مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » آموزش » پودر های بدنسازی حاوی داروی ضد سرطان است

پژوهشگران آمریکایی با بررسی نمونه‌هایی از مکمل‌های غذایی موجود برای بدنسازان که به ‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد، دریافتند این مکمل‌ها حاوی تاموکسیفن (tamoxifen) داروی تجویزی در سرطان پستان است.

پودر های بدنسازی

به گزارش ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، پژوهشگران توضیح داده‌اند که به ‌مدت بیش ‌از ۳۰ سال است که بدنسازان از تاموکسیفن برای پیشگیری و درمان ژینکوماستی (بزرگ شدن پستان‌ها) ناشی ‌از مصرف استروئیدهای آنابولیک استفاده می‌کنند.

اغلب تاموکسیفن از بازار غیرقانونی تهیه می‌شود. اما در جلسه‌های بحث و تبادل نظر در مورد بدنسازی تأکید شده ‌است که یکی‌ از مکمل‌های غذایی به ‌نام استوسوپرس (Esto Suppress) حاوی تاموکسیفن است زیرا روی برچسب جعبه‌ این دارو نام یکی ‌از مواد‌ شیمیایی آن نوشته شده است.

به گفته محققان، برچسب فرآورده حاکی از ‌آن بود که دوزاژ دو کپسول در روز در‌ مورد نمونه‌ اول برابر ۷٫۶ میلی‌گرم تاموکسیفن بود (در درمان ژینکوماستی از ۱۰‌ تا ۲۰ میلی‌گرم استفاده می‌شود).

محققان می‌گویند: هنوز معلوم نیست که چرا Esto Suppress که اکنون به فروش می‌رود، باز ‌هم حاوی تاموکسیفن است ولی از سال ۲۰۰۰ تعداد زیادی داروی گیاهی یا مکمل‌ برای ورزشکاران و افرادی که می‌خواهند وزن کم کرده و یا زندگی جنسی خود را تقویت‌ کنند در بازار در دسترس است که از نظر فارماکولوژیک حاوی این ماده‌ فعال است.

اغلب نام این مواد روی برچسب جعبه‌ دارو ذکر نمی‌شود و فرآورده به اسم «طبیعی» وارد بازار می‌شود و مصرف‌ کننده باور می کند که فرآورده‌ای مطمئن و انتخابی مناسب برای حفظ سلامتی است. در سایر موارد، مثل مورد ‌Esto Suppress، فقط عبارات مبهمی روی برچسب آن الصاق و نام شیمیایی آن ذکر می‌شود.

این پژوهش در BMJ انتشار یافته است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت