مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » خانه داری » طرز تهیه نان کره ای تبریز

طرز تهیه نان کره ای تبریز

طرز تهیه نان کره ای تبریز

آماده سازی : ۱۲۰ دقیقه
پخت : ۱۲۰ دقیقه

مواد لازم :
آرد به اندازه ای که خمیر به دست نچسبد ۵۰۰ تا ۶۰۰ گرم
ماست نصف لیوان
روغن مایع یا کره ۱۵۰ گرم
پودر زنجبیل ۱ قاشق غذا خوری
تخم مرغ ۱ عدد
آب نصف لیوان
نمک ۱ قاشق مربا خوری
خمیر مایه ۱ قاشق غذا خوری
شکر ۱ قاشق مربا خوری

مواد لازم برای رومال نان کره ای تبریز:
روغن مایع یک قاشق مرباخوری
زرده تخم مرغ یک عدد
شیر یک قاشق مرباخوری

مواد لازم برای مغز نان کره ای تبریز:
آرد یک و نیم پیمانه سرخالی
زردچوبه دو قاشق مربا خوری سرپر
زنجبیل یک دوم قاشق مرباخوری
کره یا روغن حیوانی ۱۰۰ گرم

طرز تهیه :
آب نیمه ولرم را در کاسه کوچکی ریخته و شکر را در آن حل میکنیم. دمای آب را با انگشت کوچک امتحان کرده و در صورتی که دمای آن مناسب بود و انگشت را نسوزاند خمیر مایه را روی سطح آب می پاشیم و کمی مخلوط میکنیم و اجازه میدهیم خمیر مایه عمل آمده و کف کند.

تخم مرغ، کره نرم، نمک، ماست و زنجبیل را مخلوط کرده و کمی با چنگال یا مفتول میزنیم تا تخم مرغ ها از لختگی خارج شود. خمیر مایه آماده شده را به مواد افزوده و آرد را به تدریج اضافه می کنیم. وقتی خمیر منسجم تر شد روی سطح کار آرد پاشیده و خمیر را روی آن منتقل میکنیم. در صورتی که خمیر چسبنده بود به آن آرد اضافه کرده و ورز میدهیم تا خمیر حاصله به دست نچسبد و در عین حال نرم و لطیف بماند. بعد از گرفتن چسبندگی خمیر چند دقیقه آن را ورز داده یا دو تا سه بار به آن ضربه میزنیم.

خمیر آماده شده را در کاسه ای با گنجایش کافی که مقداری چرب شده است قرار داده و خمیر را یک دور در آن میچرخانیم تا تمام قسمتهای خمیر چرب شده و در طول استراحت خشک نشود. روی خمیر را با دستمال نخی تمیزی پوشانده و در جای مناسبی قرار می دهیم تا استراحت کرده و حجمش دو برابر شود (نیم تا یک ساعت).

برای تهیه مواد میانی نان کره ای تبریز به دو روش می توان عمل کرد:

۱- آرد را با کره ذوب شده، زردچوبه و زنجبیل مخلوط کرده و بین دو دست می سابیم تا مواد به خورد هم رفته و مثل دانه ارزن (کمی درشت تر) شود. مقدار زردچوبه به اندازه ای است که رنگ مواد میانی را زردرنگ کند. این روش در نوع سنتی رایج تر است.

۲- آرد را با کره تفت می دهیم تا خامیش برود. زردچوبه و زنجبیل را افزوده و کره را به آن اضافه میکنیم تا با حرارت آرد ذوب شود. مواد را کاملاً به خورد هم داده و کنار می گذاریم تا خنک شود.

بعد از آماده شدن خمیر آن را روی یک کاغذ روغنی آرد پاشی شده به ضخامت ۴ میلی متر باز کرده و به کمک یک پیشدستی، گرد می بریم. خمیر برش داده شده را به سینی مناسبی که کاغذ روغنی انداخته ایم منتقل کرده و مقداری از مغز آماده شده را با رعایت فاصله از لبه های خمیر، روی آن پخش میکنیم. مجدداً خمیر دیگری را به شکل گرد روی کاغذ روغنی برش داده و آن را روی مواد میانی انداخته و لبه های خمیر را کمی فشار میدهیم تا دو لبه به هم بچسبد. با باقی مانده های خمیر گیس بافهای ظریفی تهیه کرده و دور نان قرار میدهیم (نیازی به مرطوب کردن و … نیست چون در حین پخت این گیس بافها به نان خواهد چسبید). روی نان را با کاتر گردی که در مرتباً در آرد فرو می بریم طرح انداخته و روی سینی را مجدداً با دستمال پوشانده و بیست دقیقه دیگر استراحت می دهیم.

بعد از اتمام استراحت تمام مواد رومال را با هم مخلوط کرده و با قلم مو به آرامی و در یک جهت روی سطح نان می کشیم (اینکار را با ملایمت انجام دهید تا پف نان نخوابد).

نان را در طبقه وسط فری که از یک ربع قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتیگراد گرم شده است به مدت سی دقیقه یا تا زمانی که سطح نان طلایی شود می پزیم.

نکاتی در تهیه نان کره ای تبریز:
– این دستور ۲۵۵ گرم کربوهیدرات، ۶۰ گرم پروتئین، ۲۵۵ گرم چربی و ۳۵۵۵ کیلوکالری انرژی دارد.

– میتوان در مواد میانی به جای زرد چوبه از یک قاشق سوپخوری زعفران دم کرده و یا یک قاشق سوپخوری زنجبیل استفاده کرد که طعم نان را تند میکند و برای کسانی که از طعم زنجبیل لذت می برند مناسب است.

– مقدار زردچوبه در مواد میانی بسته به مرغوبیت آن میتواند متفاوت باشد. زرد چوبه را به اندازه ای اضافه کنید که رنگ مواد میانی زرد خوشرنگ شود.

– میتوانید مقدار زنجبیل موجود در خمیر را کمتر یا بیشتر کنید.
– برای تهیه نانهای کوچک یکنفره می توانید گلوله هایی از خمیر برداشته و مثل کوفته مقداری از مواد میانی داخل آن گذاشته و خمیر را ببندید. بعد خمیر را در سینی قرار داده و روی آن با کف دست فشار دهید تا پهن شود و مراحل را ادامه دهید.

– در صورتی که بعد از سی دقیقه سطح نان طلایی نشد آن را به یک طبقه بالاتر از وسط منتقل کنید و چند دقیقه صبر کنید.

– میتوانید بعد از رومال کردن نان، روی آن مقداری کنجد بپاشید.
– نان کره ای تبریز اصالتاً با کره تهیه می شود ولی امکان جایگزینی کره با روغن مایع وجود دارد که طعم دلچسب نان کره ای را نخواهد داشت.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت