ترشی هیجان انگیزترشی هیجان انگیز

قبول است که زندگی‌ها مدرن، پرسرعت، ماشینی و (خودمانیم دیگر!) بی‌حس و حال شده است اما هنوز هم پاییز و زمستان برای خیلی‌ها یعنی فصل ترشی و شور انداختن و مربا و مارمالاد پختن! فقط ترشی‌خورها می‌دانند غذا خوردن به عشق «ترشی» یعنی چه! لوبیاپلو با ترشی مخلوط، آبگوشت با ترشی لیته، استامبولی پلو با ترشی هفت‌بیجار، زرشک پلو و مرغ با ترشی آلبالو و هزاران گزینه خوشمزه دیگر که آب از دهان هر خواننده و شنونده‌ای سرازیر می‌کنند!

یک ترشی معتدل

ترشی زیتون و قارچ هم نوع کارخانه‌ای دارد، هم نوع خانگی. برای تهیه خانگی آن کافی است دو پیمانه قارچ ورقه‌ شده و زیتون بدون هسته، یک پیمانه موسیر، یک پیمانه سیر، مقداری نمک، چهار عدد فلفل سبز، یک قاشق پودر کاری، چهار قاشق پودر انبه، پنج قاشق روغن زیتون و مقداری سرکه را با یک قاشق چای‌خوری فلفل سیاه و زردچوبه مخلوط کنید و یک ماه دندان روی جگر بگذارید تا ترشی‌تان جا بیفتد. این ترشی تاریخ مصرف کوتاهی دارد به همین خاطر نباید به مقدار زیاد تولید شود و برای نگهداری این ترشی به یخچال نیاز است.

به گفته دکتر راست‌منش، قارچ غنی‌ترین منبع پورین‌ها و پوریمیدین‌هاست و برای رشد و تولید سلول‌ها بسیار کمک‌کننده است، درمجموع این ترشی ترکیب خوب‌‌و مغزی دارد. دکتر عباسیان هم با بیان اینکه طبع همه ترشی‌ها سرد و خشک است و مصرف این چاشنی برای افرادی که طبع سرد و خشک دارند، توصیه نمی‌شود، اضافه کرد: «سردی و گرمی تنها مواردی نیست که باید در تهیه ترشی‌ها رعایت شود.

غالب موادی که در ترشی‌ها به کار می‌روند، خشک هستند و کسانی که یبوست شدید و پوست‌های بسیار خشک دارند با مصرف این مواد اذیت می‌شوند، بنابراین اگر بتوان از میوه‌های گرم و‌ تر مثل انگور یا انبه که نسبتا گرم و ‌تر هستند، استفاده کرد تا حدودی به معتدل شدن ترشی کمک می‌کند. در این ترشی هم از پودر انبه استفاده شده و می‌تواند طبع نسبتا معتدل‌تری نسبت به سایر ترشی‌ها داشته باشد.

مواظب یبوست باشید!

۱۰ عدد خرمالوی شسته و خشک کرده را برش بزنید، داخل هر برش یک هل و یک فلفل سبز قرار دهید، بعد خرمالوها را در ظرف مخصوص ترشی بچینید و ۸ تا ۱۰ عدد خرمای زرد را همراه یک جوزهندی بین خرمالوها بگذارید و درنهایت ۵ برش متوسط زنجبیل تازه و نصف فنجان خلال پرتقال شیرین‌شده با یک قاشق چای‌خوری نمک و مقداری سرکه (که روی مواد را بگیرد) به آن اضافه کنید. ۲۰ روز صبر کنید، ترشی خرمالوی شما آماده می‌شود.

بنابر علم تغذیه، غیر از «به» و موز، خرمالو هم می‌تواند باعث یبوست شود، بنابراین کسانی که به بیماری تنبلی روده مبتلا هستند، نباید زیاد از این ترشی استفاده کنند. به علاوه پوست پرتقال حاوی نوعی آنتی‌اکسیدان است که برای بینایی خوب است اما این آنتی‌اکسیدان برای افراد مبتلا به کولیت روده مناسب نیست. در ضمن این ترشی به خاطر فلفل تند، زنجبیل و سرکه نسبتا تند است و در طب سنتی همه ترشی‌ها جلا‌دهنده و پاک‌کننده دستگاه گوارش هستند و می‌توانند خلط‌های چسبیده در دستگاه گوارش را بشویند.

ضمنا پختن ترشی نه‌تنها باعث زودتر رسیدن آن می‌شود که طبع ترشی را گرم‌تر می‌کند، پس اگر طبع‌تان سرد و خشک است تا حد امکان ترشی‌های‌تان را در سرکه بپزید.

روده‌ها را لایروبی کنید

ترشی کدوحلوایی را با یک عدد لیمو ترش، پنج پیمانه شکر سه پیمانه سرکه سیب، یک‌چهارم پیمانه زنجبیل تازه پوست‌گرفته و ساطوری‌شده، دو عدد چوب دارچین، ۲۰ عدد دانه کامل فلفل سیاه، یک قاشق چای‌خوری نمک، دو کیلو کدو حلوایی بدون تخمه و پوست خرد شده، درست می‌کنند.

پوست لیمو، شکر، سرکه، زنجبیل، دارچین، نمک و فلفل سیاه را مخلوط کنید و روی حرارت آرام بگذارید تا شکر حل شود. درنهایت کدو حلوایی را اضافه کنید و بگذارید آرام‌آرام ۱۵دقیقه بپزد تا نرم شود. حالا در چند شیشه مواد را ریخته، به اندازه نصف بند انگشت روی هرکدام روغن مایع بریزید و در آن را ببندید. شیشه‌ها را در یخچال نگه دارید و در عرض یک هفته ترشی را مصرف کنید.

به‌گفته دکتر راست‌منش کدوحلوایی سرشار از لیکوپن است و از آنجا که منابع لیکوپن ما ایرانی‌ها (مثل مصرف هویج، طالبی و کدوحلوایی) نسبت به گذشته بسیار کمتر شده، استفاده از این ترشی می‌تواند بهانه خوبی برای تغییر ذائقه و نیز افزایش لیکوپن دریافتی‌مان باشد. در این ترشی مواد نامطلوبی وجود ندارد فقط برخی افراد ممکن است به زنجبیل تازه یا فلفل حساسیت داشته باشند.

دکتر عباسیان هم با اشاره به وجود فلفل، زنجبیل و سرکه در این ترشی ابراز کرد که هرقدر ترشی‌ها تند و تیزتر باشند، خاصیت جلادهندگی و پاک‌کنندگی‌شان برای دستگاه گوارش بیشتر است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت