نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » طب سنتی درباره سوسیس چه می‌گوید؟

طب سنتی درباره سوسیس چه می‌گوید؟

طب سنتی درباره سوسیس چه می‌گوید؟

آلودگی میکروبی در تهیه سوسیس خانگی بالاست.

مشکل این محصولات صنعتی این است که حتی اگر با محصولات مرغوب هم تهیه شده باشد جزء غذاهای مانده محسوب می‌شود، چون مدت طولانی می‌ماند، بنابراین خاصیت غذایی‌اش پایین می‌آید اما به‌طور کلی در طب سنتی بیشتر توصیه به استفاده از گوشت مرغ برای تهیه سوسیس است.

این غذای غلیظ را کمتر استفاده کنید
در دسته‌بندی غذاهای طب سنتی سوسیس جزء غذاهای غلیظ محسوب می‌شود، این غذاها را افراد معمولی که فعالیت بدنی زیادی ندارند و ورزشکار نیستند بیشتر از ماهی دو تا سه بار استفاده نکنند و هر از گاهی سراغش بروند اما ورزشکاران منعی برای استفاده از این خوراکی خانگی ندارند.

این سوسیس اگر در خانه تهیه و نکات بهداشتی آن هم رعایت شده باشد، می‌توان در ماه چند بار آن را استفاده کرد. البته این موضوع در مورد افرادی است که سالم هستند، افراد بیمار به هیچ عنوان نباید غذای غلیظ مصرف کنند. افرادی که مبتلا به انواع سردرد، درد مفاصل یا دستگاه گوارش و کبد چرب هستند، نباید سراغ غذاهای غلیظ بروند.

طب سنتی درباره سوسیس چه می‌گوید؟

سوسیس‌های خانگی
طب سنتی بر این عقیده است که ترکیب برخی مواد غذایی می‌تواند مشکلاتی را برای افراد ایجاد کند. در مورد تهیه سوسیس خانگی نیز توصیه طب سنتی بر این است که به هیچ عنوان گوشت و لبنیات با هم مصرف نشوند.

در برخی از دستورهای تغذیه‌ای سوسیس‌های خانگی دیده می‌شود که شیر یا خامه به همراه گوشت سفید یا ماهی و گوشت قرمز در دستور تهیه آنها قرار دارد، این همان ترکیبی است که نباید استفاده شود. ترکیب این دو گروه غذایی می‌تواند بیماریی‌های زیادی مانند بیماری مفاصل را ایجاد کند و مشکل‌ساز شد. به همین دلیل بهتر است با هم مصرف نشوند.

آلودگی میکروبی در تهیه سوسیس خانگی بالاست. از آنجا که گوشت بار میکروبی بسیار بالایی دارد مسئله پخت آن اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در این موارد برای پخت گوشت باید روش‌هایی استفاده شود که گوشت را کاملا عاری از میکروب کند و این محصول پروتئینی بار میکروبی نداشته باشد؛ مزیت گوشت‌های خانگی نسبت به انوع خانگی دقیقا در همین مورد خلاصه می‌شود.

از آنجا که در کارخانه تمام موارد بهداشتی تحت کنترل است و شست‌و‌شوی گوشت به درستی انجام می‌شود این عامل خطر دیگر وجود نخواهد داشت درصورتی‌که در تهیه سوسیس خانگی این احتمال وجود دارد که نتوان تمام موارد بهداشتی را رعایت و گوشت را عاری از میکروب کرده و مورد استفاده قرار داد. به هر حال میزان حرارت و موادی که برای تمیز کردن گوشت در کارخانه مورد نظر قرار می‌گیرد با ملاحظات خانگی متفاوت است.

طب سنتی درباره سوسیس چه می‌گوید؟

سفیده تخم‌مرغ هم میکروب دارد
در اغلب دستورهای تهیه سوسیس‌ها یکی از مواد لازم تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ به‌ویژه سفیده آن هم می‌تواند آلوده به میکروب سالمونلا باشد. به همین دلیل وقتی بعد از تهیه سوسیس این ماده خوراکی در وکیوم مورد نظر بسته‌بندی می‌شود و در این حالت حدود ۱۵ دقیقه در آب جوش قرار می‌گیرد، ممکن است این ۱۵ دقیقه کفاف از بین بردن همه میکروب‌ها را ندهد و نیاز به زمان بیشتر یا حتی روش خاص دیگری برای از بین بردن میکروب‌ها باشد.

روغن و نمک را کم کنید
در تهیه برخی از انواع سوسیس حدود ۴۰ تا ۵۰ گرم روغن جزء مواد لازم در نظر گرفته شده که اگر روغن سرخ کردنی را هم به آن اضافه کنیم، کالری بالا رفته، پروتئین این ماده خوراکی در واحد مصرف کاهش می‌یابد و به این ترتیب ارزش تغذیه‌ای آن بسیار پایین می‌آید. برای استفاده از نمک هم نه‌تنها در این ماده خوراکی بلکه در اغلب مواد غذایی باید میزان مصرف را بسیار کاهش داد چون خود غذا زمانی که تهیه می‌شود مقداری سدیم دارد و اگر بخواهیم نمک زیادی استفاده کنیم ممکن است به سلامت فرد آسیب بزند.

از انواع کارخانه‌ای استفاده کنید
باتوجه به همه مواردی که گفته شد اگر هرازگاهی هوس خوردن سوسیس را داشته باشید بهتر است از انواع صنعتی آن استفاده کنید چون این سوسیس‌ها به‌رغم اینکه مواد افزودنی دارند و ماندگاری را تا زمان مصرف افزایش می‌دهند، از نظر عاری از میکروب بودن قابل اطمینان هستند درحالی‌ که تهیه سوسیس در منزل از نظر ارزش تغذیه‌ای مناسب نبوده ضمن آنکه ممکن است موارد بهداشتی به خوبی در آن رعایت نشده باشد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت