نایت ملودی » خانواده » تناسب و زیبایی » تناسب اندام » راه های تشخیص استعداد چاقی

راه های تشخیص استعداد چاقی

راه های تشخیص استعداد چاقی

اما چرا می‌گوییم استعداد ژنتیکی کم‌اهمیت‌تر از نقش عوامل محیطی در ایجاد چاقی است؟ شیوع چاقی در بسیاری نقاط جهان (شاخص توده بدنی بالاتر از ۳۰) طی ۵۰ سال قبل در حد ۱۰ درصد بوده است، درحالی‌که این میزان در سال‌های اخیر به بالاتر از ۳۰ درصد افراد بزرگ‌سال جامعه رسیده است. بدون شک زیادشدن مصرف مواد غذایی و کم شدن فعالیت‌های بدنی اساس این افزایش روزافزون چاقی است و شاید همین دلیل برای نشان دادن نقش پررنگ محیط در ایجاد چاقی کافی باشد، با وجود این برای اثبات بیشتر این مدعا ۲ مثال جالب را عنوان می‌کنم.
۱ ـ در سال ۱۹۵۰ گروهی از سرخ‌پوستان بعد از مهاجرت از کوهستان‌های شمال مکزیک به ایالت آریزونا در ایالات‌متحده آمریکا به زندگی شهرنشینی روی آوردند. آن‌ها طی مدت کوتاهی به دلیل خوردن غذاهایی که حدود ۵۰ درصد کالری آن را چربی تشکیل می‌داد، دچار شیوع روزافزون چاقی و دیابت شدند. این در حالی بود که در هم‌نژادهای‌ها که هنوز در محیط دور از تمدن زندگی می‌کردند و فقط ۱۵ درصد غذایشان را چربی تشکیل می‌داد و فعالیت روزانه زیادی نیز داشتند، اثری از چاقی و دیابت نبود.
۲ ـ در یک بررسی جالب دیگر در شمال استرالیا مشاهده شد که در میان بومیان شمال استرالیا که عموما لاغر بودند، شیوع دیابت نوع ۲ و افزایش چربی خون بسیار کم بوده است؛ زندگی این بومیان با شکار حیوانات و ماهیگیری به صورت سنتی طی می‌شده و غذای آن‌ها کم‌کالری و کم‌چربی بوده است و درعین‌حال زندگی پر جنب و جوشی داشته‌اند. گروهی از این بومیان چند سال بعد از شروع زندگی شهری و مدرن به سرعت دچار دیابت نوع ۲ و چاقی و فشارخون شدند. در یک اقدام جالب وقتی تعدادی از این افراد که تازه به دیابت یا چربی بالای خون دچار شده بودند را به زندگی سنتی برگرداندند، بعد از ۲ ماه و به سرعت چربی خون و قند خون در آنان اصلاح و بیماری محو شد.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این پژوهش جدید ثابت کرد: راه رفتن سریع روزانه به مدت یک ساعت می‌تواند به افراد دارای استعداد ژنتیکی چاق شدن کمک کند.کبین کی از محققان دانشگاه هاروارد آمریکا گفت: این پژوهش روی ۷۷۴۰ زن و ۴۵۶۴ مرد از جمله کارکنان بخش مراقبت‌های پزشکی انجام شد و نتایج آن نشان داد که راه رفتن سریع به مدت یک ساعت در روز چه بسا به افراد دارای استعداد ژنتیکی چاق شدن کمک می‌کند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت