نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » روش های درمان کودکان بد غذا

روش های درمان کودکان بد غذا

تصور ذهنی ما درباره کودکان این است که همه آنها به طور ذاتی و طبیعی باید به غذا خوردن علاقه داشته باشند و زمانی که گرسنه شوند به راحتی سر سفره یا میز بنشینند تا غذایشان را بخورند اما حقیقت این است که برخی از کودکان برای این که به اندازه ای کافی غذا بخورند. نیاز به کمک والدین دارند. در واقع مشکل تغذیه و بدغذایی کودکان، مشکل شایع و نگران کننده ای برای والدین است. در این مقاله قصد داریم راهکارهای برخورد مناسب با مشکل بد غذایی کودکان را برای شما بیان کینم.

روش های درمان کودکان بد غذا

روش های درمان کودکان بد غذا

مشکل: تک غذاخورها
ممکن است کودک شما برخی غذاها را با خوشحالی بخورد درحالی که غذای دیگر را بر روی زمین بپاشد. آیا این فقط یک حالت گذرا است و چه مدت طول خواهد کشید؟ شما چه کارهایی می‌توانید انجام دهید: آیا هر چیزی که آنها می‌خواهند ، باید بدهید یا بر خواسته خود پافشاری کنید؟

راه‌حل: با او مبارزه نکنید
زمان غذا خوردن را به جنگ‌ تبدیل نکنید. غذاهای مختلفی را که برای کودک خوبند، به او پیشنهاد کنید، حتی اگر کودک در وهله اول آن را رد کند. بسیاری از کودکان پیش از تصمیم‌گیری برای اینکه غذای جدیدی را دوست دارند، شیرین کاری‌های خود را انجام می‌دهند؛ پس به پیشنهاد دادن ادامه دهید. بدون اجبار، میوه‌ها، سبزیجات و حتی “غذای بزرگترها” را عرضه کنید. ممکن است چیزی که کودک‌تان دوست دارد شما را شگفت‌زده کند.

مشکل: سبزیجاتش را نمی‌خورد
آیا حتی با اینکه کودک‌تان هرگز مارچوبه را امتحان نکرده، می‌گوید از آن متنفر است؟ این اتفاق بارها رخ می‌دهد. بسیاری از سبزیجات به ویژه زمانی که پخته می‌شوند، بو و طعم قوی و تندی دارند. صبور باشید. ممکن است فرزندتان بخواهد پیش از خوردن چیزی، آن را بو کرده یا ببیند و حتی ممکن است بلافاصله آن را تُف کند. نفسی بکشید و یک روز دیگر دوباره امتحان کنید.

روش های درمان کودکان بد غذا

روش های درمان کودکان بد غذا

راه‌حل: به او حق انتخاب بدهید
بسیاری از کودکان وقتی در خرید و انتخاب سبزیجات مورد مشورت قرار بگیرند، به خوردن آنها علاقمند می‌شوند. اگر سبزیجات سبز او را بی‌میل می‌کنند، در عوض سبزیجات نارنجی یا قرمز را امتحان کنید یا سبزیجات را به صورت خام داخل دسر یا سالاد امتحان کنید. با وجود اینکه مخفی نمودن پوره سبزیجات در غذاهایی مانند سس ماکارانی یا نان‌ها ، یک راه‌حل است، اما این کار به کودک یاد نمی‌دهد سبزیجات را در شکل خودشان ، دوست داشته باشد.

مشکل: کالری مورد نیازش را می‌نوشد
آیا کودک‌تان به حدی شیر یا آب میوه می‌نوشد که وقت غذا خوردن احساس گرسنگی نمی‌کند؟ اگر او آنقدر نوشیدنی می‌نوشد که غذا نمی‌خورد، می‌تواند مشکل درست کند.

راه‌حل: کالری نوشیدنی‌ها را محدود کنید
برای کودکان ۱ تا ۶ ساله مصرف ۱۰۰ تا ۱۷۵ گرم نوشیدنی در روز کافی است. یعنی حدود یک سوم تا سه چهارم فنجان. آب‌ میوه‌هایی که به آنها شکر اضافه شده را کنار بگذارید. هر بار اندکی آب به نوشیدنی اضافه کنید تا اینکه کودک‌تان آب خالی بنوشد. یا اینکه حین غذا خوردن آب‌میوه یا شیر سرو کنید و در طول روز به او آب بدهید. کودک شما باید روزانه ۲ تا ۲٫۵ فنجان شیر مصرف کند. بخاطر داشته باشید که کودکان بیش از دوسال باید شیر ۱% یا شیر بدون‌چربی مصرف کنند.

مشکل: شکر بیش از حد
آیا کودک شما تمایل زیادی به خوردن شیرینی دارد و دست برنمی‌دارد؟ اصرار دارد برای صبحانه برشتوک شیرین بخورد. وقتی درب ظرف غذایتان را باز می‌کنید، می‌بینید تمام کلوچه‌ها را خورده و چیزی برای شما باقی نگذاشته است. زمان شام، التماس می‌کند که بلافاصله به او دسر بدهید.

روش های درمان کودکان بد غذا

روش های درمان کودکان بد غذا

راه‌حل: هر چیزی به اعتدال
این موارد راهنمایی‌هایی برای کودک شیرینی‌خور شما است:

– میان وعده‌هایی به او بدهید که به طور طبیعی شیرین باشند (ماست کم چرب، میوه، موز منجمد یا انگور، برش‌های سیب با کره بادام زمینی).

– در خانه زیاد شیرینی نگه ندارید. اگر در خانه نباشد، ممکن نیست که کودک وسوسه شود ( و همچنین شما هم وسوسه نمی‌شوید).

– از شیرینی به عنوان رشوه یا جایزه استفاده نکنید. شیرینی را بخش کوچکی از رژیم غذایی معتدل کودک قرار دهید و نه جایزه‌ای بزرگ برای زمانی که تمام غذای درون بشقابش را خورد.

کودکان باید شش بار در روز غذا بخورند

مشکل: هله هوله خور
بسیاری از کودکان در تمام روز آنقدر میان وعده و هله هوله می‌خورند که وقت غذا خوردن، گرسنه نیستند. کودکان باید شش بار در روز غذا بخورند، بنابراین چگونه می‌توان حین نگه داشتن جا برای شام و نهاری سالم، در طول روز او را شاد و سرحال نگه دارید؟

راه‌حل: برنامه بگذارید
کودک خود را مجبور کنید تا زمان‌بندی تعیین شده برای میان وعده‌ها و غذا را رعایت کند. ممکن است هر چند وقت یک بار کودک‌تان وعده غذایی را رد کند، اما اگر برنامه غذایی وجود داشته باشد، او می‌داند که چه زمانی باید منتظر غذای بعدی باشد. اگر کودک‌تان بی موقع میان وعده می‌خواهد، چیزی مثل میوه، سبزیجات، ماست، کره بادام زمینی، برشتوک یا نصف ساندویچ به او بدهید.

چرا اینقدر بد غذا است؟
بسیاری از کودکان بد غذا هستند. انتخاب اینکه چه زمانی و چه بخورند، روشی است که یاد می‌گیرند تا مستقل باشند. بسیاری از کودکان با بزرگتر شدن ، عادت سالم غذا خوردن را یاد می‌گیرند. اگر فکر می‌کنید کودک‌تان مشکلی در غذا خوردن دارد، با پزشک متخصص کودک صحبت کنید. البته این موارد نادر بوده و به خاطر داشته باشید که بدغذایی فقط یک دوره است.

آیا به اندازه کافی غذا می‌خورد؟
اگر به نظر می‌رسد که کود‌کتان با هوا زندگی می‌کند و تنها سه ناگت مرغ در کل روز خورده است، ممکن است فکر کنید او به بیشتر از اینها احتیاج دارد. اما اگر به اندازه کافی انرژی دارد و با سرعت مناسبی رشد می‌کند، احتمالاً مشکلی وجود ندارد. با این حال، صحبت با پزشک متخصص کودک فکر خوبی است. اگر کودکتان با سرعت مناسب سنش رشد نمی‌کند، باید شما و پزشک متخصص راه حلی بیابید.

روش های درمان کودکان بد غذا

روش های درمان کودکان بد غذا

کودک را به بهتر غذا خوردن تشویق می‌کنند

بکنید: زمان غذا را سرگرم کننده نمایید
گاهی برخی حقه‌های کوچک، کودک را به بهتر غذا خوردن تشویق می‌کنند. برای مثال، می‌توانید با قالب‌های شیرینی، میوه‌ها را به اشکال بامزه برش بزنید. زمان غذا را به وقت بازی تبدیل کنید تا ببینید “چطور تمامی رنگ‌ها را می‌خورند”. با صحبت در مورد موضوعات خنده‌دار کودک‌تان را خوشحال و شاد نگه‌دارید.

نکنید: با دسر به آنها رشوه ندهید
“اگر همه بروکلی‌ات را بخوری، به تو بستنی می‌دهم”. این کار را نکنید. رشوه دادن کوته‌بینی و شلیک به خود است. این کار به کودک‌تان یاد می‌دهد که برای رفتارها، بیش از غذا ارزش قائل شود و از طریق غذا شما را خشنود کند. توجه او را از دسر برگردانده و از آن به عنوان جایزه استفاده نکنید.

بکنید: دائماً پیشنهاد دهید
فقط به خاطر اینکه پنج دفعه آخر حین پختن کدو، دماغش را بالا گرفته، آن را کنار نگذارید. بسیاری از کودکان پس از ۱۰ تا ۱۵ دفعه پختن غذای جدید، آن را امتحان می‌کنند. زمانی که غذای جدیدی را به او معرفی می‌کنید، آن را به صورت لقمه‌های کوچک شروع کرده و زمانی که چیزی جدیدی را پیشنهاد می‌دهید، حتماً غذایی که دوست دارد را نیز بپزید.

نکنید: غذاهای سریع و آماده زیاد نپزید
در مقابل وسوسه پختن غذاهای مخصوص برای کودک بدغذای خود مقاومت کنید. غذایی که همه خانواده می‌خورند را به او بدهید، اما حداقل یکی از چیزهایی که او دوست دارد را نیز در سفره قرار دهید. اگر یکی از افراد خانواده‌ غذا خوب می خورد، او را کنار کودک بد غذا بنشانید.

بکنید: اجازه دهید کودک در آشپزخانه کمک کند
کودکانی که در تهیه غذا کمک می‌کنند، به احتمال بیشتری آن غذا را می‌خورند. اجازه دهید کودک در پوست کندن نخود فرنگی، پهن کردن خمیر، شستن کاهو یا دیگر کارهای آسان آشپزخانه همکاری کند.

به کودک غذاهای متنوع بدهید

نکنید: مذاکره نکنید
بر سر غذا با کودک‌تان چانه نزنید. غذا را جلوی کود‌ک بگذارید و او را رها کنید چه آن را بخورد و چه نخورد. به او اجازه دهید تا گرسنگی خود را دنبال کند.

بکنید: نمونه خوبی باشید.
کودک رفتار بزرگ‌ترها را تقلید می‌کند. آیا برای عادت غذایی که مایلید کودک‌‌تان داشته باشد، مثال خوبی هستید؟ غذا خوردن همانند چیزهای دیگر ، جزء تربیت کودک است: کودک‌تان به شما نگاه می‌کند، پس به آنها نشان دهید که به حرف‌های خود عمل می‌کنید.

نکنید: به دام هله هوله نیفتید
خیلی سخت است زمانی که او غذای ناسالمی را می‌خواهد مقاومت کنید. اگر این رفتار کم نیست، دادن هله و هوله به کودک عادتی را ایجاد می‌کند که شکستنش سخت خواهد بود. معمولاً کودکان همانند بقیه ما غذاهای شیرین و شور را دوست دارند، پس وظیفه والدین است که غذاهایی بر طبق انتظارات کودک با ارزش غذایی بالا در اختیارشان قرار دهند.

بکنید: به اشاره‌های او توجه کنید
اگر کودک بشقابش را هل می‌‌دهد، ممکن است سیر باشد. مجبور کردن او به بیشتر غذا خوردن باعث می‌شود بیش از حد غذا بخورد و در آینده مشکل اضافه وزن پیدا کند. وعده‌های غذایی را به اندازه کودک رعایت کنید و انواع غذاهای سالم را در آن بگنجانید. اجازه دهید خودش تصمیم بگیرد که چه زمانی سیر شده است.

آیا او هرگز این عادت را ترک می‌کند؟
بیشتر بچه‌ها زمانی که به سن مدرسه می‌رسند، بد غذایی را کنار می‌گذارند. در ضمن، این راه را قدم به قدم طی می‌کنند.رفتار بد غذایی او را خیلی بزرگ نکنید. هر قدر بیشتر در مورد این موضوع صحبت کنید، کودک بیشتر آن را انجام می‌دهد. یک متخصص تغذیه می‌تواند در مورد نیازهای تغذیه‌ای کودک به شما کمک کند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت