نایت ملودی » اخبار » جامعه » آن‌چه “پیامک” از ما گرفت

پیامک

امروزه دیگر رسیدن یک پیام کوتاه برای شهروندان به‌معنای رسیدن یک پیغام ضروری نیست و حتما نیمه‌های شب با صدای تلفن همراه که رسیدن یک پیام کوتاه را به شما اطلاع می‌داده، از خواب بیدار شدید که به عنوان مثال ارسال کننده تنها به شما یادآوری کرده که در این نیمه‌شب نمی‌داند که نام «پدر پسر شجاع» قبل از به‌دنیا آمدن «پسر شجاع» چه بوده است!

 

 

به گزارش خبرنگار سرویس ارتباطات خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این روزها بازار لطیفه، شوخی، تبلیغ، شعر یا یک پیام سیاسی در زمینه‌ی یکی از مسائل روز یا یک تبلیغ اقتصادی داغ است که خواسته و ناخواسته از طریق گوشی تلفن همراه به صاحبان این وسیله ارتباطی می‌رسد و بعضا بیشتر از یک پیام ضروری است و در عین حال، به‌نظر می‌رسد حجم بالای استفاده از سرویس پیام کوتاه تلفن‌های همراه برای موارد غیرضروری به مولفه جدیدی برای افزایش هزینه‌های افراد و خانواده‌ها تبدیل شده است.

 

به‌هر حال امروز در تمام کشورهای دنیا به نظر میرسد وسیله‌ی ارتباطی که قرار بود برای ارتباطات ضروری و فوری استفاده شود، برای بسیاری از شهروندان، به وسیله‌ای برای تفریح و استفاده‌های غیرضروری تبدیل شده است.

 

یک شهروند در این باره می گوید: استفاده از پیامک به یک سرگرمی تبدیل شده است. شاید حدود ۹۰ درصد پیامهایی که رد و بدل می‌شوند، جنبه‌ی تفریحی دارند. تمام مسائل سیاسی، اجتماعی و حتا ترانه‌ها در کمترین زمان ممکن به یک پیغام کوتاه تبدیل و خیلی سریع رد و بدل می شوند.

 

وی درباره این پیام‌های کوتاه می‌افزاید: خیلی از این پیام‌ها از حالت عادی خارج شده و به شوخی‌های نامناسب تبدیل شده‌اند. این پیام‌ها خیلی راحت بین جوانان کم سن و سال رد و بدل می‌شوند و انگار قبح بسیاری از مسائل از بین می‌رود، که این صورت خوشی ندارد.

 

یک مشترک دیگر تلفن همراه هم عقیده دارد: هرگونه امکانات جدیدی که وارد زندگی ما شده، قطعا مزایا و معایبی داشته و نمی‌توان به صرف استفاده‌ی نادرست عده‌ای گفت که این پدیده خوب است یا بد. این به فرهنگ غالب جامعه و البته خود ما بستگی دارد که چگونه از امکانات استفاده کنیم.

 

وی ادامه داد: این درست که بسیاری از پیامکها از حیطه‌ی اخلاق به‌دور است و در شان خیلی از ارسال‌کنندگان و دریافت‌کنندگان این پیام‌ها نیست، اما در کنار آن، با پیام‌های کوتاه در این روزها که مشغله‌ی زندگی فرصت دیدارها را کوتاه و ناچیز کرده است، می‌توان به دوستان گفت که به فکر آنان هستیم.

 

یزدان‌پناه – کارشناس – در این باره به خبرنگار ایسنا گفته بود: همان‌طور که پیداست، اساسا پیامک برای ارسال پیام‌های کوتاه و فوری باید استفاده میشد؛ اما شهروندان به میزان زیاد و برای کاربردهای دیگر از آن استفاده می‌کنند.

 

به گفته وی متاسفانه یک گروه بزرگ از جامعه‌ی ما که بیشتر جوان نیز هستند از پیامکها به‌خوبی استفاده نمی‌کنند و با این‌که اصولا هزینه‌ی استفاده از این سرویس پایین است، اما آنقدر حجم استفاده بالا می‌رود که هزینه‌ی زیادی را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

 

یزدان‌ پناه تاکید دارد برای هر چیزی که می‌خواهیم استفاده کنیم، باید ابتدا بستر فرهنگی فراهم شده باشد و هنجارهای آن به‌وجود آمده باشد.

در برخی مواقع در استفاده از این‌گونه وسایل دچار افراط و تفریط می‌شویم و درمجموع برای برآمدن نیازهای اصلی از چنین وسایل ارتباطی استفاده نمی‌کنیم؛ که باید این وضعیت را اصلاح کنیم.

 

هرچند کار ارسال پیام‌های فوری، تبلیغات، تبریک، مناسبت‌ها و یادآوری امور ضروری بسیار تسهیل‌شده و سرعت در ارتباطات بین فردی به‌صورت قابل توجهی افزایش یافته است. اما به اعتقاد کارشناسان هر چه باشد، شهروندان زیادی این روزها از سرویس‌های پیام کوتاه تلفن همراه استفاده می‌کنند و لازم است برای کاهش هزینه‌های اقتصادی و زمانی خود به این موضوع نیز برسند که این سرویس برای موارد خاصی طرح‌ریزی شده و بخش زیادی از پیامهای ارسالی تنها به‌ صرف بیهوده وقت و پول استفاده‌کننده منتهی می‌شود.

 

به‌هر حال در مواقعی که پیام‌های کوتاه غیر ضروری فرضا در نیمه‌شب به دست مشترک برسد، زیاد هم نباید سخت‌گیر بود و از کوره در رفت، جا برای جبران همیشه وجود دارد!

تاریخ: 26 فوریه 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: جامعه
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت