نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » آموزش » شب‌زنده‌داری بیمارتان‌ می‌کند؟

شب‌زنده‌داری بیمارتان‌ می‌کند؟

شب‌زنده‌داری بیمارتان‌ می‌کند؟
بارها و بارها در مطالب‌تان دیده‌ام که به خواب شبانه زود تاکید زیادی می‌کنید، چه برای کاهش وزن و چه برای افزایش وزن، می‌خواهم بدانم علت این همه تاکید چیست؟
قبل از پرداختن به هر نکته‌ای باید بدانید که خواب کافی و به‌موقع در کنار یک برنامه غذایی اصولی در چند مورد نقش اساسی دارد؛ اول از همه به حفظ سلامت بدن کمک می‌کند، همچنین باعث جذب مواد معدنی شده و در راستای همین مواد زائد را از بدن دفع می‌کند. اما در ادامه بهتر است بدانید در هر ساعتی چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

 

* ساعت ۹ تا ۱۱ شب زمانی است برای از بین بردن مواد سمی و غیرضروری که این عملیات توسط آنتی‌اکسیدان‌ها انجام می‌شود. در این ساعات بهتر است بدن‌تان در حال آرامش باشد، در غیر این صورت بر سلامتی خود اثر منفی گذاشته‌اید.
* ساعت ۱۱ تا یک نیمه‌شب عملیات از بین بردن مواد سمی در کبد ادامه دارد، البته اگر شما در خواب عمیق غوطه‌ور باشید. ضمنا در این مدت، با فعال‌تر شدن هورمون رشد و بازسازی، ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده و جایگزینی سلول‌های از بین رفته صورت می‌پذیرد.
* ساعت یک تا سه نیمه شب، عملیات سم‌زدایی در کیسه صفرا طی یک خواب عمیق به طور مناسب انجام می‌گیرد.
* ساعت سه تا پنج صبح، عملیات سم‌زدایی در ریه‌ها اتفاق می‌افتد. برخی مواقع دیده می‌شود که افراد در این زمان به سرفه یا عطسه شدید دچار می‌شوند.

* ساعت ۵ تا ۷ صبح، ادامه این عملیات در روده بزرگ کامل‌تر شده و نهایتا به عمل دفع مواد زائد منجر می‌شود.
* ساعت ۷ تا ۹ صبح جذب مواد مغذی به بهترین وضع صورت می‌‌گیرد، پس بهتر است صبحانه را میل کنید. افرادی که بیمار هستند، بهتر است صبحانه را ساعت ۶:۳۰ میل کنند. لازم به یادآوری است که در بین وعده‌های غذایی صرف صبحانه از اهمیت ویژه‌ای برای سلامتی و نشاط برخوردار است.
* کسانی که می‌خواهند تناسب اندام داشته باشند، بهتر است ساعت صرف صبحانه برای آنها ۷:۳۰ تعیین شود.
* کسانی که اصلا صبحانه نمی‌خورند، بهتر است عادت خود را تغییر دهند و ساعت ۹ یا ۱۰ صبح صبحانه بخورند و از آن پس مشاهده کنید که چقدر قدرت تحمل و یادگیری آنها افزون‌تر و خستگی و دلمردگی‌شان کمتر و کمتر می‌شود.
* از نیمه‌های شب تا ساعت چهار صبح، مغز استخوان‌ها عملیات خونسازی را انجام می‌دهد.
باتوجه به نکاتی که گفته شد، شاید خیلی از افراد از این به بعد سعی کنند عادت‌های شب‌زنده‌داری خود را ترک کنند یا برای داشتن بدنی سالم‌تر ساعت خواب‌شان را درست تنظیم کنند. فراموش نکنید دیر خوابیدن و دیر بلندشدن از خواب باعث می‌‌شود نه‌تنها مواد سمی از بدن دفع نشود، بلکه در روند بسیاری از برنامه‌های حیاتی ارگان‌های مختلف بدن نیز کاستی رخ بدهد.
همچنین در مورد افرادی که شب‌زنده‌دار هستند و در طول روز به خواب می‌روند، باید به این نکته اشاره کرد که اگر توجه داشته باشند، روزبه‌روز کسل‌تر، بی‌حوصله‌تر و بدن‌شان شل‌تر و استخوان‌ آنها از مواد معدنی تهی‌تر می‌شود و به دفع کلسیم می‌پردازد. چراکه هورمون‌های فعال شده جهت کار، حرکت و تحکیم بافت‌های مختلف بدن به کار گرفته نمی‌شود.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت