مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » دانستنی ها » دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

کارکرد اصلی شیر آب آشپزخانه توزیع آب داغ و آب سرد برای شستن ظروف، غذاها، و دست‌ها است. اما فراتر از کارکرد آن، شیر آب نقش مهمی در تعریف و تعیین سبک طراحی آشپزخانه شما بازی می‌کند.
با توجه به انواع طراحی‌ها، جنس‌ها، و شیوه‌های اتصال به راحتی هنگام خرید شیر آب ممکن است دچار تردید و اشتباه شوید. اگر اطلاعات اساسی در این زمینه را داشته باشید همه چیز راحت‌تر خواهد شد. در این مطلب به نکاتی مختلف در مورد شیر آب آشپزخانه اشاره می‌کنیم.

شیوه‌های اتصال

شیرهای آب متصل به سینک. طراحی‌های متنوعی برای سینک و شیر آب آشپزخانه وجود دارد، اما همیشه سازگار و منطبق با شرایط ما نیستند. اگر شما دارای یک سینک هستید، تعداد حفره‌های موجود در ناحیه اتصال سینک به شیر را چک کنید. شیرهای آب جدید در انوع یک، دو، سه، و چهار حفره‌ای طراحی می‌شوند.

وقتی مشغول تعویض شیر آب موجود در آشپزخانه خود هستید و به حفره‌های کم‌تری از آن‌چه هست نیاز دارید به دنبال شیرهایی باشید که دارای یک صفحه پوششی هستند که حفره‌های بلا استفاده در سینک آشپزخانه را می‌پوشانند. این کار در اکثر سینک‌ها جواب می‌دهد.

مزایا: این شیوه برای این‌که بتوانید آشپزخانه خود را به سرعت نوسازی کنید و از سینک فعلی خود استفاده کنید بسیار مناسب است.

معایب: سینک شما انتخاب‌های شما برای شیر آب را محدود می‌کند.

دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

شیرهای آب متصل به پیش‌خان. این نوع شیرهای آب مستقیما به پیش‌خان متصل می‌شوند نه سینک‌ها. اگر مشغول نصب یک سینک متصل‌شده در زیر پیش‌خان هستید، این امکان را خواهید داشت که شیر آب را مستقیما بر روی پیش‌خان نصب کنید. وقتی مشغول نصب یک شیر آب متصل به پیش‌خان هستید، به اندازه یک انگشت در پشت شیر آب جا بگذارید تا بتوانید آن ناحیه را به راحتی تمیز کنید.

مزایا: شیرهای آب متصل به پیش‌خان دارای جلوه‌ای زیبا و یک‌پارچه هستند که بسیار مناسب آشپزخانه‌های معاصر هستند.

معایب: این نوع شیرها فضای روی پیش‌خان را می‌گیرند. هم‌چنین، میان این شیرها و دیوار پشت آن‌ها آب، کثیفی، و جرم جمع می‌شود.

دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

شیرهای آب متصل به دیوار. هنگام نصب چنین شیری از تناسب و هماهنگی آن با سینک مطمئن شوید. فاصله‌ای که از آن آب به سینک می‌ریزد امکان تناسب این دو عنصر را تعیین می‌کند. این موضوع در سینک‌های دوتایی مهم‌تر و سخت‌تر است.

مزایا: تمیز کردن پیش‌خان راحت است.

معایب: در آب‌وهوای سرد این نوع شیرها نیاز به مراقبت بیش‌تری دارند تا از یخ‌زدن آن‌ها جلوگیری شود. هم‌چنین، لوله‌کش باید مکان و جهت این نوع شیرها را به دقت تعیین کند. اگر در درون دیوار میله‌ای وجود داشته باشد باید جای شیر آب عوض شود و در جای دیگری نصب شود.

دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

دستگیره‌ها

شیرهای آب تک دستگیره‌ای. شیرهای آب تک دستگیره‌ای به طور مستقیم می‌چرخند و معمولا این امکان را فراهم می‌کنند که با بالا و پایین کردن آن‌ها جریان آب تنظیم و با حرکت به اطراف میزان سردی و گرمی آب تنظیم شود.

مزایا: علاوه‌ برداشتن این مزیت که برای نصب آن‌ها  نیاز به یک حفره در پیش‌خان دارید، این نوع شیرها بسیار مناسب زمان‌هایی هستند که فقط یک دست شما آزاد است. این نوع شیرها دارای یک طراحی قوسی شکل مدرن هستند که به راحتی قابلمه‌ها و ظرف‌های بزرگ را در سینک جای می‌دهند.

معایب: تنظیم میزان دمای آب در این نوع شیرها نسبت به شیرهای آب دو دستگیره‌ای سخت‌تر است و دقت کم‌تری دارد.

 

دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

شیرهای آب دو دستگیره‌ای. برای نصب این نوع شیرها به حداقل سه حفره نیاز است. تنوع گسترده در نوع دستگیره‌ها طراحی این شیرها را متنوع‌تر و کاربردی‌تر می‌کند.

مزایا: هر کدام از دستگیره‌های این نوع شیرها به آب گرم و آب سرد اختصاص دارند و تنظیم دمای و جریان آب در آن‌ها راحت‌تر است. هم‌چنین، اگر یکی از دستگیره‌ها چکه کند، شما می‌توانید شیر مربوط به دستگیره ای که چکه می کند را ببندید و از دستگیره دیگر استفاده کنید. اکثر این نوع شیرهای آب این ویژگی را دارند که می‌توانید آن‌ها را به طور مستقل از لوله‌کشی تغییر دهید که این مسئله تغییر آن‌ها را راحت می‌کند.

معایب: وقتی دست‌های شما پر از وسیله است تنظیم این نوع شیرها بسیار سخت می‌شود. هم‌چنین، این نوع شیرها به طور معمول به‌ عنوان شیرهایی سنتی شناخته می‌شوند و این مسئله ممکن است دست شما را در انتخاب سبک عناصر دیگر آشپزخانه ببندد.

 

دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

شیرهای آب بدون دستگیره. این نوع شیرهای آب با یک حس‌گر فعال می‌شوند. به دستگیره کنار شیر توجه کنید که تنظیم‌ کننده دما و جریان آب هستند.

مزایا: این نوع شیرها با یک حس‌گر کار می‌کنند که با یک تماس کوچک باز می‌شوند (برخی از آن‌ها با یک حرکت باز می‌شوند). این نوع شیرها بسیار مناسب کودکان و افراد مبتلا به بیماری‌های مفصلی هستند. آب به طور خودکار قطع می‌شود و این امر از هدر رفتن آب جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، شما دیگر نگران سر ریز شدن آب از سینک نخواهید بود.

معایب: در این نوع شیرها امکان تنظیم دما و جریان آب با لمس دست نیست و این کار باید با دست انجام شود و برخی از افراد این کار را سخت و دشوار می‌دانند. هم‌چنین، باتری حس‌گرهای این نوع شیرها را باید به طور متناوب عوض کرد.

 

دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

مواد و سطح. کروم، نیکل، نیکل برس‌خورده، برنج جلا داده شده، برنز روغن‌مال شده، استیل‌های سفید، سیاه، و ضدزنگ برخی از سطوح و رنگ‌های شیرهای آب هستند. به یاد داشته باشید که سطوح شیرهای آب در تولیدکننده‌های مختلف یکسان نیست. اگر می‌خواهید شیر آب برای آشپزخانه خود بخرید سعی کنید سطح جای صابون مایع را با سطح شیر آب یکی بگیرید تا هماهنگی خوبی در آشپزخانه شما به وجود بیاید.

دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

سبک. آیا آشپزخانه‌ شما براق و معاصر است، یا یادآور آشپزخانه‌های خانه‌های روستایی است؟ سبک‌های مختلفی وجود دارند و شیرهای آب می‌توانند تاثیر زیادی در سبک آشپرخانه شما بگذارند و آن را تعریف کنند. انتخاب‌ها در این زمینه بی‌شمار است. اما پیش از تعیین سبک شیر آب، سبک آشپزخانه شما باید تعیین شده باشد تا بتوان تعداد انتخاب‌های موجود را کاهش داد. در انتخاب شیر مناسب برای آشپزخانه می‌توانید با یک طراح مشورت کنید.

دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

قیمت و کیفیت. اکثر شیرهای آب دارای صفحه‌های فشنگی، توپی، یا سرامیکی هستند. شیر آبی با صفحه سرامیکی و پایه برنزی یا استیل بادوام‌تر و در نتیجه گران‌تر از شیرهایی است که این اجزای آن‌ها پلاستیکی است.

 

دانستنی های کامل شیر آشپزخانه +عکس

یکی از شاخص‌های کیفیت، وزن است. اگر از برنجی بودن شیر آب خود مطمئن نیستید آن را وزن کنید. این نوع شیرها باید وزن بیش‌تری نسبت به دیگر شیرها داشته باشند. شیرهای برنجی دوام بیش‌تر و نیاز به مراقبت کم‌تری دارند و همان‌طور که ممکن است حدس بزنید گران‌ترین نوع شیرها هستند.

گول شیرهای ارزان قیمت را نخورید. اجزای آن‌ها پلاستیکی است و دوام بسیار پایینی دارند. ممکن است در ابتدا فکر کنید با خریدن شیرهای ارازن قیمت می‌توانید کمی پول ذخیره کنید ولی در درازمدت این مسئله به ضرر شما خواهد بود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت