نایت ملودی » ورزش » سایر ورزش ها » سایر ورزش ها » دانستنی های جامع درباره ی ورزش اسکواش

معرفی رشته ورزشی اسکواش

اسکواش ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی کاملا احاطه‌شده با دیوارهای معمولا شیشه‌ای انجام می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها، تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند. در مسابقه‌های بین‌المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شود.
یکی از دشواری‌های اسکواش این است که برخلاف دیگر ورزش‌های راکتی، توپ در اغلب اوقات از پشت سر بازیکن می‌آید. اسکواش با توپ و راکت مخصوص بازی می‌شود. در اسکواش باید به توپ طوری ضربه زد که حریف نتواند به راحتی ضربه بعدی را به دیوار بزند و یا به دشواری واکنش نشان دهد.

معرفی رشته ورزشی اسکواش

تاریخچه رشته اسکواش
اسکواش نخستین بار در سال ۱۸۳۰ در مدرسه هارو در انگلستان ابداع شد. در سال ۱۸۷۴ این رشته ورزشی و مسابقه‌های آن در انگلستان رسمیت یافت و در سال ۱۸۸۳ نخستین زمین اسکواش در شهر آکسفورد ساخته شد. در سال ۱۹۱۱ قوانین بازی و ابعاد زمین توسط انگلیسی‌ها تعیین شد و به شکل امروزی درآمد. در سال ۱۹۶۷ فدراسیون بین‌المللی اسکواش با شرکت ۷ کشور تاسیس شد و در سال ۱۹۹۲ نام آن به فدراسیون جهانی اسکواش (WSF) تغییر کرد.

اسکواش از سال ۱۳۲۰ با ورود کارکنان انگلیسی شرکت نفت آبادان و ساخت سالن اسکواش برای آنان وارد ایران شد. نخستین فدراسیون اسکواش ایران در سال ۱۳۵۳ تاسیس، اما پس از یک سال منحل شد و در سال ۱۳۷۲ دوباره راه‌اندازی شد.

 

مسابقه اسکواش با زدن سرویس آغاز می‌شود و پس از برخورد به دیوار با زاویه‌ای معین وارد زمین سرویس می‌شود. هر بازیکن به طور یکی ‌در میان توپ را با راکت به دیوار روبرو می‌زند و حریف باید آن را به همان دیوار برگرداند. ضربه‌ها باید با سرعت و زاویه‌ای زده شوند که حریف نتواند توپ را به دیوار روبرو برگرداند.

 

  معرفی رشته ورزشی اسکواش

 

زمین اسکواش
به زمین بازی اسکواش کورت (court)گفته می شود ودردونوع انفرادی (۲ نفره ) ودوبل ( ۴ نفره ) بازی می شود وهرکورت شامل ۴ دیوار است که ورزشکاران می توانند  درداخل اتاقکی شیشه ای باشد وهر۴ دیوار جزو محدوده زمین بازی است.
اسکواش به وسیله دو نفر به صورت انفرادی یا به صورت چهار نفره (دوبل) در زمین یا کورت که دارای ۴ دیوار است.
ابعاد زمین یک نفره زمین اسکواش یک نفره دارای ۷۵/۹ متر طول، ۴/۶ متر عرض، و ۵۷/۴ متر ارتفاع است. بر روی دیوار جلویی سه خط به نام خط سرویس و دو خط اوت که پائینی به نام (تین TIN) وخط دیگر درقسمت بالایی است. ارتفاع خط سرویس از کف کورت  ۷۸/۱ متر تا ۸۳/۱ متر است و ارتفاع خط تین از زمین ۴۳۰ میلی متر است. ارتفاع دیوار یا درب شیشه ای عقب کورت  ۱۳/۲ متر است.

 

کف زمین
معمولاً از جنس کف پوش پارکت چوب غیرلغزنده  که دارای خط کشی هایی است به همراه ۲ مکان سرویس در چپ و راست زمین. این خط ها در قسمت عقب زمین متصل به دیوار عقبی است.

 معرفی رشته ورزشی اسکواش

 

راکت اسکواش
بعد از سال ۱۹۸۰ راکت ها از مواد مرکب مانند فلز، گرافیت و تیتانیوم ساخته می شود و موجب شده است تا راکت در دست راحت تر و سبک تر باشد. راکت های مدرن دارای طول ۶/۶۸ سانتی متر، عرض ۵/۲۱ سانتی متر است و طول فریم (قاب) آن ۳۹ سانتی متر است. وزن مجاز راکت حداکثر باید ۲۵۵ گرم باشد و به طور معمول میان ۱۱۰ تا ۲۰۰ گرم است.

 

  معرفی رشته ورزشی اسکواش

توپ اسکواش
توپ های اسکواش از دو تکه لاستیک که به صورت دونیم کٌره هم چسبیده است داخل آن توخالی است. رنگ توپ سیاه است اما برای رقابت درکورت های شیشه ای ازتوپ سفید استفاده می شود.توپ های اسکواش با خال های رنگی سطح آنها مشخص می شود.
* توپ دارای خال آبی که دارای حرکت جهشی و بسیار تندی است و بازیکن حرکاتش کند است. (برای آموزش به کار می رود)
*  توپ دارای خال قرمز که حرکتش از خال آبی کندتر است ولی حرکات بازیکن تندتر است (برای اصلاح تکنیک به کار می رود)
*  توپ دارای خال سفید حرکت و جهش آن کندتر از دوتای بالایی است در نتیجه حرکات بازیکن تندتر است.
*  توپ دارای خال زرد توپی است که احتیاج به ضربه های قوی و حرکات تندتری دارد.
*  توپ دارای دو خال زرد که کندتر بوده و ورزشکاران حرفه ای و در مسابقات رسمی کاربرد دارد.
*  وزن توپ ها نیز میان ۳/۲۳ تا ۵/۲۵ گرم است و قطر آن ۵/۳۹ تا ۵/۴۱ میلی متر است.
* توپ های آبی رنگ بدون خال هم توپ های تمرینی بوده که دارای جهش بلندتری است.

معرفی رشته ورزشی اسکواش
زمان بازی  قوانین بازی اسکواش
اسکواش ۲ گیم از ۳ گیم و یا  ۳ گیم از ۵ گیم است. قبل از بازی هر دو بازیکن ۵ دقیقه وقت برای گرم کردن دارند. بازیکنان با زدن سرویس بازی را آغاز می کنند و با چرخش راکت وعلامت روی دسته آن زننده سرویس مشخص می شود.
انتخاب سرویس از«مربع» یا (باکس ) چپ یا راست در موقع زدن نخستین سرویس در اختیار زننده سرویس است. اگر نخستین امتیاز را گرفت به طور اجباری جای سرویس عوض می شود و بصورت رالی  بازیکنی که زودتر به  ۱۱ امتیاز برسد آن گیم را برده است.
درحقیقت بازیکن توپ را با راکت می زند و توپ باید پیش از برخورد با زمین با دیوار رو به رو برخورد کند و هنگام برگشت از دیوار رقیب دوباره ضربه بزند.
این رشته زمانی با اختراع  کورت شیشه ای به لحاظ پوشش تصویری تلویزیونی طرفداران بسیار زیادی درسراسر جهان پیدا کرد. چهار دیوار این کورت به گونه ای است که از بیرون داخل آن بطورکامل پیداست ولی بازیکنی که داخل آن قرار دارد تماشاگران را به صورت مات می بیند.

معرفی رشته ورزشی اسکواش

فواید اسکواش:

اسکواش باعث انعطاف پذیری بیشتر و سرعت و عکس‌العمل بالاتر می‌شود. این ورزش استقامت بدن را به هنگام فعالیت شدید بیشتر می‌کند و سبب شتاب بیشتر و بهبود سریعتر می‌شود. این ورزش باعث تحریک ماهیچه‌های قلب و بالا رفتن استقامت بدن می‌شود.

نکات مورد توجه در ورزش اسکواش:

شدت تغییرات فیزیکی و شتاب پی در پی ممکن است به قلب و عروق فشار بیاورد بنابراین از سن ۴۰ سالگی به بالا باید ورزشکاران تست‌های ورزشی بدهند تا از نبود خطر مطمئن شوند. افرادی که از فضای بسته واهمه دارند (claus trophobia) ممکن است در زمین اسکواش احساس ناراحتی کنند، بنابراین بهتر است این ورزش را انجام ندهند.

 

آسیب‌شناسی اسکواش:

این ورزش ممکن است باعث درد در نواحی شانه‌ها و آرنج‌ها شود و مشکلاتی برای ناحیه پشت و کمر ایجاد کند، همچنین احتمال پیچ‌خوردگی زانو و آرنج در این ورزش زیاد است. باید با مراقبت بیشتر از گرفتگی عضلات و مشکلات قلبی نیز جلوگیری کرد.

سایر توصیه‌ها:

تجهیزات ورزشی مانند راکت و کفش خود را با احتیاط انتخاب کنید. این ورزش را همراه با ورزش‌های استقامتی دیگر انجام دهید. قبل از ورزش بدن خود را گرم کنید. حین مسابقه چند ثانیه استراحت کنید و آب مصرف کنید.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت