مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » فرهنگ و هنر » سینما ، تئاتر ، تلویزیون » ناگفته هایی از سریال شب دهم

حسن فتحی زمانی‌ که فیلم‌نامه «شب دهم» را می‌نوشته، به هیچ‌وجه به فکر ساخت سریالی مناسبتی نبوده است؛ او گفته است: سریال «شب دهم» با بودجه‌ای بسیار اندک نسبت به سریال‌های زمان خود ساخته شد.
«شب دهم» ۱۳ سال قبل ساخته شد و هر قسمت از این سریال در قالب ۴۵ دقیقه روی آنتن شبکه اول رفت.

سریال شب دهم

سریال شب دهم

تهیه‌کنندگی «شب دهم» را حسن بشکوفه عهده‌دار بود؛ تهیه‌کننده‌ای که بعدها در سریال موفق «مدار صفر درجه» هم با فتحی همکاری داشت و مدتی است که در سریال‌های تلویزیونی نامی از وی دیده نمی‌شود.

سریال مناسبتی «شب دهم» در محرم سال ۱۳۸۰ که مصادف با عید نوروز بود، پخش شد و استقبال خوبی از آن شد، به طوری که به عنوان یکی از بهترین سریال‌های مناسبتی همچنان از آن یاد می‌شود و بارها از شبکه‌های تلویزیونی هم پخش شده است.

حسن فتحی درباره این‌که در نهایت چگونه «شب دهم» به سریالی مناسبتی تبدیل شد؟ گفته است: پخش سریال «شب دهم» در ایام محرم پیشنهاد آقای جعفری‌جلوه (مدیر وقت شبکه اول) بود. ایشان معتقد بودند این سریال در ایامی که عید نوروز و محرم با هم تقارن دارند، مخاطب بسیاری را جذب خود می‌کند و همین اتفاق هم افتاد. «شب دهم» به عنوان سریالی مناسبتی به خوبی جواب داد.

حسن فتحی در ابتدا نمی‌خواسته «شب دهم» را برای تلویزیون بسازد. او قصد داشته آن را در قالب یک فیلم سینمایی برای حوزه هنری کار کند. سناریو را که می‌نویسد، متوجه می‌شود که قصه از حد یک کار سینمایی فراتر رفته است و باید به فکر یک ساختار چندساعته باشد؛ بنابراین از شکل سینمایی «شب دهم» منصرف می‌شود و سعی می‌کند در چارچوب مدیوم تلویزیون، این تم را پرورش دهد.

حسن فتحی ابتدا موافق پخش سریال «شب دهم» به صورت هر روز هم نبوده؛ او در این زمینه به ایسنا گفته است: ابتدا فکر می‌کردم «شب دهم» باید به صورت هفتگی از تلویزیون پخش شود اما بعد به این نتیجه رسیدیم که تجربه موفقی بود.

پس از موفقیت «شب دهم»، برخی منتقدان گفتند، این سریال با بودجه کلان برای ساخت سفارش داده شده است.

این شایعه‌ها حسن فتحی را در مقام کارگردان بسیار آزار داد. او در این باره گفته است: بودجه اختصاص یافته به سریال «شب دهم» چه در مرحله نگارش فیلم‌نامه و چه در مرحله‌ی تولید، در مقایسه با کارهایی که در همان زمان تلویزیون تولید می‌شده، بسیار پایین بوده است. در آن زمان بودجه «شب دهم» به حدی پایین بود که تردید داشتیم می‌توان کاری خوب ساخت یا نه؟! به آقای بشکوفه (تهیه‌کننده شب دهم) گفتم من به خاطر عشق به امام حسین (ع) این فیلم‌نامه را نوشتم و به خاطر عشق به امام حسین (ع) هم جلو می‌رویم. هرجا هم کمبود داشتیم با همکاری و قناعت مشکلات را حل می‌کنیم.

سریال «شب دهم» در خلاصه اینگونه روایت می‌شود: جوان شروری به نام حیدر خوش مرام (حسین یاری) عاشق یکی از شاهزاده‌های قجری(کتایون ریاحی) می‌شود. حیدر خوش مرام که از لوطی‌های طهران قدیم هست می‌خواهد با این شاهزاده ازدواج کند اما شاهزاده نمی‌پذیرد. اما با اصرارهای حیدر خوش مرام مواجه می‌شود و وقتی که می‌بیند این شخص دست بردار نیست، شرط می‌گذارد که اگر بتوانی ۱۰ شب تعزیه در زمان حکومت نظامی رضاخان برگزار کنی با تو ازدواج خواهم کرد.

دلیل این شرط شاهزاده بعدها مشخص می‌شود که به دلیل خاطراتی است که از این مراسم در دوران کودکی خود داشته است، حیدر به اتفاق دوست خوب خود، یاور و بقیه نوچه‌هایش این مراسم را برگزار می‌کنند تا اینکه در شب دهم و پایانی اتفاقات تلخی رخ می‌دهد و عاشق به معشوقش نمی‌رسد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت