر و مادری را هدف گذاری کرده بودیم.

ارسال عکس فرزندتان در اینستاگرام حتی خطرناک‌تر از انجام آن در فیسبوک است زیرا تمامی پست های اینستاگرام در حال پیش فرض عمومی هستند. از آنجایی که کاربران این شبکه اجتماعی از هشتگ های مربوط به پدر و مادرها در عکس های کودکان خود استفاده می کنند یافتن و شناسایی کودکان حتی آسان‌تر از فیسبوک است.

در شرایطی که افراد بالغ در فیسبوک و اینستاگرام چگونگی در معرض دید قرار گرفتن اطلاعات آنلاین خود را انتخاب کرده اند اما فرزندان آنها از چنین حقی برخوردار نبوده اند. به گفته پژوهشگران، آنها قصد ندارند والدین را از به اشتراک گذاری عکس های فرزند خود در فضای آنلاین منع کنند اما از آنها می خواهند این مساله را مد نظر قرار دهند که چنین فعالیت هایی حریم خصوصی فرزندشان در آینده را کاهش می دهد و اقدام هایی ساده را برای به حداقل رساندن آن خطرات اتخاذ کنند.

اطلاع از نام کامل، آدرس و ظاهر کودک می تواند خطرآفرین باشد و به ابزاری برای ناامنی وی مبدل شوند. اگر قصد دارید اطلاعات کودک خود را در حالت خصوصی حفظ کنید، حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک را روی حالت خصوصی تنظیم کنید و یا تنظیمات را به گونه ای انتخاب کنید که از مشاهده عکس هایی که فرزندتان در آنها دیده می شود تنها توسط دوستانتان اطمینان حاصل شود. پیش از ارسال عکس نسبت به رضایت و موافقت فرزندتان با این کار یا افشای نام وی اطمینان حاصل کنید و یا هر زمان که امکان دارد از ارسال عکس خودداری کنید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت