نایت ملودی » سلامت » تغذیه » تغذیه و بیماری ها » نکات تغذیه ای در مورد بزرگ شدن پروستات

آیا رژیم غذایی نقش مهمی را در بزرگ شدن پروستات ایفا می‌کند؟
این سوال خیلی از مردان است، و همچنین سوال بسیاری از زنانی که به سلامت همسران خود اهمیت زیادی می‌دهند. اما آیا واقعاً غذاهای خاصی هستند که خوردن آن‌ها به سلامت پروستات در مردان کمک کند؟

 

 

بزرگ شدن پروستات
خطر بزرگ شدن پروستات که به بزرگی خوش‌خیم پروستات یا BPH موسوم است، بعد از سن ۵۵ سالگی مردان تا حدود ۴ درصد افزایش می‌یابد. در سن ۶۰ سالگی، نیمی از مردان BPH دارند. اما در سن ۸۵ سالگی، این تعداد به ۹۵ درصد می‌رسد و جالب است بدانید که پاسخ سوالی که در ابتدا پرسیدیم مثبت است. بله، رژیم غذایی نقش موثری در سلامت پروستات مردان بازی می‌کند.
اخیراً پزشکان دریافته‌اند که رعایت عوامل زیر در شیوه‌ زندگی، می‌تواند خطر ابتلا به BPH را کاهش دهد:
• ورزش و فعالیت‌های فیزیکی و نداشتن شکم بزرگ
• رژیم غذایی کم‌چربی
• ۵ وعده یا بیشتر مصرف سبزیجات در طول روز
همچنین مواد غذایی خاصی برای پیشگیری از بزرگ شدن پروستات توصیه شده‌اند:
• ویتامین C موجود در سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بزرگی پروستات مرتبط است. سبزیجاتی که بیشترین مقدار ویتامین C را دارند عبارتند از فلفل، انواع مختلف کلم‌‌ها، نخود فرنگی، گوجه‌فرنگی و همچنین آب یا عصاره سبزیجات مختلف.
• غذاهایی که مقدار زیادی عنصر روی دارند هم به نظر می‌رسد که مفید باشند. بعضی از این غذاها عبارتند از: لوبیا پخته، اردک، گوشت بره و گوشت گاو (بدون چربی).
جالب است بدانید که مقدار مصرف میوه‌جات تأثیری بر احتمال ابتلا به BPH ندارد و نقش پروتئین‌ها هم در این زمینه هنوز مشخص نیست. بعضی تحقیقات نشان داده است مردانی که هر روز گوشت قرمز می‌خورند، در مقایسه با آن‌هایی که فقط یک بار در هفته گوشت قرمز مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض خطر بزرگی پروستات هستند. از طرفی یک سری تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که مصرف زیاد پروتئین می‌تواند خطر BPH‌ را کاهش دهد. در نهایت هنوز شواهد کافی برای نوع رژیم غذایی یا مکمل‌های گیاهی که در جلوگیری یا درمان BPH‌ موثر باشد، موجود نیست.
آقایان توجه داشته باشند که برای داشتن یک پروستات سالم، باید ورزش کردن، جلوگیری از چاقی، خوردن سبزیجات و مصرف غذاهای کم‌چرب را مد نظر داشته باشند.

تاریخ: 08 دسامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت