نایت ملودی » خانواده » روابط عاطفی » آیین همسرداری » اقتصاد خانواده در ابتدای زندگی مشترک

اقتصاد خانواده در ابتدای زندگی مشترک

یکی دو هفته اول که همه چیز خوب است، احتمالا پدر و مادرتان یخچال و فریزر را برایتان پر کرده اند. حتی برای چند روز هم غذا دارید، همه جا تمیز و مرتب و آماده است تا زندگی مشترکتان را با نشاط آغاز کنید. اما داستان دقیقا از جایی شروع می شود که برای خرید مایحتاج، پایتان به سوپرمارکت محله باز می شود.

خرید کردن
اگر تاکنون تجربه خرید نداشته اید، احتمالا هر چیزی که توجه شما را جلب می کند بر می دارید و چیزهای زیادی به خاطرتان می آید که نیاز دارید یا شاید بعدها به کارتان بیاید. همین می شود که کلی خرید مربوط و نامربوط انجام می دهید و زمان پرداخت هزینه اجناس، وقتی رقم مذکور را می شنوید، حس ناخوشایندی به شما دست می دهد و با خودتان می گویید: «وای خدای من این خرت و پرت ها چقدر گران شده است!»

بسیاری از خانواده ها با این ذهنیت که فرزندانشان به اندازه کافی بزرگ شده اند آن ها را روانه خانه بخت می کنند و از دادن برخی آموزش های کوچک و اساسی به آن ها غفلت می کنند. یکی از این آموزش های کوچک، آموزش خرید کردن برای منزل است. در ادامه مطلب به نکاتی اشاره می کنیم که برای خریدی مقرون به صرفه و اقتصادی لازم است بدانید.

فهرست تهیه کنید
قبل از ترک خانه به هدف خرید، حتما فهرستی به همراه داشته باشید. این کار علاوه بر جلوگیری از فراموشی احتمالی سبب می شود که خریدهای نامربوط و بی برنامه کمتری انجام دهید و حساب و کتاب دستتان بیاید. همیشه خریدهایی را که در طول روز انجام می دهید، در دفترچه ای یادداشت کنید و هر ماه هزینه ها را جمع کنید و هزینه های انجام شده را تحلیل کنید. بدین گونه مدیر مالی زندگی خودتان می شوید.

چه چیزی بخریم؟
برای تهیه فهرست خرید اولویت را به اجناس ضروری بدهید. برخی اجناس و غذاهای فانتزی بیشتر جنبه تفننی دارد و به اصطلاح بَرج محسوب می شود نه خرج و می توان کاربرد آن را به روزهای خاص یا مناسبت های خاص محدود کرد. به یاد داشته باشید که حذف برخی اجناس از سبد خانواده آسیبی به رشد، سلامت و شادابی شما نمی رساند؛ حتی در صورت استفاده، می تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. به طور مثال می توان از سس مایونز، سوسیس و کالباس، چیپس و پفک و … نام برد. پس برخی اجناس مصرفی غیرضروری را حذف کنید و برای آن ها جایگزین های به صرفه تر و سالم تری پیدا کنید.

 

از کجا بخریم؟
به طور طبیعی برای هر کالای خاص، مرکز خاصی برای خرید آن وجود دارد که در مناطق مختلف شهر مستقر است. اگر وسیله نقلیه دارید می توانید از این مراکز اجناس موردنظرتان را تهیه کنید اما اگر وسیله نقلیه ندارید این کار برایتان چه از لحاظ مالی و چه زمانی به صرفه نیست. بهتر است مراکزی را برای خرید انتخاب کنید که علاوه بر دارا بودن بخش های موردنیاز قیمت هایشان هم مناسب تر از مراکز دیگر باشد. از تخفیفات فروشگاه های بزرگ استفاده کنید.

چه مقدار خرید کنیم؟
این که چه چیزی را به صورت کلی و چه چیزی را به صورت جزئی تهیه کنید، علاوه بر میزان مصرف به شاخص های دیگری نیز بستگی دارد. به عنوان نمونه در ابتدای زندگی بهتر است میوه و سبزیجات را به میزان خیلی کم تهیه کنید. این کار هم جلوی اسراف و خراب شدن آن ها را می گیرد هم باعث می شود که همه چیز را تازه تازه مصرف کنید. انبار کردن برخی اجناس علاوه بر صرف هزینه، سبب فاسد شدن و گذشتن تاریخ انقضای آن ها نیز می شود و گاهی اصلا فراموش می کنید که چنین جنسی را در خانه ذخیره کرد ه اید. تهیه برخی اجناس به صورت کلی به صرفه تر است زیرا دیگر نیازی نیست هزینه بسته بندی را بپردازید. به طور مثال خرید چند کیلو لوبیای باز به صرفه تر از خرید یک بسته لوبیا است یا خرید دستمال کاغذی تاشده فله ای در مقایسه با یک جعبه دستمال کاغذی به صرفه تر است. یادتان باشد قرار نیست هزینه شکیل بودن بسته بندی کالاها را شما بپردازید!

تحلیلگر باشید
همیشه قیمت ها را با هم مقایسه کنید. برآورد کنید که با توجه به میزان مصرف و نوع محصولی که تهیه می کنید و میزان ماندگاری آن و از همه مهم تر پولی که برای خرید در نظر گرفته اید، خرید چه محصولی اولویت دارد. همیشه به قیمت و تاریخ تولید و انقضای درج شده روی اجناس توجه کنید. هیچ گاه از سوال کردن درباره قیمت اجناس خجالت نکشید، شما حق دارید قبل از انتخاب، قیمت آن چه را می خرید، بدانید. برای انتخاب بین برندهای مختلف موجود در بازار بهتر است با پدر و مادر یا دیگر آشنایانتان مشورت کنید. درآمدتان را صرف آزمون و خطای محصولات مختلف نکنید و در انتخاب هایتان دقت کنید. پس از چندین بار خرید کردن به یک تحلیلگر تمام عیار تبدیل می شوید که خوب می دانید از کجا، چه موقع و چه میزان خرید کنید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت