مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » فرهنگ و هنر » موسیقی » موسیقی ایران » مصاحبه و گفتگو » توضیحات برادر مرتضی پاشایی در مورد شایعات اخیر

ماه قبل بود که تک قطعه‌ای در فضای مجازی منتشر و باعث حاشیه‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی در سایت‌های موسیقی کشور شد. برادر مرحوم مرتضی پاشایی تک قطعه‌ای را با صدای خودش منتشر و آن را به مرتضی تقدیم کرد و میزان استقبال به قدری بالا بود که باعث شد مصطفی پاشایی به فکر انتشار آلبومش بیفتد.

قطعه «سرت رو برنگردوندی» خیلی زود در راس قطعات پرطرفدار سایت‌های مختلف قرار گرفت و در این بین برخی اعتقاد داشتند که مصطفی در حال موج سواری و سوءاستفاده از شهرت و اعتبار خواننده «یکی هست» است. با او در این باره گپ زدیم.

مصطفی پاشایی

مصطفی پاشایی

در مورد روند کلی ساخت این قطعه توضیح می‌دهید و کلا چه زمانی تصمیم گرفتید این اثر را منتشر کنید؟

از هفت، هشت سال پیش حداقل علاقه و استعداد خوانندگی در من وجود داشت. اگر این را به عنوان تعریف از خود تلقی نکنید، هر فرد خودش متوجه می‌شود در حد قابل قبولی استعداد خوانندگی را دارد. با مرتضی در اوایل کار حرفه‌ای‌اش یکسری قطعات ضبط کردیم که بیشتر آن را خودش می‌خواند و تعدادی هم من ضبط کردم که هنوز هم بعضی از آنها را در آرشیو کامپیتر مرتضی دارم ولی خب در حد ماکت بود و هیچ وقت منتشر نشد.

من و سوء‌استفاده از مرتضی؟!

زمانی که این اتقاق برای مرتضی افتاد به خاطر علاقه و احساسی که به او داشتم، تصمیم گرفتم این اثر را به عنوان یادبودش اجرا کنم. چون این قطعه اثری از هنر اوست و کاری است که با عشق و علاقه آن را ساخته است. دلیل اصلی انتشار این قطعه این بود که یاد مرتضی زنده نگه داشته شود و دلیل دیگر اینکه خودم از نظر حسی به آرامش برسم.

پیش از انتشار این قطعه که هرگز اثر دیگری از شما منتشر نشده بود؟

به صورت جدی هیچ وقت فعالیتی نداشتم که بخواهم قطعه‌ای منتشر کنم ولی خب با خود مرتضی در استودیو که بودیم، مرتضی ملودی‌هایی می‌ساخت و من می‌خواندم که این مسئله برمی‌گردد به شش، هفت سال پیش که خیلی از اصول اکتسابی موسیقی را مثل تنفس و دیافراگم از خود مرتضی یاد گرفتم.

 اخیرا خبرهایی در جمع‌های خصوصی اهالی موسیقی مبنی بر اینکه اثری با حضور شما و چند خواننده مطرح پاپ برای مرتضی پاشایی در حال ساخت است، منتشر شده. این موضوع تا چه حد صحت دارد ؟

صحبت‌های اولیه در این رابطه انجام شده است که قطعه‌ای براساس یکی از ملودی‌های مرتضی تولید کنیم. کلیات این اثر به این شکل است که قسمتی از تمام اشعاری که مرتضی تا به امروز منتشر کرده را گلچین کنیم. سپس من و چند خواننده مطرح کشور قسمتی از این ترانه‌ها را اجرا کنیم.

در رابطه با زمان انتشار این اثر هم باید بگویم که به دلیل مشغله کاری دوستان و اینکه بنده درگیر برگزاری مراسم مرتضی بودم این مسئاله فعلا به تعویق افتاده است.

 تصمیمت برای خوانندگی چقدر جدی است و آیا باید منتظر آلبوم جدیدی از عضوی دیگر از خانواده پاشایی باشیم؟

من فعلا تمرکزم رال کاملا روی انتشار آخرین آلبوم مرتضی گذاشته‌ام که عنوان این آلبوم «اسمش عشقه» است. در حال حاضر وکال‌ها و ملودی‌های خود مرتضی و ترانه‌های مهرزاد امیرخانی مشخص شده و کامل است. فقط این روزها بیشتر در حال صحبت با تنظیم‌کننده‌های مطرح کشور هستیم تا بتوانیم اواخر امسال یا نهایتا اوایل سال ۹۴ این آلبوم را منتشر کنیم.

در رابطه با ادامه فعالیت‌های خودم هم باید بگویم که بعد از اینکه آلبوم مرتضی منتشرشد، آلبوم خودم را استارت می‌زنم. در حال حاضر در رابطه با این آلبوم با دوستان ترانه‌سرا، آهنگساز و تنظیم‌کننده صحبت‌هایی ابتدایی انجام شده است، منتها فکر می‌کنم این مسئله کمی طول بکشد.

بعد از انتشار قطعه «سرت رو برنگردوندی‌« در فضای مجازی برخی از علاقه‌مندان موسیقی اعتقاد داشتند که شما از نام مرتضی پاشایی سوءاستفاده کرده‌اید. پاسخ شما به این ادعاها چیست؟

این صحبت‌ها بیشتر شبیه طنز است که من بخواهم از نام مرتضی سوء استفاده کنم چون مرتضی پاره‌ای از وجود من و خانواده‌ام است. من که هیچ وقت از پاره وجود خودم سوء‌استفاده نمی‌کنم.

قبل از انتشار این قطعه فکر می‌کردید به این اندازه مورد استقبال قرار بگیرید؟

من فکر می‌کنم مهم‌ترین دلیلی که باعث شد این آهنگ مورد توجه مردم قرار بگیرد و میزان دانلود و بازید بالایی داشته باشد، اول لطف خدا بوده و در مرحله بعد محبتی بود که مردم نسبت به مرتضی و من داشتند.

حرفی مانده؟

برای حرف آخر فقط باید بگویم، از مردم عزیز این درخواست را دارم که واقعا بیاییم این مسئله را به هم یاد بدهیم که زود قضاوت نکنیم و اینکه بگذاریم کمی زمان بگذرد و آن شخص را بشناسیم، سپس در موردش قضاوت‌ کنیم.

 

 

تاریخ: 19 فوریه 2015
نویسنده: رضا ایرانی
برچسب ها:
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت