نایت ملودی » ورزش » خارج از گود » پزشکی ورزشی » نگاهی به یک آزمایشگاه دومیلیاردی علم ورزش در کانادا!

آزمایشگاه

آزمایشگاه‌های ورزش مکان‌هایی هستند که در آنها تحقیقات و آزمایشات علمی بر روی ورزشکاران صورت می‌گیرد تا کارایی آنها را بالا ببرند. یک آزمایشگاه ورزشی باکیفیت چه خصوصیاتی دارد؟

 

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نفوذ علم به ورزش سبب شده تا آزمایشگاه‌های ورزشی (Sport labs) در کانون توجه مراکز علمی تحقیقاتی قرار بگیرند. در حالی که مربیان و ورزشکاران در سالن‌های تمرین به کارهای تکنیکی، تاکتیکی می‌پردازند، محققان آخرین یافته‌های علمی را بررسی می‌کنند تا بتوانند به ورزشکاران کمک بیشتری کنند.

 

پایگاه اینترنتی Science Presse در این باره می‌نویسد: این آزمایشگاه‌ها از وسایل و تجهیزات پیشرفته برای گسترش علم ورزش استفاده می‌کنند. یکی از مجهزترین آزمایشگاه‌های ورزشی، آزمایشگاه دانشگاه مونترال در کاناداست. هدف آزمایشگاه مهندسی حرکت دانشگاه مونترال ، کمک کردن به ورزشکاران برای بهبود کارایی‌شان و رسیدن به سکوی قهرمانی است.

 

چگونه تحقیقات بیومتریک در آزمایشگاه به رسیدن به این اهداف کمک می‌کند؟

 

فرانسوا پرنس یکی از دستیاران پروژه می‌گوید: این تحقیقات کمک می‌کند تا دهم ثانیه‌ای که قهرمانان برای رسیدن به پیروزی کم دارند را به آنها اضافه کند. بدین شکل ورزشکاران حرکات قدرتمندتر و دقیق‌تری خواهند داشت. ژیمناست‌ها پرش‌های بهتری بدون آسیب دیدن انجام می‌دهند. در آمریکای شمالی این مجهزترین آزمایشگاه برای ورزشکاران حرفه‌ای است. همچنین در این آزمایشگاه متخصصان حرکت شناسی نیز فعالیت دارند.

 

تحقیقات در چند مرحله انجام می‌شود. ابتدا حسگرهایی بر روی بدن ورزشکاران نصب می‌شود. حرکت آنها توسط ۲۴ دوربین به طور سریع و با کیفیت عکس برداری می‌شوند. آنها روی صفحه‌های قدرتی می‌دوند، می‌پرند و مارپیچ می‌روند.

 

به وسیله یک دنیامومتر ، وسیله ای بسیار پیشرفته ، قدرت و توان مفاصل ورزشکاران که دارای حرکات سریع هستند،‌ اندازه گیری می‌شود. در این آزمایشگاه دستگاه‌های با تکنولوژی قدیمی‌تر همچون الکترودها که برای اندازه گیری فعالیت الکتریکی عضلات است نیز وجود دارد.

 

فرانسو پرنس می‌گوید: مربی ۹۵ درصد به ورزشکار کمک می‌کنند و ما ۵ درصد باقی مانده را به ورزشکار می‌رسانیم.

 

مرکز ملی ورزش مونترال نیز در این آزمایشگاه شرکت دارد.

 

برای این آزمایشگاه حدود ۷۰۰۰۰۰ دلار خرج شده (بیش از ۲ و نیم میلیارد تومان!) و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نیز از آن استفاده می‌کنند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت