نایت ملودی » سلامت » مواد ممنوعه در بارداری!

مواد ممنوعه در بارداری!

زنان حامله و سیگاری سلامت فرزندشان را به خطر می اندازند، منواکسید کربن باعث کاهش فشار اکسیژن به جنین شده و نوزاد کم وزن می شود. علاوه بر این موارد دیگری هم هست که مادران در دوران بارداری باید نسبت به استفاده از این مواد دقت کافی داشته باشند.  در ادامه این مواد را بررسی می کنیم.

الف- مواد قانونی شامل:

داروهای آرام بخش- خواب آور:
داروهایی چون دیازپام و اکسازپام و لورازپام منجر به عوارضی چون شکاف کام و لب شکری می شود، و در سه ماهه سوم حاملگی باعث نارسایی تنفسی و بیحالی نوزاد می شوند، مصرف گاه گاهی آن پس از سه ماهه اول و تحت نظر پزشک مشکل ساز نخواهد بود.

 

نیکوتین:
زنان حامله و سیگاری سلامت فرزندشان را به خطر می اندازند، منواکسید کربن باعث کاهش فشار اکسیژن به جنین شده و نوزاد کم وزن میشود ( حداقل ۲۰۰ گرم کمتر از مادران غیر سیگاری). همچنین در مادران سیگاری خطر مرگ ناگهانی حداقل ۴ برابر، سقط خودبخودی ،نارسایی جفت، جفت سرراهی و خونریزی داخل رحمی افزایش می یابد، همچنین بهره هوشی (IQ ) نیز ۸-۴ امتیاز کاهش نشان می دهد. خطر بیماریهایی چون عدم تمرکز و بیش فعالی هم بالا می رود.
کافئین:
سبب تاخیر لقاح، کاهش وزن نوزاد زمان تولد، افزایش ضربان قلب شده و در زمان بارداری باید کم مصرف شود، ضد دردهای خفیف نیز باید در حداقل میزان مصرف شوند.

مشکلات هوشی ، کوچکی جمجمه از جمله عوارض مصرف الکل در بارداری است

 

ب- مواد غیر قانونی:
این مواد اثرات هولناکی بر سلامت مادر و جنین خواهند داشت ، در بسیاری از زنانی که این دسته از مواد را مصرف می کنند عارضه قطع قاعدگی بروز کرده و سبب تاخیر تشخیص بارداری و نیز مراقبتهای آن میشود.

الکل:
مصرف الکل بر روی جنین از تاخیر رشد داخل رحمی تا سندرم کامل جنین الکلی متفاوت خواهد بود. در این سندرم ، رشد کودک تاخیر داشته و عوارض قلبی عروقی و ضایعات صورت و جمجمه بروز می کند. مشکلات هوشی ، کوچکی جمجمه از جمله عوارض الکل است، مصرف الکل منجر به سقط های مکرر نیز خواهد شد.

 

مواد افیونی:
این مواد به راحتی از جفت عبور کرده و سبب وابستگی و بروز علایم آن در نوزاد می گردند، اگر مادر دچار علایم ترک بشود امکان سقط یا زایمان زودرس وجود دارد . بهتر آن است که زن باردار در ۲ ماهه آخر پاک باشد تا در نوزاد علایم ترک ایجاد نشود در صورت مصرف هروئین، نگهداری با متادون بسیار کم خطرتر می باشد، شدت علائم ترک بستگی به میزان مصرف و مدت زمان مصرف دارد، این دسته از مادران دچار لرزش ، گریه های بلند، کاهش خواب و اشتها، افزایش خمیازه، تعریق، عوارض پوستی و خطر مرگ ناگهانی خواهد بود.
آمفتامین و کوکائین:
مصرف کوکائین و مواد محرک سبب مرگ ومیر در حوالی زایمان می شود، به دلیل اختلال گردش خون و کم رسیدن غذا و اکسیژن به جنین عوارضی همچون کاهش وزن ، افزایش فشار خون و ضربان قلب دیده می شود. نوزاد نارس ، سقط خودبخودی ، جفت سرراهی و کنده شدن جفت از عوارض کوکائین است. به علت بروز مرگ ناگهانی کودک که در روز سوم به حداکثر می رسد ، قطع سریع کوکائین توصیه می شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت