طراحی دکوراسیون آشپزخانه

تا به حال فکر کرده‌اید چرا در دکور بیشتر فست‌فود‌ها، از رنگ‌های گرم مثل نارنجی استفاده شده است؟ یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از رنگ‌های گرم، جذب مشتری بیشتر است.

برای خیلی از ما پیش آمده که رنگ و ظاهر یک غذا یا حتی رنگ بسته‌بندی یک محصول خوراکی موجب تحریک اشتهای‌مان شده. جالب است بدانید بیشتر تولیدکنندگان غذاهای صنعتی، از طریق همین رنگ‌ها ما را به خرید تنقلات و محصولات غذایی ترغیب می‌کنند. شما حتی اگر کودکی بدقلق داشته باشید که از خوردن امتناع می‌کند، با دکوراسیون اشتهاآور آشپزخانه می‌توانید او را به خوردن ترغیب کنید.

رنگ ها معجزه می‌کنند
رنگ، تحریک‌کننده اشتها به‌ویژه در کودکان است. استفاده از رنگ‌های قرمز، نارنجی و زرد در دکور آشپزخانه و حتی وسایلی مثل سفره غذا، لیوان و… باعث بالا بردن سوخت‌وساز بدن و افزایش اشتها می‌شود.

رنگ قرمز اشتهاآور است. مزاج رنگ قرمز گرم است و به‌دلیل گرمایی‌ که دارد، خود را به چشم بیننده تحمیل می‌کند. رنگ قرمز، هیجان درونی را افزایش می‌دهد، بنابراین داشتن لیوان‌هایی قرمز رنگ، هر چند به تعداد محدود، ناخودآگاه باعث افزایش توجه به فضای آشپزخانه‌تان می‌شود، حتی اگر کل فضای آشپزخانه‌ شما تک‌رنگ است، کافی است یک صندلی قرمز رنگ در آشپزخانه قرار دهید و معجزه‌اش را ببینید!

نارنجی، رنگی نشاط‌آور است، به همین دلیل با انتخاب این رنگ‌، می‌توانید اشتهای اعضای خانواده را بیشتر تحریک کنید. با استفاده از صندلی‌هایی با گل‌های نارنجی، نگاه‌ها را به سمت آشپزخانه بکشانید. بیشترین رنگی که در رستوران‌های زنجیره‌ای و فست‌فود‌ها استفاده می‌شود، نارنجی است. این رنگ، به غیر از ایجاد فضایی نشاط‌ آور، به فضا روح می‌بخشد.

رنگ زرد توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. اما این رنگ سریع چشم را خسته می‌کند، پس در استفاده از رنگ زرد زیاده‌روی نکنید. بهتر است ترکیب مناسبی از زرد با رنگ‌های دیگر در دکور آشپزخانه‌تان وجود داشته باشد. با استفاده از سبدی از انواع میوه‌های رنگی، در کنار سیبی زرد، اشتیاق خانواده به خوردن میوه بیشتر می‌شود، حتی اگر آن سیب خورده نشود!

تاثیر نور روی رنگ‌ها را فراموش نکنید
تا به اینجا به اندازه کافی از رنگ‌ها استفاده کرده‌ایم. فراموش نکنید، اغراق در هر چیزی نازیبایی ایجاد می‌کند. نور تاثیر زیادی بر رنگ‌های به کار برده شده در آشپزخانه دارد. برای جلوه بیشتر رنگ‌ها درآشپزخانه باید نور‌پردازی مناسبی داشته باشید.

استفاده از نورهای رنگی در آشپزخانه ممنوع! نور رنگی، به‌خصوص اگر بالای میز ناهارخوری باشد، باعث می‌شود غذا بدرنگ و متفاوت از رنگ طبیعی‌اش به‌نظر برسد. در‌‌نهایت هم موجب کاهش اشتها می‌شود. با استفاده از رنگ‌های مختلف به میزان کافی، می‌توانید فضای آشپزخانه را زنده کنید. پس نور رنگی، حتی به‌صورت هالوژن هم بهتر است استفاده نشود. رعایت همین موارد ساده، باعث می‌شود غذای‌تان خوشمزه‌تر از همیشه به‌نظر برسد.

می‌توانید، چراغ‌های قدیمی را با چراغ‌های LED تعویض کنید که مصرف انرژی پایین‌تر و دوام بیشتری دارند. مزیت دیگر این لامپ‌ها این است که اگر سقف شما مرتفع است، برای تعویض لامپ دیگر نیازی به آوردن نردبان نیست. از این چراغ‌ها می‌توان در برجسته کردن ویژگی‌های طراحی داخلی، مانند توررفتگی سقف‌ها یا گچبری‌ها در آشپزخانه‌های سنتی و نور‌پردازی پیشخوان‌های شیشه‌ای استفاده کرد. با نورپردازی جدید، آشپزخانه‌تان زیباتر و هیجان‌انگیزتر به‌نظر می‌رسد.
آشپزخانه محیطی است که احتیاج به نور محیطی مناسبی دارد تا فردی که مدت زیادی در این محیط است، اذیت نشود. برای داشتن یک فضای اشتهاآور، نیاز به نور‌پردازی مناسب محیطی وجود دارد. این نور‌پردازی، احساس آرامش و امنیت به فضا می‌بخشد. اگر آشپزخانه نور کافی ندارد یا پنجره‌های کوچکی دارد که نور کمی وارد محیط شود، رنگ زرد، نور‌پردازی شما را پر جلوه‌تر می‌کند. جالب است بدانید که یکی از کاربردهای رنگ زرد در آشپزخانه، ایجاد فضایی پرنور‌تر است، به‌ویژه در فصل زمستان هنگام صرف غذا در آشپزخانه‌ای زرد‌رنگ، محیطی گرم و اشتهاآور را تجربه خواهید کرد.

شلوغی ممنوع
آشپزخانه منظم، همیشه اشتهاآورتر است درنهایت، در کنار رعایت تمامی این نکات در آشپزخانه‌، اگر نکته ساده اما بسیار مهم نظم که کاملا هم دست خودتان است را رعایت نکنید، آشپزخانه‌تان به فضایی دلچسب و اشتهاآور تبدیل نمی‌شود. آشپزخانه جایی است که یک خانم خانه‌دار بیشترین زمانش را آنجا می‌گذراند. حالا حسابش را بکنید که‌‌‌ همان خانم برای پیدا کردن قاشق و چنگال یک مدل مجبور شود کل کشوهای کابینت را بیرون بریزد. محیط شلوغ آشپزخانه، ممکن است رغبت آشپزی را از خانم خانه بگیرد.

برای نظم دادن به آشپزخانه کافی است  چیزهایی را که استفاده نمی‌کنید کنار بگذارید و وسایلی که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند را در دسترس قرار دهید. در این فضا بهتر است صفحه روی کابینت (پیشخوان) را همیشه مرتب نگه دارید. همه قوطی‌ها و بسته‌بندی‌ها برای استفاده مجدد مناسب نیستند، وسایل اضافه را دور بریزید. وارد آشپزخانه شوید و تمام مواد خوراکی، ادویه‌ها و داروهای تاریخ گذشته را دور بریزید. درنهایت اینکه هنگام خرید ظروف نگهداری مواد خوراکی، به شکل آنها هم توجه کنید. ظروف چهارگوش، فضای کابینت و یخچال را افزایش خواهند داد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت