مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » درمان » با آی یو آی روش کمک باروری آشنا شوید

آی یو آی یکی از روشهای درمانی می باشد که اسپرم آماده شده را در زمان تخمک گذاری به درون حفره رحمی تزریق می کنیم.

۱) آزمایش های زیر را زوجین باید انجام دهند.

– آزمایش آنتی بادی ضد HIV (آزمایش خون ایدز) در ۶ ماه گذشته

– آزمایش آنتی بادی هپاتیت بی و سی که اینها ممکن است هر سه سال نیاز به تکرار داشته باشد.

اشکال در انجام هر کدام از این آزمایشات منجر به این می شود که برای درمان پذیرفته نشوید.

۲) روز اول: لطفا به پرستار هماهنگ کننده زنگ بزنید.

اگر پریود شما بعد از ساعت ۰۰/۱۷ (۵ بعد از ظهر) شروع می شود، روز بعد به عنوان روز اول شما می باشد، یک نوبت برای سونوگرافی به شما داده می شود.

 

آی یو آی

آی یو آی

۳) روز سوم: اگر دارو نسخه شده باشد لطفا بصورتی که آموزش داده شده در عصر آن را شروع کنید.

۴) روز هفتم تا یازدهم: روزی که از شما خواسته می شود مراجعه نمائید، یک سونوگرافی واژینال انجام می شود (با مثانه خالی) شما پزشک خود را می بینید و قرار ملاقات بعدی را تعیین می کنید.

پاسخ تخمدانی در این مرحله باید روز به روز ارزیابی شود و آموزشهای لازم باید به شما داده شود.

 

۵) روز HCG: قبل از تخمک گذاری از شما خواسته می شود تا تزریق HCG را انجام دهید، معمولا ۴۸-۳۶ ساعت قبل از تلقیح، تزریق انجام می شود.

پرستار مربوطه زمان ورودتان را به شما اطلاع می دهد که زمان داده شده، زمان انجام عملیات درمانی نیست برای همین از شما می خواهیم کمی صبور باشید

۶) روز انجام آی یو آی: لطفا لباس راحت بپوشید به خاطر اینکه شما طی انجام کار نیازی به تعویض لباس ندارید در صورت تمایل، برای چند دقیقه قبل از ترک کلینیک استراحت کنید. در صورتیکه پزشک تشخص دهد، ممکن است دارو تجویز شود.

 

۷) روز پانزدهم: یک آزمایش خونی حاملگی در این روز انجام می شود اگر شما تقاضای آمدن به کلینیک را دارید یک وقت ملاقات بگیرید.

۸) اگر آزمایش حاملگی مثبت شد، به شما توصیه می کنیم که دو هفته بعد از آزمایش یک سونوگرافی انجام بدهید.

 

موارد منع انجام آی یو آی:

عبارتند از: زن مبتلا به آندومتریوز باشد، ۳۸ سال سن یا بالاتر

درمان با آی یو آی بطور عمده برای موارد ناباروری با علت نامشخص، اختلال مخاط سرویکس، آندومتریزو خفیف، مشکلات خفیف مردانگی و ناتوانی مرد در انزال درحین نزدیکی ضرورت دارد.

 

آی یو آی با تحریک هورمونی انجام می شود. این نوع درمان با مشکلات مردانگی شدید و آندومتریوز متوسط تا شدید یا لوله های فالوپ مسدود توصیه نمی شود.

 

میزان موفقیت با توجه به سن زن و با توجه به علت ناباروری متفاوت است. ما بطور عادی بیشتر از ۶-۴ دوره را توصیه نمی کنیم، بخاطر اینکه بعد از این دفعات در صورت ادامه درمان شانس ایجاد حاملگی اندک است

 

در یک دوره تحریک شده هورمونی ۳-۲ روز بعد از شروع خونریزی قاعدگی یا زمان خونریزی ایجاد شده در اثر قطع هورمونها، تزریق گنادوتروپین های زیر جلدی نیز بصورت روزانه یا بطور متناوب چند روزه برای تحریک تخمدانها شروع می شود.

 

مقدار دارو بسته به سن، پاسخ قبلی و دیگر عوامل تنظیم می شود. بیمار اولین سونوگرافی خود را در روز دهم تحریک برای تعیین اندازه و تعداد فولیکول های تخمدانی و اندازه گیری ضخامت آندومتر انجام می دهد.

 

برای القاء تخمک گذاری، آمپول HCG (Ovitrelle) معمولا وقتی اندازه فولیکول اصلی یا بزرگترین فولیکول به mm18 یا یشتر برسد تجویز می شود.

انجام (IUI) آی یو آی مشروط به این است که بیشتر از ۳ فولیکول با قطر mm14 یا بزرگتر وجود نداشته باشد.

تزریق اسپرم ظرف ۴۸-۳۶ ساعت بعد از تجویز HCG انجام می پذیرد. یک آزمایش حاملگی حدودا در هفته بعد از لقاح انجام می شود.

 

سوالات شایع مطرح شده در مورد آی یو آی

۱- آی یو آی چگونه انجام می شود؟

در آی یو آی از طریق کاتتر بسیار باریک انعطاف پذیری، اسپرم های شسته شده مسقیما بداخل رحم منتقل می شود این عمل زمان بسیار کوتاهی طول می کشد.

در این روش ابتدا اسپکولوم وارد می شود که این عمل چند دقیقه ممکن است طول بکشد.

(۹۰-۶۰ ثانیه برای وارد کردن کاتتر، بعد تزریق اسپرم، سپس ۶۰ ثانیه یا بیشتر برای خارج کردن کاتتر) زمانی که دهانه سرویکس سفت باشد یک تناکولوم برای گرفتن دهانه سرویکس استفاده شود که این حالت ممکن است احساس ناراحتی کمی ایجاد کند.

 

۲- چه تعداد اسپرم جهت انجام آی یو آی مناسب است؟

بطور متوسط ۱۰ میلیون اسپرم متحرک حداقل مورد نیاز جهت انجام IUI است تعداد اسپرم متحرک جهت تزریق عامل پیش گویی کننده در آی یو آی می باشد.

کاهش تحریک اسپرم بعد از شستشو نشان دهنده نتایج ناموفق آی یو آی است.

 

۳- مکان و زمان جمع آوری اسپرم قبل از آی یو آی

معمولا نمونه ای که از طریق نزدیکی بدست می آید و در ظرف استریل جمع آوری می شود. یک فاصله زمانی بین زمان شست و شوی اسپرم و زمان تزریق آن وجود دارد که حداقل ۲ ساعت می باشد.

 

۴- چه مدت قبل از آی یو آی، مرد نباید نزدیکی داشته باشد تا ذخیره اسپرم کافی داشته باشد؟

معمولا بهتر است تا ۷۲ ساعت بین نزدیکی و جمع آوری اسپرم برای آی یو آی فاصله باشد تا بتوان اسپرم هایی با بهترین شکل و حرکت را بدست آورد.

 

۵- بیمار چه مدت بعد از انجام آی یو آی می تواند نزدیکی داشته باشد؟

معمولا هر زمانی بعد از (IUI) آی یو آی می تواند نزدیکی داشته باشد در حقیقت اکثر پزشکان مقاربت هرچه سریعتر بعد از آی یو آی را پیشنهاد می کنند تا احتمال بیشتری برای تشکیل جنین وجود داشته باشد.

 

۶- چه تعدادی از فولیکول ها شانس حاملگی را افزایش می دهند؟

در مطالعات مختلف ذکر شده ۴-۳ فولیکول بیشترین شانس را برای حاملگی ایجاد می کنند فولیکولهای بیشتر ریسک چند قلویی را افزایش می دهد.

 

۷- آیا وقتی شمارش اسپرم طبیعی باشد آی یو آی نیاز است؟

آی یو آی شانس حاملگی را بدون ارتباط به شمارش اسپرم افزایش دهد با انجام آی یو آی اسپرم های بیشتری جهت لقاح در دسترس قرار می گیرند.

 

۸- چه تعدادی اسپرم برای آی یو آی نیاز است؟

بیشتر از ده میلیون اسپرم شتشو داده شده برای موفقیت آی یوآی نیاز است وقتی که شمارش زیر ۱۰-۵ میلیون باشد شانس موفقیت کمتر می شود.

 

۹- چه تعداد آی یو آی باید قبل از آی وی اف انجام شود؟

معمولا ۴-۳ نوبت با درمان کلومید ادامه می یابد و ۴-۳ نوبت در درمان تزریقی انجام می شود اگر با توجه به تخمک گذاری مناسب موفقیت آمیز نباشد انجام آی وی اف را باید در نظر گرفت.

 

۱۰- آیا آی یو آی قابل انجام در منزل می باشد؟

آی یو آی نباید در منزل و بدون مراقبت های پزشکی انجام شود زیرا اسپرم ها نیاز به شستشو جهت پیشگری از عفونت دارند.

تزریق واژینال در منزل قابل انجام می باشد اما میزان موفقیت بیشتری نسبت به نزدیکی ندارد.

 

۱۱- چه اندازه از فولیکولها را رسیده در نظر می گیریم؟

در روش درمان به کلومید فولیکول ۲۴-۲۰ میلی متر رسیده در نظر می گیریم در روش درمان با FSH شما ۱۸-۱۶ میلی متر و در روش FSH+LH 17-16 میلی متر می باشد ممکن است فولیکولهای کمی کوچکتر ۱۵-۱۴ میلی متر حاوی تخمک بالغ باشد با استفاده از HCG در ۹۵% موارد فولیکول پاره می شود.

 

۱۲- سطح استرادیول در زمان تحریک با HCG چه میزان باید باشد؟

میزان استرادیول برای هر فولیکول ۱۸ میلی متر pg/ml600-200 می باشد برخی از پزشکان۱۵۰ واحد را حداقل در نظر می گیرند ولی میزان بالاتر نتیجه بهتری دارد.

 

۱۳- خطر انجام آی یو آی چیست؟

خطر اصلی درد و کرامپ و ضایعه در سرویکس که ایجاد خونریزی و لکه بینی و عفونت بدنبال اسپرم آلوده باشد خطر افزایش تحریک تخمدان بدنبال کلومید و گونادوتروپین وجود دارد.

۱۴- آیا لازم است قبل و بعد از آی یو آی مسکن استفاده کرد؟

اکثر بیماران نیاز به استفاده مسکن ندارند اگر درد وجود داشته باشد بهتر است از ایبوپروفن استفاده نشود ولی استامینوفن ساده بی ضرر است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت