نایت ملودی » اخبار » امروز در تهران همه چیز در کنترل و مدیریت است

قالیباف

شهردار تهران با بیان اینکه توجه به درآمدهای پایدار در شهرداری از موضوعات بسیار مهم و مورد توجه است، گفت: در سال های گذشته سهم درآمدهای پایدار از کل بودجه حدود ۱۵ درصد بود که خوشبختانه امروز درآمدهای پایدار به حدود ۳۶ درصد افزایش یافته و در واقع دو برابر در این حوزه رشد داشته ایم.

دکتر محمد باقر قالیباف در ۵۲۴ جلسه شورای شهر تهران  که در خصوص تقدیم لایحه بودجه سال ۹۲ برگزار شد با بیان این مطلب اظهار کرد: در سال گذشته با کار کارشناسی خوبی که در خصوص بودجه سال ۹۱ صورت گرفت شاهد آن بودیم که امسال عملکرد شهردرای چه در بعد اجرا و چه در بعد درآمد منطبق بر برنامه ها حرکت کرد و این حاکی از آن است که نگاه واقع گرایانه و منطقی بر بودجه حاکم بوده است.

وی با بیان اینکه سعی کرده ایم با همین نگاه بودجه ۹۲ را نیز ارائه دهیم گفت: همکاری های خوبی با کمیسیون برنامه و بودجه شورا در خصوص بودجه سال ۹۲ صورت گرفته است که امیدواریم بودجه مناسبی برای سال آینده به تصویب برسد.

وی تاکید کرد: یکی از ویژگی های بودجه سال ۹۲ این است که، اساسا بودجه را در شهرداری به سمت بودجه عملیاتی پیش بردیم و بودجه ریزی را بر مبنای عملکرد تنظییم کرده ایم و امید است بتوانیم بودجه ای را به تصویب برسانیم که مدیریت شهری موفق شود بودجه داشته باشد که بر مبنای عملکرد عملیاتی پیش برود و همه ابعاد آن محقق شود.

شهردار تهران  با بیان اینکه شرایط اقتصادی از دیگر نکات مهم و مورد توجه در بودجه سال ۹۲ بوده است گفت: با توجه به شرایط اقتصادی صرفه جویی، الویت بندی ها، اهم و فی الاهم کردن کارها، کاهش هزینه های جاری و توجه به مسائل ضروری از موضوعات بوده که در بودجه در نظر گرفته شده است.

قالیباف با بیان اینکه به دلایل مسائل اقتصادی مشکلاتی در کشور وجود دارد که در تهران نیز با آن مواجه هستیم گفت: علی رغم این مشکلات خوشبختانه با چالش جدی در تهران مواجه نشدیم نه اینکه مشکلی نداشته باشیم ولی چون برنامه ریزی ها دقیق بوده اتفاق و کاری غیر قابل پیش بینی امروز در تهران نداریم و همه چیز در کنترل و مدیریت است .

شهردار تهران در ادامه با اشاره به پروژه بزرگراه صدر نیایش گفت: طبق زمان بندی در این پروژه حدود ۱۲۰ روز عقب هستیم و آن نیز به دلیل مشکلات گشایش ال سی ها ،خرید و ورود تجهیزات و همچنین ساخت تجهیزاتی که باید از خارج از کشور صورت می گرفته، بوده است .در واقع این مشکلات در دست ما نیست اما باز با تلاش شبانه روزی و پیگیری جدی کارها توانسته ایم عقب افتادگی ۱۲۰ روزه را به نصف کاهش دهیم.

وی تاکید کرد: در شرایطی که در تحریم هستیم و مشکلات زیادی وجود دارد  ما مجدانه تلاش کرده ایم که از راه و هدفمان فاصله نگیریم و با تمام توان تلاش خود را ادامه دهیم که اگر چنین نبود اجرای چنین پروژه هایی کلا زیر سئوال می رفت و غیر ممکن می نمود.

قالیباف تصریح کرد: وقتی صرفه جویی در وقت می کنیم حتما صرفه حویی در قیمت نیز شده است چنانچه وقتی زمانی میل گرد در هر کیلو ۷۰۰ تومان بود و بعد به دو هزار و ۲۰۰ تومان در کیلو رسید حتما صرفه جویی در زمان به معنای صرفه جویی در قیمت ها نیز خواهد بود البته هرگز نباید سرعت، کیفیت ، سلامت و صحت کارها را زیر سئوال ببرد و هر سه باید  با هم معنی داشته باشند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه ما اکنون در شرایط اقتصاد مقاومتی قرار داریم گفت: اقتصاد مقاومتی بدین معنا نیست که ما جلوی رشد و توسعه را بگیریم بلکه باید صرفه جویی کنیم درست تصمیم بگیریم و کیفیت و سلامت را در کارها پیگیری کنیم همچنین هزینه های جاری را کاهش دهیم .

وی ادامه داد: در بودجه سال ۹۲ ، ۱۹ درصد هزینه های جاری شهردرای ۱۸ درصد از بودجه برای هزینه های نگهداشت (هزینه های نگهداشت پل عها راه ها آسفالت و …) پیش بینی شده این در حالی است که ۶۳ درصد بودجه تمرکز به برنامه های زیربنایی عمرانی و توسعه ای دارد.

قالیباف با بیان اینکه امروز در مدیریت شهری توفیق یافته ایم که بودجه کاملا هدفمند و معنی دار داشته باشیم گفت: نمی خواهیم که بودجه شهرداری را با سایر بودجه ها در کشور مقایسه کنیم اما بررسی بودجه شهردرای نشان می دهد که رویکرد درست و صحیحی را پیش رو گرفته ایم .

وی ادامه داد: تلاش شده تا هزینه های جاری را علی رغم افزایش قیمت این هزینه ها مانند آب برق و … در حد ممکن کاهش دهیم .

شهردار تهران با تاکید بر اینکه باید به تلاش های ما افزوده شود، گفت: در بعضی از مسائل شهرداری به تنهایی نمی تواند کاری انجام دهد و باید اصلاح ساختار صورت گیرد چونانچه زمانی شهروندان معترض بودند که جدول ها غیر استاندارد است و بعد از یک سال دچار آسیب می شود اما امروز دیگر در تهران جدول غیر استانداردی نمی بینیم در مقابل این موضوع از سوی شهروندان مطرح می شود کعه چرا جایی را آسفالت می کنید و دو روز بعد دوباره می کنید حتی در بزرگراهی مانند شهید یاسینی بعد از ۷ کماه مجبور به انسداد یکی از خط های عبوری شدیم تا لوله گاز از آنجا عبور یابد مردم این را از چشم شهرداری می بینند و ما پاسخی نداریم به آنها بدهیم چرا که این موضوع ناشی از نبود و خلل مدیر یت یکپارچه شهری است که تنها با اصلاح ساختار محقق می شود و در بخشی از صرفه جویی ها نیز ما به اصلاح ساختار نیاز داریم.

وی با تاکید بر  اینکه توجه به درآمد های پایدار شهرداری نیز از مهمترین موضوعات در این مجموعه است، گفت: در سال های گذشته سهم درآمدهای پایدار از کل بودجه حدود ۱۵ درصد بود که خوشبختانه امروز درآمدهای پایدار به حدود ۳۶ درصد افزایش یافته و در واقع دو برابر در این حوزه رشد داشته ایم.

شهردار تهران تصر یح کرد: البته هنوز به عدد قابل قبول و دفاع نرسیده ایم و باید به نقطه ای برسیم که ۶۰ تا ۶۵ درصد از بودجه درآمدهای پایدار باشد با این وجود ۳۶ درصد از بودجه که امروز درآمد پایدار است بیش از کل بودجه نقدی سال ۸۴ که ما کار خود را در شهرداری آغاز کرده ایم محسوب می شود.

قالیباف در ادامه با بیان اینکه وقتی که ما امروز گزارش تفریغ بودجه سال ۸۸ را می بینیم حتی با سال ۸۷ و ۸۶ قابل قیاس نیست و تفریغ بودجه قطعا با دهه ۷۰ قابل قیاس نیست، چرا که در آن زمان شاید اصلا تفریغ بودجه ای صورت نمی گرفت که قابل حسابرسی باشد. اما امروز در انضباط مالی و شفافیت و اینکه خارج از برنامه کاری انجام ندهیم به شرایط خوبی رسیده ایم چونانچه وقتی بودجه سال ۸۸ را می بینیم انحراف بودجه دو دهم درصد است که واقعا عدد قابل توجهی نیست .این در حالی است که ما در دیوان محاسبات می بینیم که برخی از انحراف بودجه ها چقدر زیاد است این در حالی است که شهرداری با مشکلات غیر قابل پیش بینی مواجه است ولی در بحث شفافیت مالی کارنامه شهرداری کارنامه بسیار روشنی است و مجموعه های نظارتی بر شفافیت مالی شهرداری تایید دارند. امروز خوشبختانه با حمایت شورا توانسته ایم گام های جدی و اساسی به سمت شرایط مطلوب برداریم و درحوزه مالی از شرایط بد به شرایط خوب رسیدیم که امید است به سمت مطلوب پیش برویم.

تاریخ: 28 ژانویه 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: اخبار , جامعه
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت