نایت ملودی » سلامت » گاهی به پاهایت نگاه کن

676886

انگشت‌‌تان زرد و ملتهب شده؟ موهای روی پای‌‌تان یکدفعه ریخته یا اینکه درد کف و پاشنه پا کلافه‌‌تان کرده؟ گرچه ممکن است این مشکلات با کمی استراحت و مراقبت‌های بهداشتی کمتر شوند اما از نظر متخصصان پاهای شما می‌توانند از بیماری‌های جدی‌تری خبر دهند؛ بیماری‌هایی که اگر دیر تشخیص داده شوند دیگر اعضای بدن‌تان را هم درگیر می‌کنند و مسیر درمان‌شان هر روز طولانی‌تر و پرهزینه‌تر می‌شود. پس به جای اینکه نگران زیبایی انگشت‌ها و پای‌تان شوید و به فکر تغییر ظاهر‌شان با کمک محصولات آرایشی بیفتید، با خطرات و بیماری‌هایی که ممکن است در این اندام‌ها خود را نمایش دهند آشنا شوید.

پاها و انگشتان مو ندارند؟

شاید مشکل جدی در گردش خون‌‌تان وجود دارد.

درست است که موهای زائد روی پا، یک دردسر همیشگی برای زیبایی‌‌تان به حساب می‌آیند، اما از نظر پزشکان اگر روی انگشتان یا پای شما مو رشد می‌کند، باید خوشحال باشید. متخصصان معتقدند اگر رشد موهای پا و انگشتان‌تان یکباره متوقف شود، معنایش این است که به اندازه‌ای که برای رشد دوباره موها لازم است، خون به پاهای‌‌تان نمی‌رسد.

اگر تنها در مدت چند ماه رشد موهای پای‌تان متوقف شده، بهتر است هر چه سریع‌تر با یک متخصص مشورت کنید. چراکه ممکن است گردش خون‌تان حتی برای سالم ماندن قلب‌تان کافی نباشد.

پاهای‌تان مدام اسپاسم می‌شود؟

شاید به کم آبی و کمبود مواد غذایی دچارید.

گرفتگی گهگاهی پاها، مشکلی است که اغلب آدم‌ها با آن روبه‌رو هستند. این مشکل ممکن است به دلیل مشکلات گردش خون یا عصبی یا به دلیل کمبود برخی مواد غذایی اتفاق بیفتد. اگر اهل ورزش کردن هستید، در تمرین‌های‌‌تان به اندازه کافی آب بنوشید، چرا که کم‌آبی، گرفتگی عضلات را هم به همراه دارد. گذشته از این، بد نیست ذخیره پتاسیم، منیزیم و کلسیم بدن‌تان را هم بیشتر کنید.

برای آزاد شدن گرفتگی‌ها، بد نیست یک دوش آب گرم بگیرید و انگشتان‌تان را به جای پایین کشیدن، به سمت بینی‌‌تان بکشید. اگر این راه‌ها به شما کمکی نکرد و رژیم مناسب غذایی هم موثر واقع نشد، از پزشک‌‌تان بخواهید از مناسب بودن گردش خون در بدن و سلامت عصب‌های‌تان هم مطمئن شود.

زخم‌تان خوب نمی‌شود؟

شاید دیابت یا سرطان پوست دارید

مراقب زخم‌هایی که با وجود گذشت چندوقت از ایجاد‌شان ترمیم نمی‌شوند، باشید. از نظر متخصصان این زخم‌ها می‌توانند یکی از نشانه‌های جدی ابتلا به دیابت باشند. یاد‌تان نرود که زخم‌های باز در معرض عفونت قرار دارند، پس تا پای‌تان با مشکل جدی‌تری روبه‌رو نشده دلیل اصلی این زخم‌ها را پیدا کنید و خطر ابتلا به سرطان را هم نادیده نگیرید. تومورهای پوستی می‌توانند در هر گوشه بدن‌تان، حتی روی انگشتان پای‌تان جا خوش کنند.

اگر مدت‌هاست سطح گلوکز خون‌‌تان را کنترل نکرده‌اید و این زخم‌ها هم رهای‌‌تان نمی‌کنند، هر چه زودتر به آزمایشگاه بروید و با کمک یک متخصص از نبود توده‌های سرطانی روی پوست‌تان مطمئن شوید.

پاهای‌تان همیشه سرد است؟

شاید تیروئید‌تان کم کار است

کم‌کاری تیروئید یکی از اصلی‌ترین دلایل سردی مداوم پاهاست. اگر سن‌تان از ۴۰ گذشته باشد، ممکن است بدون اینکه بدانید گرفتار تنبلی تیروئید شده باشید. متاسفانه در چنین شرایطی سردی پاها کمترین مشکلی است که با آن روبه‌رو می‌شوید. تیروئید کم کار باعث ریزش مو می‌شود، افسرده‌‌تان می‌کند و بدون هیچ دلیل اضافه‌ای وزن شما را بالا می‌برد.

تشخیص این موضوع دشوار نیست. با یک آزمایش خون ساده می‌توانید از وجود یا نبود چنین مشکلی باخبر شوید و اگر دلیل سردی پاهای‌تان تیروئید بود، با خوردن روزانه دارو از شر آن راحت شوید.

شست پای‌تان بزرگ شده؟

شاید به نقرس یا مشکلات دیگر التهابی دچارید

تورم، گرما، سرخ شدن و دردناک شدن ناگهانی شست پا را ساده نبینید و در صورتی که با این نشانه‌ها روبه‌رو شدید، فورا به یک متخصص مراجعه کنید. گرچه ضربه ساده‌ترین و کم‌خطرترین دلیل بروز چنین نشانه‌هایی است اما نباید هنگام روبه‌رو شدن با این مشکلات، احتمال آرتریت‌های التهابی، عفونت یا نقرس را نادیده بگیرید.

درست است که برخی از مشکلات پا به راحتی و سرپایی درمان می‌شوند اما اگر اختلالات درون بدن‌‌تان باعث تغییر ظاهر پاهای‌‌تان شده باشد، چاره‌ای جز درمان بیماری اصلی ندارید.

پای‌تان پینه بسته؟

شاید این مشکل را به ارث برده‌اید

اگر فکر می‌کنید کفش‌های ناراحت‌کننده شما باعث پینه بستن پاهای‌تان شده، بهتر است از سرزنش کردن وارد کنندگان کفش دست بردارید. پینه‌ها نشانه ناقص بودن ساختار پا هستند که اغلب به ارث می‌رسند و کفش‌های ناراحت‌کننده تنها باعث بروز و تشدید‌‌شان می‌شوند.

چنین مشکلی ممکن است دردناک باشد و به زیبایی پاهای‌تان لطمه بزند اما تنها راه برای خلاص شدن از آن، جراحی است. استخوان‌های پای شما به شکلی قرار گرفته‌اند که تنها با کمک یک جراح قابل اصلاح هستند. اما اگر میلی به جراحی ندارید، می‌توانید با کمک یک کفش راحت، پینه بستن پای‌تان را به تعویق بیندازید.

پاشنه درد دارید؟

شاید کف پای‌تان ملتهب است

وقتی از تختخواب بیرون می‌آیید یا از روی صندلی بلند می‌شوید، ممکن است درد شدید پاشنه پا کلافه‌‌تان کند. این مشکل می‌تواند به دلیل کشیدگی رباطی ایجاد شود که از قوص کف پای‌تان نگهداری می‌کند و اگر کفش‌های تنگ بپوشید یا کتانی‌های‌‌تان زهوار در رفته باشد، احتمالا به زمان طولانی برای خلاص شدن از این درد نیاز خواهید داشت.

احتمالا اولین توصیه‌ای که پزشک‌تان به شما می‌کند، این است که برای مدتی کمتر روی پا بایستید و به پاشنه‌‌تان فشار نیاورید. گذشته از این، باید کفش مناسبی انتخاب کنید و تمرین‌های کششی مناسبی را برای کم شدن درد‌تان انجام دهید. اما اگر درد پاشنه‌تان همیشگی نیست، نگاهی به کف‌پوش خانه‌تان بیندازید. برخی بررسی‌ها ثابت کرده‌اند که پابرهنه رفتن روی سرامیک به پادرد منجر می‌شود.

مراقب قارچ‌ها باشید!

۷ دلیل گفته شده، تنها مواردی نیستند که به ظاهر و سلامتی پاهای شما آسیب می‌زنند. اگر مشکل خود را در میان آنچه گفته شد پیدا نکردید، با این دو عامل هم آشنا شوید. شاید درمان ناهنجاری پای شما از آنچه تصور می‌کنید آسان‌تر باشد.

پوسته شده و خارش دارد؟

شاید عفونت قارچی دارید

حتی اگر هیچ وقت پای‌تان به استخر‌ها باز نشده باشد، احتمال اینکه به عفونت‌های قارچی دچار شوید کم نیست. قارچ‌ها اصلی‌ترین عامل خارش و لایه‌لایه شدن پوست هستند. اگر بعد از مشورت با یک متخصص پوست مطمئن شدید که مشکل شما به‌خاطر قارچ‌ها ایجاد شده، می‌توانید کرم ضد قارچ استفاده کنید و با کمک شلوار‌های خنک نخی، پاهای‌تان را در گرمای تابستان در برابر عرق کردن که یکی از دلایل اصلی رشد قارچ‌هاست، حفظ کنید.

اگر مشکلات پوستی‌‌تان جدی‌تر و طولانی‌تر شد، بهتر است با کمک یک متخصص پوست نمونه‌ای از قسمت آسیب‌دیده پوست‌تان بگیرید و از ابتلا به اگزما یا بیماری صدف که یکی از مشکلات پوستی است مطمئن شوید.

ناخن پای‌تان زرد شده؟

شاید پدیکور کردن به پاهای‌تان آسیب رسانده‌است

اگر انگشتان پای‌تان زرد شده، نترسید. اگر ماه‌هاست پاهای‌‌تان را مانیکور می‌کنید و چند هفته فاصله میان دفعات استفاده از سوهان ناخن و لاک زدن نمی‌اندازید احتمال زرد شدن انگشتان پای‌تان وجود دارد. گذشته از این، زردی ناخن‌ها با بالا رفتن سن خود به خود ایجاد می‌شود. اگر زردی پاهای‌تان با پوسته پوسته شدن هم همراه است، احتمال اینکه انگشت‌تان گرفتار قارچ‌ها شده باشند هم کم نیست.

شاید بهتر باشد یک ست مانیکور شخصی بخرید و سراغ سوهان ناخن‌هایی که در سالن‌های آرایشی همه از آن استفاده می‌کنند، نروید. گذشته از این، بعد از چند روز لاک داشتن ناخن‌ها، یکی دو روز آنها را پاک کنید تا از آسیب دیدن و زرد شدن‌شان جلوگیری شود.

تاریخ: 12 اکتبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت