نایت ملودی » سلامت » تغذیه » خواص دارویی گیاه ویتکس

238398_322

سندرم قبل از قاعدگی، عود دوره ای ترکیبی از تغییرات آزاردهنده جسمی، روانی و رفتاری است و شدت آن به حدی است که با فعالیت های معمول یا ارتباطات اجتماعی فرد تداخل می کند.

این مطالعه با هدف بررسی تاثیر ویتکس بر درمان سندرم قبل از قاعدگی توسط مینو پاک گوهر، مربی گروه آموزشی مامایی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

پژوهش حاضر از نوع کارآزمایی بالینی دوسوکور می باشد که بر روی ۱۱۶ نفر از دانشجویان مبتلا به سندرم قبل از قاعدگی انجام شده است.

واحدهای مورد پژوهش پس از تایید تشخیص سندرم قبل از قاعدگی از طریق ثبت فرم وضعیت روزانه طی دو سیکل قاعدگی و بررسی از نظر سلامت جسمی و روانی به طور تصادفی به دو گروه ۵۸ نفری دارو و دارونما تقسیم شدند و برای دو سیکل قاعدگی روزانه یک عدد قرص گیاهی ویتکس یا دارونمای مشابه دریافت کردند و در نهایت ۴۹ نفر در گروه دارو و ۵۰ نفر در گروه دارونما مطالعه را تکمیل نمودند.

یافته های مطالعه نشان داد میزان کاهش شدت کلی سندرم قبل از قاعدگی، علایم روانی و علایم جسمانی در گروه ویتکس بیشتر از دارونما می باشد به طوری که میزان کاهش شدت کلی سندرم قبل از قاعدگی بعد از مصرف ویتکس (۶۰،۷۳ درصد) و بعد از مصرف دارونما (۲۰،۷۹ درصد)، میزان کاهش شدت علایم روانی در گروه ویتکس (۶۵،۶۲ درصد) و در گروه دارونما (۲۸،۱۹ درصد) و میزان کاهش شدت علایم جسمانی در گروه ویتکس (۵۷،۹۸ درصد) و در گروه دارونما (۱۶،۲۲ درصد) بوده است.

همچنین در بررسی تک تک علایم اختلاف میانگین ۱۶ علامت از ۱۸ علامت سندرم قبل از قاعدگی قبل و بعد از درمان به طور معنی داری در گروه ویتکس بیشتر از دارونما بود، به عبارت دیگر ویتکس در کاهش تمامی علایم سندرم قبل از قاعدگی به غیر از میل به خودکشی و ورم اندام ها موثرتر از دارونما بوده است. بین عوارض جانبی در دو گروه ویتکس و دارونما اختلاف معنی داری مشاهده نشد .

تاریخ: 07 اکتبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: تغذیه , خواص مواد , سلامت
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت