مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » دانستنی ها » با شگردهای سارقان در نوروز ۹۴ آشنا شوید

با شلوغ شدن خیابان های شهر در روزهای آخر سال و خلوت شدن آن در تعطیلات عید، کاسبی یک عده از سارقان رونق بیشتری پیدا می کند. آنهایی که برای رسیدن این روزها لحظه شماری می کنند و دندانشان را تیز کرده اند تا در ایام عید و روزهای آخر سال هر چقدر می توانند سرقت کنند و سکه روی سکه بگذارند.

این افراد برای رسیدن به خواسته هایشان، نقشه های مختلفی دارند. نقشه هایی که هر سال سعی می کنند شکل و شمایل تازه ای به آنها بدهند تا لو نروند. اگر می خواهید نوروز امسال از سوی دزدان نقره داغ نشوید و بعد از تعطیلات، حالتان گرفته نشود این گزارش را بخوانید تا با شیوه و شگردهای سرقت در این روزها آشنا شوید.

سرقت فرش

می خواهید خانه تکانی کنید؟ دنبال یک کارگاه شستشوی فرش هایتان می گردید تا سال نو را با اثاثیه و فرش های تمیز شروع کنید؟ دست نگهدارید. این یک آگهی تلویزیونی نیست، بلکه هشداری است برای شما که نمی خواهید فرشتان را با دستان خودتان در اختیار سارقانقرار دهید و سال نو به جای خرید عید دنبال فرش جدید باشید.

یکی از شگردهای سارقان در این ایام، سرقت فرش هاست. آنها برای اجرای این نقشه، نه از دیواری بالا می روند و نه از چاقویی برای تهدید استفاده می کنند تا به هدفشان برسند. راز این سارقان، پخش کردن آگهی تبلیغاتی شستن فرش و قالی با قیمتی بسیار پایین است.

با شگردهای سارقان در نوروز 94 آشنا شوید

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران می گوید: «این تبهکاران با توزع انواع آگهی های تبلیغاتی در کمین شهروندان هستند. این تبلیغات به صورت پخش کردن برگه هایی است که تنها یک شماره در آن ذکر شده استم این شرکت ها در تبلیغات خود، هیچ اشاره ای به آدرس کارگاه قالیشویی نمی کنند. برخی از این شرکت های قلابی، با اجاره دفتر با کرایه ماهیانه بالا و تهیه اسناد جعلی، در این ایام به فعالیت پرداخته و پس از جمع آوری فرش های شهروندان، با تعطیل کردن دفترشان، فرار می کنند. اعلام قیمت های پایین از سوی این تبهکاران، ترفندی برای فریب مردم استم.»

او ادامه می دهد: « برای گرفتار نشدن دردام این مجرمان، از شرکت های قالیشویی که آگهی هایشان در روزنامه ها چاپ می شود، استفاده کنید زیرا اغلب، مدارک اینگونه شرکت ها کنترل می شود. البته تاکید می کنم چاپ آگهی در روزنامه ها دلیلی برای تایید فعالیت شرکت ها نیز نخواهد بود.»

هنگام تحویل فرش ها به نمایندگان قالیشویی ها، کارت شناسایی آنها را به دقت بررسی کنید، همچنین مشخصات ظاهری آنها را نیز همراه با شماره پلاک خودرویشان یادداشت کنید تا در صورت بروز مشکلات احتمالی، پلیس بتواند مجرمان را شناسایی و دستگیر کند.

البته راه مطمئن تری هم برای اینکه خیالتان از بابت شستن فرش هایتان راحت شود، هست. اینکه برای اطمینان بیشتر از صحت فعالیت این شرکت ها، از اتحادیه قالیشویان استعلام کنید. شرکت هایی که از طریق اتحادیه مجوز فعالیت می گیرند موظف به رعایت ۱۷ بند هستند.

به عنوان نمونه باید دارای دفتر یا کارخانه با مجوز فعالیت تجاری باشند، کارمندان و رئیس شرکت نباید سوءپیشینه داشته باشند و آزمایش سلامت نیز داشته باشند. از لحاظ فنی هم باید اصول مربوطه را به طور حرفه ای رعایت کنند. البته عده ای هم هستندکه ترجیح می دهند خودشان فرش هایشان را بشویند. سرهنگ محمدیان به این افراد هم توصیه می کند: پس از شستن فرش های خود، آن را برای خشک شدن روی دیوار یا پشت بام قرار ندهید. فرش را در مکانی قرار دهید که به کوچه و خیابان مشرف نباشد.

جیب برهای اتوبوسی

جیب بری، سرقت دیگری است که اوج آن در روزهای آخر سال و قبل از عید است، درست زمانی که خیابان ها، ایستگاه های اتوبوس، تاکسی، مترو و پاساژها و مغازه ها پر از آدم هایی است که برای خرید شب عید از خانه هایشان بیرون زده اند.

شلوغی همان چیزی است که جیب برها علاقه زیادی به آن دارند چرا که در این صورت احتمال لو رفتنشان کاهش پیدا می کندو راحت تر می توانند در ازدحام جمعیت، جیب طعمه هایشان را خالی کنند.

با شگردهای سارقان در نوروز 94 آشنا شوید

رئیس اداره پنجم پلیس آگاهی تهران می گوید: «محل تردد جیب برها، اتوبوس ها، متروها و همچنین مراکز شرلوغ شهر است، جاهایی که ازدحام جمعیت باعث شود شخص متوجه حرکت دست جیب برها در جیب هایش نشود.

این گروه از سارقان، وقتی بازار داغ خرید را می بینند، خریدارها را زیر نظر می گیرندتا اطلاعاتی درباره مقدار پولی که همراهشان هست و جیبی که پول ها داخل آن است به دست بیاورند. روزهای آخر سال تا زمان تحویل سال، بهترین زمان برای فعالیت آنهاست.»

رئیس اداره پنجم ادامه می دهد: «اگر می خواهید در دام این افراد گرفتار نشوید، هنگامی که برای خرید به بازار می روید مراقب کیف ها و جیب هایتان باشید. سعی کنید از حمل پول نقد خودداری کنید و خریدهایتان را با استفاده از کارت عابربانک انجام دهید.»

این را هم باید در نظر بگیرید که رمز عابربانکتان را روی کارت یادداشت نکنید و هنگام خرید، آن را با صدای بلند به زبان نیاورید. اگر گوشی گرانقیمت دارید، آن را در جیب یا کیفی قرار دهید که امکان سرقت آن از طریق جیب بری کم باشد. در ایستگاه های اتوبوس و مترو، مراقب کسانی که شما را هل می دهند باشید و حواستان باشد که وسایلتان را به جای جیب های روی لباس، در جیب های بغل گذاشته و مراقب آنها باشید.

تورهای ارزانقیمت

عید است و وقت سفر. حتی خیلی ها ترجیح می دهند که سفرهای سالانه خود را در تعطیلات عید انجام دهند و برای همین، لحظه شماری می کنند تا با رسیدن نوروز، راهی سفری شوند که از مدت ها قبل برایش برنامه ریزی کرده اند.

گروهی از کلاهبرداران که از این ماجرا به خوبی آگاه هستند و می دانند که عده زیادی ترجیح می دهند از طریق تورهای داخلی و خارجی راهی سفر شوند، نقشه می کشند تا کلاه گشادی سر این افراد گذاشته و جیب هایشان را پر از پول کنند.

ترفند تورهای ارزان قیمت داخلی و خارجی، مهمترین شیوه کلاهبردای از مسافران نوروزی است. لابد شما هم شنیده اید که هیچ ارزانی بی حکمت نیست، در مورد این تورها هم این مثل صدق می کند.

برای اینکه بیشتر در جریان این شگرد قرار بگیرید، به توضیح پرونده ای می پردازیم که مدتی قبل در پایتخت شکل گرفت و شاکیان زیادی داشت.

در این پرونده، مرد کلاهبردار که بعد از آزادی از زندان یک موسسه توریستی راه اندازی کرده بود، به بهانه برگزاری تورهای مسافرتی ارزان قیمت به کشورهای اروپایی و آسیایی، دست به کلاهبرداری از ۴۰ مسافر زده بود.

ماجرا با شکایت مرد جوانی به دادسرای ناحیه ۲ تهران آغاز شد، زمانی که او در مقابل بازپرس پرونده قرار گرفت از کلاهبرداری مرد میانسالی خبر داد.

این مرد گفت: «چند روز قبل برای تعطیلات عید می خواستیم به سفر برویم و برای تهیه بلیت به آژانس مسافرتی رفتیم. در آنجا با مرد میانسالی مواجه شدیم که خود را مدیر آژانس معرفی کرد، زمانی که متوجه شد قصد رفتن به خارج از کشور را داریم به ما قول داد با هزینه کم، در کمترین زمان، مقدمات سفر ما را فراهم خواهد کرد. او ۲٫۵ میلیون تومان پول به همراه مدارکمان را گرفت و قرار شد بعد از آماده شدن مدارک سفر، از طرف آژانس با ما تماس گرفته شود. بعد از چند روز، وقتی دیدم خبری از آژانس مسافرتی نشد با آنها تماس گرفتم و بهرام گفت که برای چند نفر از مسافران مشکل پیش آمده و به زودی این مشکل برطرف می شود. اما هیچ خبری از تور نشد و من برای گرفتن مدارک و پول به آژانس رفتم اما در کمال تعجب دیدم که دفتر تور تخلیه شده است.»

به دنبال شکایت مرد جوان، تحقیقات در این خصوص آغاز شد و مشخص شد که موسسه توریستی هیچ مجوزی نداشته و مدیر آژانس یک متهم سابقه دار است. تحقیقات نشان می داد که مرد کلاهبردار پس از آزادی از زندان با چاپ آگهی تورهای مسافرتی ارزان قیمت برای ایام عید، نقشه کلاهبرداری خود را اجرا کرده است.

مرد کلاهبردار به این شیوه از بیش از ۴۰ توریست و مسافر کلاهبرداری کرده بود.

زورگیری با موتور

جیب برها تنها دزدانی نیستند که از شلوغی بازار خرید در روزهای قبل از تحویل سال نو، نهایت استفاده را می برند. دسته دیگریاز دزدان که دندانشان را برای سرقت پول های شهروندان تیز کرده اند، زورگیرها و کیف قاپ های موتورسوار هستند.

آنها می دانند که در این ایام، کسانی که برای خرید راهی بازار می شوند، حتما پول زیادی همراهشان دارند، برای همین با حضور در مراکز تجاری و بانک ها، مردم را زیر نظر می گیرند و هر کس که پول بیشتری همراهش باشد، سوژه بهتری برای آنها محسوب می شود.

با شگردهای سارقان در نوروز 94 آشنا شوید

آنها سوژه هایشان را تعقیب می کنند و وقتی سوژه شان به محلی خلوت می رسد، دست به زورگیری و سرقت می زنند یا اینکه خیلی ناگهانی اقدام به قاپیدن کیف او می کنندو اگر این شگرد جواب نداد، چاقویشان را زیر گلوی سوژه می گذارند و با تهدید دست به سرقت می زنند. آنها نقشه هایشان را درست در جاهایی اجرا می کنند که فرد نتواند از کسی کمک بخواهد، خیابان های خلوتی که راه دررو برای دزدان موتورسوار دارد و آنها می توانندن بی آنکه کسی متوجه شود، سرقت را انجام داده و فرار کنند. شگرد استفاده از کارت عابربانک برای ناکام کردن این افراد بهترین شگرد است اما بعضی از زورگیران که معمولا در پوشش مسافرکش دست به زورگیری از مسافران می زنند، ممکن است با تهدید مالباخته، او را مجبور کنند رمز عابربانکش را هم در اختیارشان قرار دهند. پس بهترین راه برای در امان ماندن از دست این دزدان، این است که تا حد ممکن مسیر ترددتان را از خیابان های خلوت انتخاب نکنید، دوم اینکه از کارت عابربانک به جای پول نقد استفاده کنید و اگر در کارتتان پول زیادی بود، هنگام سوار شدن به ماشین های مسافرکش، سعی کنید از تاکسی، اتوبوس یا مترو استفاده کنید. اینطوری می توانید خرید ایمنی داشته باشید.

سرقت خودرو

بازار سرقت خودرو در شب های عید، بازار پر رونقی برای دزدان و کلاهبرداران است. در این روزها، خیلی ها در این فکرند که ماشینشان را برای سال جدید عوض کنند. اینجاست که دست به دامن آگهی ها در روزنامه ها می شوند و گاهی اوقات هم شماره تلفنشان را پشت خودروشان می گذارند و می نویسند که ماشین فروشی است.

از آن طرف سارقان هم که در کمین هستند با برداشتن این شماره تلفن ها از داخل آگهی ها یا پشت شیشه خودروها، دست به کار می شوندو همان نقشه نخ نما و تکراری سرقت را اجرا می کنند.

با شگردهای سارقان در نوروز 94 آشنا شوید

آنها با فروشنده تماس می گیرند و در نقش خریدار ظاهر می شوند. بعد به سراغ فروشنده می روند و به بهانه تست خودرو، سوار آن می شوند تا دوری بزنند اما دور زدن همانا و سرقت ماشین همان.

شاید بپرسید یعنی مالباخته ها به همین راحتی فریب می خورند؟ دزدان برای فریب مالباخته ها نقشه های مختلفی دارند تا بتوانند اعتمادشان را جلب کنند و در نهایت، سوئیچ ماشین را گرفته و به بهانه امتحان کردن آن، سوارش شوند.

یکی از این نقشه ها، استفاده از موتور یا ماشین سرقتی است. آنها هنگام تست کردن ماشین مالباخته، موتور یا ماشین سرقتی خود را گرو می گذارند تا اعتماد فروشنده را جلب کنند و بعد ماشین مورد نظر را به سرقت می برند. البته آنها شیوه های دیگری هم برای سرقت دارند. دزدان برای سرقت خودروهای مدل بالا، از شگرد تصادف ساختگی هم استفاده می کنند.

در این مورد، سارقان، خودروی مدل بالایی را شناسایی کرده و در فرصتی مناسب و طوری که خسارت شدیدی به خودرو وارد نشود با ماشین خودشان به آن می کوبند. به محض اینکه راننده ازغ خودرواش پیاده می شود تا میزان خسارت را بررسی کند، به ضرب و شتم او می پردازند یا اینکه به سرعت خودشان را پشت فرمان ماشین مدل بالا می رسانند و فرار می کنند.

برای ناکام گذاشتن این دزدان کافی است از شگردهای آنها به خوبی مطلع باشید تا هنگام مواجهه با آنها حواستان را جمع کنید و به راحتی خودرویتان را در اختیار خریدار قرار ندهید یا اینکه هنگام تصادف، همزمان با پیاده شدن از ماشین، آن را خاموش کرده و درها را قفل کنید.

مامورهای قلابی

یکی از موارد سرقت های نوروزی، سرقت با شگرد ماموران قلابی است. سرقت های این دسته از دزدان در ایام عید و پیش از آن رواج گسترده ای دارد. این دسته از دزدان که معمولا از مجرمان طایفه فیوج هستند، خوب می دانند که افراد در هنگام مسافرت، پول زیادی همراهشان است. برای همین، بعد از شناسایی طعمه هایشان، به سراغ آنها می روند و خودشان را مامور جا می زنند و با گفتن این جمله که «گزارش شده شما مواد مخدر همراه خود دارید» یا بهانه های دیگر، شروع به بازرسی بدنی طعمه هایشان می کنند و در همین هنگام، پول های آنها را می دزدند.

رئیس اداره پنجم پلیس آگاهی پایتخت می گوید: «ماموران قلابی هر روز شگردشان برای فریب طعمه هایشان را عوض می کنند اما هدفشان هیچ وقت تغییر نمی کند، هدف آنها انجام بازرسی بدنی طعمه هایشان یا گشتن خودروی آنهاست تا بتوانند از این طریق، پول های طعمه هایشان را سرقت کنند. این افراد به شدت از ماموران پلیس می ترسندو به همین دلیل وقتی از آنها بخواهید کارت شناسایی شان را نشان دهند و در اختیارتان قرار دهند تا آن را بررسی کنید یا اینکه ببینند شما دارید برای بررسی موضوع با پلیس ۱۱۰ تماس می گیرید، فرار را بر قرار ترجیح می دهند. به همین دلیل در صورت مواجه شدن با چنین افرادی در ایام نوروز، حتما از آنها بخواهید کارتشان را در اختیارتان قرار دهند یا اینکه با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و اینطوری مطمئن شوید که آنها مامور واقعی هستند یا قلابی.

پادشاه سرقت ها

نوبتی هم که باشد نوبت به بررسی پرونده سرقت از منازل در ایام عید است. سرقتی که برای دزدان یک سرقت سنتی شده و سال های زیادی از قدمت آن می گذرد و به نوعی پادشاه همه سرقت های نوروزی است، چرا که تقریبا در همه شهرهای کشور رخ می دهد و خیلی ها از آن در امان نمی مانند.

بهترین فرصت برای فعالیت دزدانی که دست به سرقت از خانه ها می زنند، تعطیلات عید است. زمانی که شهرها خالی شده و خیلی از صاحبخانه ها به مسافرت رفته اند.

با شگردهای سارقان در نوروز 94 آشنا شوید

دزدان برای اطمینان از عدم حضور صاحبخانه در خانه، ترفندهای زیادی دارند. یکی از آنها گذاشتن کارت تبلیغاتی لای در است. آنها وقتی روز بعد به سراغ خانه مورد نظر می روند و می بینند که کارت هنوز لای در مانده، مطمئن می شوند که در این خانه در ۲۴ ساعت گذشته باز نشده و کسی داخل آن نیست. به این ترتیب نقشه سرقت را عملی می کنند. رئیس اداره پنجم پلیس آگاهی تهران در رابطه با این گروه از سارقان می گوید: «در این نوع سرقت ها چون اکثرا صاحبخانه ها، چفت و بست درست و حسابی به خانه هایشان می زنند، دزدان از شیوه دیلم زنی و لولازنی استفاده می کنند و سرقت ها را انجام می دهند. صاحبخانه ها در این ایام باید مراقب باشند و از درهای حفاظتی استفاده کنند. درهای ضد سرقت.»

از همه مهمتر اینکه آنها نباید پول نقد و طلای زیاد در خانه نگهداری کنند. درهای ورودی و خروجی خانه را ببندند و از برنامه مسافرتشان با کسی حرف نزنند. علاوه بر این آنها باید خانه را به دست افراد امینی که به مسافرت نمی روند بسپارند تا هر روز به آن سرکشی کنند و از این طریق مطمئن شوند که سرقتی صورت نگرفته است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت