مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » تغذیه » تغذیه ورزشکاران » ۵ قانون برای انتخاب مکمل مناسب

انتخاب مکمل مناسب

در انتخاب مکمل مراقب باشید
استفاده از مکمل‌ها رو به افزایش است، زیرا بسیاری از افرادی که به فکر هستند، سعی می‌کنند که از تمریناتشان، حداکثر نتیجه را بگیرند. اما مکمل‌ها می‌توانند پر خطر باشند، و مهم است که بدانید درحال مصرف چه چیزی هستید.
با مکمل‌های بسیار مختلفی که در بازار وجود دارد، چطور می‌توانید متوجه شوید که مکمل بی خطر و موثری را انتخاب می‌کنید؟ در ادامه، ۵ قانون که درباره‌ی چگونگی انتخاب یک مکمل مناسب است را می‌خوانید:
قانون شماره ۱: مراقب «ترکیب اختصاصی» در مواد تشکیل دهنده باشید
علاوه بر اطلاعات تغذیه‌ای، مواد تشکیل دهنده را نیز بخوانید. من درباره‌ی تمام غذاهای بسته بندی به مراجعینم می‌گویم که باید همه‌ی مواد تشکیل دهنده را بخوانند تا متوجه باشند چه چیزی مصرف می‌کنند.
بسیاری از مکمل‌های غذایی، در لیست مواد تشکیل دهنده‌شان، یک ترکیب اختصاصی دارند. این، گروهی از مواد تشکیل دهنده است که بخشی از فرمول خاص یک تولید کننده به شمار می‌رود. سازمان غذا و داروی آمریکا از شرکت‌ها نمی‌خواهد مقادیر هر یک از مواد تشکیل دهنده در این ترکیبات را ذکر کنند.
به همین دلیل، بی خطر بودن یک محصول، گاهی اوقات می‌تواند سوال برانگیز باشد، زیرا ممکن است حاوی دوزهای بالا از مواد محرک یا مضری مانند dimethylamylamine که می‌تواند محصولات سمی جانبی هم تولید کند باشد.
قانون شماره ۲: به دنبال BCAA یا آمینو اسیدهای زنجیره‌ای چند شاخه باشید
ثابت شده که BCAA به کاهش آسیب‌های عضلانی ناشی از ورزش کمک می‌کند و سنتز پروتئین را افزایش می‌دهد. بدون وجودBCAA در مکمل شما، بعد از تمرین، مدت بیشتری طول می‌کشد تا ریکاوری شوید، و زمان بیشتری طول می‌کشد تا بتوانید نتایج مورد نظرتان را ببینید.
قانون شماره ۳: اگر چیزی بیش از اندازه خوب بنظر می‌رسد، شاید کلکی در کار است
باید به یاد داشته باشید هیچ قرص جادویی وجود ندارد که بتوانید مصرف کنید. هیچ چیزی نمی‌تواند جای یک مناسب و تمرین زیاد در باشگاه را پر کند.
مکمل‌ها فقط می‌توانند به شما کمک کنند. بنابراین مراقب محصولاتی که به ترمیم سریع بدن کمک می‌کنند، ادعا می‌کنند که می‌توانند بیماری‌ها را درمان کنند، و برچسب های تایید مانند USP، International NSF، Informed Choice ،HFL Sport Science, ConsumerLab.com، Banned Substances Control Group را ندارند، باشید.
قانون شماره ۴: از مکمل‌هایی که حاوی کافئین زیاد هستند، استفاده نکنید
دوزهای بالای کافئین در یک مکمل، شاید وسوسه انگیز باشد، اما می‌تواند به بدن آسیب برساند. کافئین بیش از حد، اعتیاد آور است و می‌تواند روی کلیه وکبد شما فشار اضافی وارد کند. بطور کلی، مصرف کافئین نباید بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز باشد.
قانون شماره۵: ورزشکاران زن و مرد می‌توانند از یک مکمل مشابه استفاده کنند
هر مکملی که بطور خاص، یکی از دو جنس را مورد هدف قرار دهد، به احتمال زیاد از تبلیغات گمراه کننده استفاده می‌کند، یا در مواد تشکیل دهنده‌اش، دوزهای خطرناکی از هورمون‌ها دارد. در اکثر موارد، ورزشکاران مرد و زن به مکمل‌های مختلف نیاز ندارند، اما ورزشکاران زن باید به کلسیم و آهن مصرفی‌شان توجه داشته باشند.
مصرف کم کلسیم در ورزشکاران زن، می‌تواند منجر به شکستگی‌های ریز استخوانی شود و آهن نیز برای افزایش عملکرد استقامتی، ضروری است.
در آخر به یاد داشته باشید که مکمل‌ها می‌توانند کمک کنند، اما چیزی مهم‌تر از غذا خوردن صحیح و تمرین در باشگاه وجود ندارد.
حالا نوبت شماست، آیا مکمل مصرف می‌کنید یا تا بحال مصرف کرده‌اید؟ آیا آنها به شما کمک کردند که نتیجه‌ی بهتری از تمریناتتان بگیرید؟آیا معمولا برچسب مواد تشکیل دهنده روی غذاها و مکمل‌هایی که می‌خرید را می‌خوانید؟ لطفا نظراتتان را در ادامه با ما در میان بگذارید.

تاریخ: 22 ژانویه 2015
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت