مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » برای مقاوم شدن در مقابل همه رخدادها چه کنیم؟

برای مقاوم شدن در مقابل همه رخدادها چه باید کرد؟

۱- پیگیری و مداومت در کار
حتما حادثه تاریخی عبرت‌آموز آن سردار شکست خورده فراری را به یاد دارید که بعد از شکست سخت او در جنگ و نابودی نیروهایش به خرابه‌ای پناه می‌برد و در آن‌جا مورچه‌ای را می‌بیند که بعد از صد بار تلاش بالاخره از دیواری صعود کرده و دانه خود را به لانه می‌رساند. بعد از این حادثه سردار ناامید و مایوس قبلی، از حرکت آن مورچه درس مقاومت می‌آموزد و پیروز می‌شود، به طوری که نیروهای پراکنده خود را جمع‌آوری و بازسازی می‌کند و بعد از چندین بار تلاش، بالاخره در نبرد با دشمنانش به پیروزی می‌رسد.

اکثر روان‌شناسان و روان‌کاوان، بعد از تحقیقات مفصل در مورد افراد موفق و شاخص در جامعه به این نتیجه رسیده‌اند، که آنان فقط به علت پیگیری و مداومت در کار به آن درجه از رشد رسیده‌اند، چه بسا این گروه از لحاظ ضریب هوشی در رده متوسطی قرار داشته‌اند. دیده شده است در مواردی، افرادی با ضریب هوشی بسیار عالی در اثر تلاش نکردن به جایی نرسیده‌اند. بنابراین برای رسیدن به نقطه مطلوب در کار، باید حرکت را آن‌قدر تکرار و تکرار کرد تا به نقطه موردنظر دست یافت، و سپس بعد از گرفتن نتیجه حرکت دیگری را با جدیت بیشتری آغاز کرد.

۲- ورزش
به راستی چند درصد خطاکاران اجتماعی را ورزشکاران تشکیل می‌دهند؟ این ورزش چه معجونی است که آدمی را در مقابل همه خطاها و نقاط تاریک، بیمه و مصون می‌سازد؟ اما این ورزش از حرکات بسیار ساده شروع می‌شود و می‌تواند تا آن‌جا پیش برود که فرد را به قهرمانی برساند. ممکن است حرکت عمومی آن از یک پیاده‌روی ساده صبح یا عصرگاهی شروع شده و به ورزش‌های حرفه‌ای سنگین فوتبال و یا فتح قلل بزرگ جهان ختم شود. هنگامی که فرد در کمرکش کوهی نفس تازه می‌کند و بعد از تلاش به نقطه بالاتری دست می‌یابد، به اعتماد به نفسی می‌رسد که حد و اندازه‌ای ندارد. و یا زمانی که فرد خود را به آب دریا می‌زند و پا بر موجی عظیم سوار می‌شود، چه لذتی را می‌توان با آن مقایسه کرد؟ در یک راه‌پیمایی بدون هزینه، ما سموم ته‌نشین در رگ و ریشه بدن را به دور می‌ریزیم، و به حالی دیگر می‌رسیم. آن‌جاست که فرد ورزشکار به پیکار با نامرادی‌ها می‌رود، و با آگاهی از این‌که با باز شدن هر ورزشگاهی، زندانی بسته می‌شود، با سوق دادن هر انسانی به سمت ورزش به یکی از پایه‌های عظیم مقاوم‌سازی آدمی نزدیک می‌شویم.

۳- مبارزه با نفس
منظور از مبارزه با نفس، در بند کردن خواسته‌ها و نیازهای اساسی آدمی نیست، بلکه دوری گزیدن از پستی‌ها و پلیدی‌هاست که آدمی با نزدیکی به مواد افیونی، شرب خمر و قرص‌های توهم‌زا دچار آن می‌شود. و گرنه هر آدمی باید به صورت طبیعی خواسته‌ها و نیازهای خود را به موقع برطرف سازد. یکی از نیازهای اساسی هر انسان، نیاز جنسی است، که اگر قبل یا بعد از زمان نیاز فرد بدان دست یابد، دچار مشکلات عدیده‌ای خواهد شد و سالم‌ترین رفع نیاز در ازدواج‌های به موقع نهفته است. زمان ازدواج وقتی است که طرفین از لحاظ جسمی، عقلی، اقتصادی به نقطه اتکایی رسیده باشند. جالب این‌که انسان‌های مقاوم و ریشه‌دار حتما به کمک همسر به نقاط تعالی دست پیدا می‌کنند و با حمایت و همدلی یکدیگر می‌توانند مشکلات را یکی پس از دیگری مشترکا از پیش پای خود بردارند.

انسان‌ها مقاوم و ریشه‌دار حتما به کمک همسر به نقاط تعالی دست پیدا می‌کنند

 

۴- نظم زندگانی
در دل آسمان‌ها، رمز پایداری حرکات میلیاردها ستاره در کهکشان‌ها را، چگونه می‌توان بیان کرد؟ که در گردش مدارها، با کوچک‌ترین انحراف در حد یک میلیمتر، تمام نظم آسمانی به هم می‌ریزد. در روی کره خاکی آیا تا به حال به زمزمه چشمه‌ساران در دل کوهساران و یا صدای دلنواز پرندگان گوش فرا داده‌اید؟ نوای روح‌بخش اذان و یا نغمه‌های دلنشین و یا صوت برخاسته از چنگ و عود و نی و تار و سورنا را چه طور؟ به راستی چه قدر دچار وجد و شادمانی شده‌اید؟ آیا می‌دانید چرا؟ چون همه از یک هارمونی منظم تبعیت می‌کنند و نظم، سرلوحه همه حرکات آنان است. نظم به ما می‌آموزد که در انجام کار،‌ در تحصیل و در ورزش از قانونمندی‌های مخصوص پیروی کرده و کار را به سر منزل مقصود رسانده و سپس کار دیگری را شروع کنیم. و گرنه با انجام چندین کار با هم و نامنظم، امکان موفقیت به سمت صفر میل می‌کند، و همه زحمات انجام شده بر باد می‌رود.

 

۵- فراموش کنید

فرد ضعیف به گذشته خود می‌چسبد و نمی‌تواند جلو برود درحالیکه یک فرد واقعاً قوی تصمیم می‌گیرد که فراموش کند و راهی دیگر برای رسید به چیزی که می‌خواهد پیدا کند.

۶- خود را آموزش دهید

هر مشکل جدیدی که با آن برخورد می‌کنید، ممکن است به دانشی بیشتر از آنچه دارید نیاز داشته باشد. برای اینکه در زندگی واقعاً قوی باشید، باید بتوانید علم و آگاهی لازم برای حل مشکلاتتان را به دست آورید.

۷- سیستم اعتقادی خود را اصلاح کنید

وقتی باور داشته باشید که می‌توانید کاری را انجام دهید، هیچ چیز نمی‌تواند جلو شما را بگیرد اما مشکل اینجاست که نمی‌توانید قبل از اینکه از شر افکار و اعتقادات محدودکننده خود خلاص شوید، چنین باوری پیدا کنید.

۸- فرار نکنید

نمی‌توانید با فرار کردن از مشکلاتتان، قوی شوید. خودتان را گول نزنید. گاهی اوقات ذهنتان یک راه فرار برایتان فراهم می‌کند که کمکتان می‌کند بدون احساس گناه از مشکلتان فرار کنید. مثلاً بعضی از کسانیکه از زندگی اجتماعی می‌ترسند، به اینترنت اعتیاد پیدا می‌کنند و دلیل آن این نیست که اینترنت را دوست دارند، دلیل آن این است که به آنها کمک می‌کند بدون اینکه حس بدی پیدا کنند، از مشکلشان فرار کنند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت