نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » دارو ها » کلیاتی در مورد ویتامین A

بدن انسان برای رشد خود به انواع مختلفی از مواد آلی و معدنی،ویتامین ها و ….نیاز دارد.ویتامین ها دسته ای از مواد مورد نیاز بدن می باشد که برای ترمیم،ساخت و حیات سلول ها  و پیشگیری از بیماری ها کاربرد دارد.

در دهه اخیر در قفسه دارویی اغلب خانواده های شهر نشین ایرانی قوطی و جعبه های خوش آب و رنگی دیده می شود که وقتی در مورد انها سوْال می کنیم اغلب این پاسخ را می شنویم: برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری از این ویتامینها روزانه استفاده می کنم .

ویتامین A

ویتامین A

آیا بدن ما با داشتن تغذیه کافی نیاز به دریافت ویتامینها و أملاح به صورت أضافه دارد؟ أیا مصرف بیشتر از حد ویتامینها مانع بروز بیماری و حفظ سلامتی ما می شود؟

در این مقاله و مقاله هفته اینده سعی داریم اطلاعاتی در مورد ویتامینها و أملاح که به صورتهای مختلف مانند قرص ، کپسول ، شربت و حتی پاستیل در بازار به وفور یافت می شوند بدست بیاوریم و در پایان این دو مقاله به سوالاتی در مورد موارد مصرف ، چگونگی مصرف و مقدار مجاز مصرف ویتامینها و أملاح پاسخ دهیم.

ویتامین ها و املاح چیستند؟

ویتامین ها و املاح مواد الی هستند که بدن ما برای سوخت و ساز و رشد و نمو اندامها به مقدار مختصر به انها نیازمند می باشد.

بدن انسان به طور طبیعی قادر به ساخت ویتامین و أملاح نمی باشد و نیاز خود به ویتامین و املاح را از طریق مصرف مواد غذایی برطرف می سازد.در یک رژیم غذائی متعادل بدن سالم قادر است که تمامی ویتامین و املاح روزانه خود را به طور کامل بدست بیاورد و نیازی به مصرف هیچ نوع ویتامین و یا إملاحی به صورت قرص و کپسول و … ندارد.

برخی اوقات بدن انسان به علل گوناگون ممکن است از کمبود ویتامین ها و املاح رنج ببرد و این کمبودها باعث بروز مشکلات جسمی و حتی روحی می شوند

در زیر به بررسی برخی علل کمبود ویتامین و املاح در بدن اشاره می کنیم:

١- بیماری زمینه ای در فرد که در نتیجه ان بدن توانایى جذب یک یا گروهی از ویتامینها را از دست می دهد .

٢- رژیم های غذایی ، در برخی رژیمهای غذائی مانند گیاهخواری أفراد به مرور زمان دچار کمبود ویتامین می گردند.

٣- بی اشتهایی عصبی، تهوع و استفراغ مداوم ، بیماریهای دستگاه گوارش و سرطان از دیگر عوامل کمبود ویتامین ها می باشند.

انواع ویتامینها:

ویتامینها را می توان در دو گروه عمده تقسیم بندی نمود:

ویتامینهای محلول در چربی

ویتامینهای محلول در اب

ویتامین های محلول در چربی:

ویتامینهای A ,D,E, K این گروه از ویتامین ها در کبد ذخیره می شوند.

ویتامین A:

ویتامین A برای ساخت لإیه های خارجی پوست و نیز دید در شب مورد نیاز می باشد. این ویتامین اغلب در ماهی، جگر، زرده تخم مرغ و کره یافت می شود . هم چنین گیاهانی که دارای برگهای سبز تیره هستند و میوه های زرد و نارنجی رنگ از منابع دیگر ویتامین A می باشند.

مقدار نیاز بدن در یک مرد بالغ حدود ١٠٠٠ واحد و در یک خانم بالغ حدود ٨٠٠ واحد در روز می باشد . که این مقدار در یک رژیم غذائی سالم وجود داشته و در صورتی که بیماری وجود نداشته باشد خوردن قرص ، کپسول و… بدون فایده و حتی برای بدن زیانبار می باشد.

کمبود ویتامین A می تواند باعث بروز مشکلاتی از قبیل شب کوری،افزایش ابتلا به عفونت ها،خشکی پوست ، کم اشتهایی و کم شدن حس بویایی و چشایی گردد.

از طرف دیگر مصرف بیش از إندازه ویتامین A می تواند عوارضی مانند سردرد، دو بینی ،افزایش ضخامت استخوان و ورقه ورقه شدن پوست را إیجاد نماید.

 

استفاده های دارویی از ویتامین A:

این ویتامین در درمان جوش صورت به کار می رود و هم چنین به عنوان یک عنصر مفید درپیشگیری از انواع خاصی از سرطان پوست و سرطان ریه و سرطانهای ناحیه دهان مورد بررسی و مطالعه قرار دارد.

نکات مهم :

١-بیمارانی که از داروی accutane استفاده می نمایند باید از مصرف جداگانه ویتامین A خودداری نمایند.

٢- دوز بالا ویتامین A می تواند باعث افزایش تأثیر وارفارین گردد ، لذا از مصرف این دو با هم باید جلوگیری نمود.

٣-دوز توصیه شده برای کودکان بین ٧٠٠-۴٠٠ واحد متغیر بوده و بستگی به سن کودک دارد، در صورت وجود بیماری زمینه ای و کمبود ویتامین A در کودکان پزشک متخصص باید با توجه به بیماری و شرایط کودک دوز مصرفی را تأیین نماید.

 

تاریخ: 12 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: دارو ها
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت