مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سفر وگردشگری » در سفر به قزوین از این خانه های تاریخی دیدن کنید

در سفر به قزوین از این خانه های تاریخی دیدن کنید

اکثر خانه‌های قزوین به مدد سازمان میراث فرهنگی و البته تعصب مردم این شهر روی بناهای تاریخی بازسازی شده‌اند حتی خانه خطیبی که تقریبا چیزی از بنایش باقی نمانده بود!

اگر فرصتی پیش آمد و ‌مهمان قزوینی‌ها شدید علاوه بر گشت‌وگذار در باغ و بستان‌های کوهستانی‌اش بازدید از این خانه‌ها را از دست ندهید. شک نکنید به حرف ناصرخسرو خواهید رسید که می‌گوید: «قزوین را شهری نیکو دیدم. باروی حصین و کنگره در آن نهاده…!»

خانه بهروزی
خانه بهروزی نخستین خانه تاریخی قزوین است که طبق سنت حسنه این سال‌ها بازسازی و تبدیل به هتل شده است. این خانه قاجاری در زرگرکوچه شهر قزوین قرار دارد و به شیوه معماری خانه‌سازی قزوین، با حیاط مرکزی اصلی و حیاط‌های جانبی ساخته شده است. حیاط اندرونی این خانه دارای دو شاه‌نشین تابستانی و زمستانی و ایوان‌های طاق‌نمایی است.

نکته جالب این است که شاه‌نشین اصلی خانه از طریق ایوانی ستون‌دار با حیاط بیرونی نیز ارتباط دارد. تزیینات آجری لبه‌ها و ارسی‌ها از جمله زیبایی‌های منحصر به فرد این بناست. ویژگی‌های تاریخی منحصر به فرد خانه بهروزی اقامت در این هتل را به نوعی سفر به تاریخ تبدیل می‌کند.

خانه بهروزی نخستین خانه تاریخی قزوین

در سفر به قزوین از این خانه های تاریخی دیدن کنید

عمارت کلاه‌فرنگی
(کاخ موزه چهل‌ستون)
این بنا اگر مهم‌ترین بنای تاریخی شهر نباشد دست‌کم یکی از پنج بنای مهم آن است. اهمیت آن علاوه بر معماری خاص و تزیینات داخلی‌اش از آن جهت است که تنها کوشک باقیمانده از زمان شاه طهماسب صفوی است؛ یعنی مربوط به زمانی که قزوین پایتخت کشور بود. نقاشی‌های دیوار‌های این عمارت از همان زمان ساخت تاکنون روی دیوارها باقی مانده است و همچنان پس از قرن‌ها جذاب‌ترین نوع نگارگری مکتب قزوین به حساب می‌آید.

عمارت کلاه‌فرنگی، یکی از پنج بنای مهم قزوین است

در سفر به قزوین از این خانه های تاریخی دیدن کنید

گفته شده به دستور شاه طهماسب بنای آن از روی نقشه یک معمار ترک با شیوه شطرنجی خیلی کوچک ساخته شده و در آن پنجره‌های چوبی بسیار ظریف با شیشه‌های رنگی تعبیه شده است. عمارت فرنگی این روزها تبدیل به کاخ موزه چهل‌ستون شده و یکی از گردشگرپذیرترین اماکن قزوین است.

خانه اسدی

در سفر به قزوین از این خانه های تاریخی دیدن کنید
این خانه از دو حیاط مجزا با تناسبات مستطیل و نگینی تشکیل شده و فضای داخلی آن دارای تناسب کامل معماری قزوینی است. صاحب آن مرحوم حاج علی‌اصغر اسدی قریب به ۱۰۰سال پیش با درآمد حاصل از تجارت، داخل خانه را با ارسی‌های چوبی و گچبری‌های ظریف آراسته بود.

خانه اسدی متعلق به یکی از تجار بزرگ شهر قزوین می باشد

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت