نایت ملودی » سلامت » تغذیه » از تغذیه دوران بارداری چه می دانید

بین وزن پیش از بارداری و افزایش وزن طی بارداری با وزن هنگام تولد نوزاد و در نتیجه سلامتی او رابطه مستقیمی وجود دارد. تغذیه مناسب به این معنی است که نه تنها نیازهای مادر و جنین هر دو باید برطرف شود، بلکه زمینه یک دوران شیردهی موفقیت آمیز نیز نقش بسیار مهمی را دارد.

تغذیه دوران بارداری

تغذیه دوران بارداری

به علت طرز فکر اشتباهی که بین عوام رایج است یک بانوی باردار برای اینکه کودک سالم و زیبائی به دنیا آورد، تا آنجا که می تواند و بدون هیچ کنترلی باید بخورد. در این حالت مادر زمانی به خودش می آید که از فرط چاقی حتی نمی تواند یک قدم راه برود. اگر روند افزایش وزنتان سریع شده باید در اولین فرصت زیر نظر پزشک متخصص رژیم غذائی خود را تنظیم کنید تا همزمان هم تمام ترکیبات مورد نیاز شما و جنین تان به بدن شما برسد و هم انرژی دریافتی شما متعادل شود.
در بعضی از خانم های باردار آب در بدن جمع می شود که این ممکن است با افزایش وزن دوره بارداری اشتباه گرفته شود و سوء تغذیه مادر مخفی بماند. معمولا در دوران بارداری اغلب خانم ها حدود۱۰ تا ۱۲٫۵ کیلوگرم افزایش وزن دارند. این افزایش وزن یکنواخت نیست. به طوریکه در ۳ ماهه اول ۱ تا۲ کیلو گرم و در ۶ ماهه دوم به طور متوسط هفته ای نیم کیلوگرم به وزن شما اضافه می شود. فراموش نکنید هر وضعیت غیر عادی در رابطه با اضافه وزن باید به پزشکتان منتقل شود. اگر افزایش وزنتان بیشتر از این حد باشد احتمال دارد کودک شما با وزن بالا به دنیا بیاید، خودتان دچار دیابت شوید و حتی چاقی پس از زایمان به سراغتان بیاید و نتوانید به این آسانیها به زیبائی گذشته خود برگردید. شاید این نگرانی به سراغ شما بیاید که چطور می توانید بعد از زایمان، همین اضافه وزن طبیعی را هم کم کنید.
به طور معمول بخش زیادی از اضافه وزن شما در زمان زایمان برطرف می شود. یعنی حدودا ۵ تا ۵٫۵ کیلو گرم. ۴ کیلوگرم طی دو هفته اول زایمان کم می شود و باقی مانده اضافه وزن تا ۶ ماه بعد از زایمان به مرور کاهش می یابد. البته خانم هائی که قبلا زایمان داشته اند، میزان بیشتری از افزایش وزن زمان حاملگی خود را حفظ خواهند کرد. بدیهی است توصیه های زیر مناسب خانم های با شاخص توده بدنی متوسط است و قطعا پزشکتان با توجه به نسبت وزن به قد شما، تغییرات لازم را در این رژیم غذایی خواهد داد؛ اما اصول کلی تغذیه سالم، نکاتی است که در زیر می آید :
پروتئین ها :
از آنجا که پروتئین نقش ساختمانی دارد، اثر مصرف آن در رشد جنین ثابت شده است . از منابع سرشار از پروتئین میتوان به گوشت قرمز بدون چربی، گوشت مرغ بدون چربی، گوشت ماهی، دل، جگر، تخم مرغ، حبوبات، لبنیات، مغزها، نان و غلات اشاره کرد. پروتئین برای رشد جنین، جفت، رحم و پستان ها و نیز رفع نیاز خود مادر، مورد نیاز است. از این گروه مواد غذایی ۳ سهم در روز توصیه می شود. هر سهم معادل ۶۰ گرم گوشت قرمز یا مرغ یا ماهی، نصف لیوان حبوبات خام یا یک لیوان حبوبات پخته شده، ۲ عدد تخم مرغ یا نصف لیوان از مغزها می باشد.
*از تخم مرغ به صورت آب پز سفت استفاده و از مصرف زرده آن به صورت خام یا نیم بند خودداری کنید.
*از انواع مغزها به خصوص از نوع کم نمک به عنوان میان وعده هایی مغذی استفاده نمایید.
*حداقل دو بار در هفته از ماهی استفاده کنید زیرا در تکامل سیستم عصبی جنین و افزایش هوش او بسیار موثر است.
*دقت نمایید که گوشت هنگام مصرف، کاملا پخته شده باشد زیرا گوشت نیم پز حاوی انگلی به نام “توکسو پلاسما” می باشد که باعث سقط جنین می شود یا در صورت بقای جنین، صدمات جبران ناپذیری به او وارد می کند.
کربو هیدرات ها (قندها) :
در یک رژیم غذائی مناسب برای بهبود سوخت وساز مواد غذائی باید نیمی از انرژی مورد نیاز از کربو هیدرات ها تامین شود. گاهی خانم های باردار برای جلوگیری از افزایش وزن، غلات غنی از نشاسته را از رژیم خود حذف می‌کنند که این باعث رو آوردن به مصرف چربی ها و قند های ساده در رژیم غذایی و در نهایت چاقی می‌شود.در حالی که قند های پیچیده مثل نشاسته موجود در غلات و حبوبات هضم و جذبشان طولانیست و شکم را برای مدت طولانی پر کرده و احساس گرسنگی را کاهش می دهد و از افراط در خوردن جلوگیری می‌نماید.
چربی ها :
در دوران بارداری عموما مصرف چربی بیش از نیاز واقعی می‌باشد. ولی درست این است که بطور متوسط حدود ۳۰ درصد انرژی مورد نیاز روزانه از طریق چربی ها تامین شود. سعی کنید استفاده از چربی های حیوانی به جز چربی ماهی را به حداقل برسانید و در عوض چربی های گیاهی مایع را آن هم به مقدار کم جایگزین کنید.
ویتامین ها :
فاکتور دیگری که باید همیشه به خصوص هنگام بارداری در غذای مصرفی شما باشد ویتامین ها هستند.. مصرف مقدار زیاد ویتامین ها ممکن است در شما ایجاد مسمومیت کند که با علائمی مثل تهوع، استفراغ، درد شکم، کاهش وزن، دردهای مفصلی، سردرد، و بزرگ شدن کبد همراه است حتی امکان دارد باعث سقط خودبخودی و یا نقص در تولد نوزاد شود ؛ پس لطفا سر خود از هیچ داروئی حتی ویتامین استفاده نکنید. بنابراین هشدار ما مبنی بر مشورت با پزشکتان را جدی بگیرید. اسید فولیک یکی از انواع ویتامین هاست که حضورش باعث رشد مغزی کودک و کمبود آن موجب نقص در تشکیل لوله عصبی می شود. شما باید از زمانی که تصمیم می گیرید که باردار شوید مصرف قرص های اسید فولیک را شروع کنید و تا سه ماهه اول حاملگی ادامه دهید و یا همزمان با شروع مولتی ویتامین هایی که حاوی اسید فولیک است مصرف آن را قطع نمایید. مواد غذایی حاوی اسید فولیک شامل خربزه، هندوانه، پرتقال، سبزی های دارای برگ سبز تیره (مانند انواع سبزی خوردن)، حبوبات و جگر است. لازم به ذکر است بخش عمده ای از اسید فولیک سبزیجات در اثر پخته شدن از بین می رود؛ بنابراین استفاده از سبزیجات خام را در رژیم غذایی روزانه مد نظر قرار دهید.
مواد معدنی : در دوران بارداری شما بیشتر از گذشته به مواد معدنی نیاز دارید. مهم ترین مواد معدنی در زیر آورده شده است:
کلسیم :
مهم ترین ترکیب معدنی کلسیم است که در استخوان سازی و رشد جنین شما نقش دارد. علاوه بر این مصرف کلسیم در پیشگیری از افزایش فشار خون حاملگی و زایمان زودرس موثر است. اغلب با خوردن لبنیات و میوه جات می توانید نیاز خود را دریافت کنید. روزانه حداقل ۲ لیوان شیر و یک لیوان ماست مصرف کنید. اگر کلسیم کافی به شما نرسد، جنین شما ناچار به کلسیم استخوانهای شما دست درازی میکند. این عمل هرچند نیازکوچولوی خودخواه شما را برطرف می کند، ولی باعث پوکی استخوان و یا حتی خرابی دندان های شما میشود. فراموش نکنید اگر کمبود کلسیم باز هم ادامه پیدا کند رشد قد کودک شما کمتر از حد معمول خواهد شد.
اگر مزه شیر برایتان دلچسب نیست، طعمش را با اضافه کردن موادی مثل موز یا عسل خوشایند کنید. سعی کنید از کاکائو برای بهتر شدن طعم شیر استفاده نکنید زیرا مواد کافئین دار، جلوی جذب کلسیم را در روده می گیرند. چنانچه از نظر گوارشی نمی توانید شیر را تحمل کنید شیرکم لاکتوز مصرف کنید و یا به جای آن یک فنجان ماست و یا پنیر میل کنید. به یاد داشته باشید نان های تخمیر نشده جذب کلسیم را کاهش می دهند.

تاریخ: 01 ژانویه 2015
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت