نایت ملودی » اخبار » سیاست » جدیدترین خیانت عربی به فلسطین

محمد مرسی

هرچند با انتخاب محمد مرسی به عنوان رئیس‌جمهور مصر و روی کار آمدن دولت اسلامگرا در این کشور، امید‌ها به وقوع تحولی در مسأله فلسطین و کاهش فشار‌ها بر محور مقاومت افزایش یافته بود، تحولات عرصه عملی، حاکی از وجود روندی دیگر است. در آخرین مورد، دولت مرسی شاهرگ حیاتی فلسطینی‌ها در غزه را هدف قرار داده است.

به گزارش «تابناک»، سربازان مصری، شمار بسیاری از تونل‌های منتهی به نوار غزه را به آب بسته‌اند؛ این در حالی است که بر پایه گزارش‌ها، نزدیک یک‌سوم کالاهای ضروری مورد نیاز مردم غزه، از این تونل‌ها تأمین می‌شود.

بنا بر خبری که شبکه آلمانی «دویچه وله» منتشر کرده، سربازان مصری به منظور غیر قابل استفاده کردن تونل‌ها، به داخل آن‌ها آب جاری کرده‌اند، حال آن که قرار است پنج روز دیگر، گروه‌های رقیب فلسطینی برای برگزاری مذاکرات جهت کاهش تنش‌ها به قاهره بروند.

بر پایه این گزارش، نیروهای مصری برای به آب بستن تونل‌ها از یک چشمه استفاده کرده‌اند. پس از آن که در ماه اوت سال گذشته میلادی در یک درگیری در مرز مصر با غزه شانزده سرباز مصری کشته شدند، دولت این کشور اقدام به بستن تعداد بسیاری از تونل‌های غزه کرده است.

این گزارش ادامه می‌دهد، تونل‌های موجود میان مصر و غزه که سال‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرند، عمدتاً برای انتقال بنزین و مواد ساختمانی به کار می‌روند؛ اما اسرائیلی‌ها همواره این ادعا را مطرح کرده‌اند که از این تونل‌ها برای فرستادن تسلیحات به حماس استفاده می‌شود و تاکنون بار‌ها اقدام به تخریب این تونل‌ها کرده‌اند.

بر همین اساس، دولت مصر در زمان ریاست‌جمهوری حسنی مبارک هر از چند گاه ضربتی اقدام به بستن تونل‌های مذکور می‌کرد. اما انتظار می‌رفت با کنار رفتن دولت مبارک و روی کار آمدن دولت اخوانی در مصر، رویکرد این کشور در این زمینه تغییر کرده و فضای تنفس بیشتری برای ساکنین غزه فراهم شود.

اما اکنون اقدامات عملی دولت مصر نشان می‌دهد نه تنها این امید‌ها به حقیقت نزدیک نشده، بلکه مرسی حتی نسبت به مبارک نیز رویکرد سخت‌تری را در این زمینه در پیش گرفته است. در این میان، هرچند دولت مصر مدعی است از تونل‌های موجود برای انتقال نیروهای نظامی از غزه به مصر و ناامن کردن این کشور استفاده می‌شود، بی‌گمان، خود به روشنی آگاه است که مهم‌ترین اثر فوری بستن این تونل‌ها، مختل شدن زندگی هزاران شهروند ساکن غزه است که جز این، راهی برای گذران زندگی خود ندارند.

در مجموع، اقدام اخیر را نیز باید یکی دیگر اقدامات بحث برانگیز مرسی دانست که بی‌شک بیش از همه موجب خرسندی رژیم صهیونیستی خواهد شد.

البته در تحلیلی دیگر، می‌توان موضوع بسته شدن تونل‌ها را به نشست پنج روز بعد گروه‌های فلسطینی در قاهره مرتبط دانسته و استدلال کرد که مرسی می‌خواهد از این راه و با اعمال فشار و نفوذ بر مذاکرات، دیدگاه‌های خود را بر این گفت‌و‌گو‌ها تحمیل کند.

اما به هر حال در صورت درست بودن این گزینه نیز چیزی از غیرمنتظره و بحث برانگیز بودن اقدام مرسی در به آب بستن تونل‌ها کاسته نمی‌شود.

تاریخ: 14 فوریه 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: سیاست
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت