نایت ملودی » فرهنگ و هنر » اندیشه و مذهب » ماه رمضان » آداب و رسوم یزدی ها در روز عید فطر

آداب و رسوم یزدی ها در روز عید فطر

عید سعید فطر بین مردم استان دارالعباده یزد نیز همچون تمام بلاد مسلمین از اهمیت ، ارزش و قداست والایی برخوردار است.

جایگاه این روز سراسر رحمت، برکت و نور در استان یزد موجب شده است تا از چند روز قبل خانواده ها برای برگزاری مراسم آن لحظه شماری کنند.

 

نظافت منازل، خرید لباس نو، تهیه شیرینی و میوه های تازه فصل و برنامه ریزی برای دید و بازدید در این روز از جمله مقدمات برای حلول عید سعید فطر و بزرگداشت آن در بین مردمان مومن این استان است.

 

با اعلام روز اول ماه شوال و فرارسیدن عید سعید فطر،مردم پس ازعمل مستحبی غسل و پوشیدن لباسهای نظیف و معطر در سطح محله ها ومناطق مختلف تکبیرگویان راهی مصلای اقامه نماز عبادی سیاسی و شکوهمند این روز مبارک می شوند.

مردم با ورود به مصلای نماز عید فطر ضمن مصافحه و تبریک این عید بزرگ به هم برای اقامه نماز آماده می شوند.

رسم این است که قبل از اقامه نماز عید ، مکبر و مجری این مراسم چندین مرتبه ذکرهای وارد شده این روز را بلند قرائت و نمازگران نیز با او تکرار می کنند.

 

مهمترین این ذکرها گفتن’الله اکبر، لااله الاالله، صلوات بر محمد و آل محمد (ص)’ و خواندن دعای سلامت امام زمان (عج) است.

از قدیم الایام رسم بر این بوده است که کسانی که نذر و نیازی دارند با تهیه شیرینی، آن را در محل برگزاری نماز عید فطر و قبل ازاقامه نماز بین مردم توزیع می کردند.

 

طبخ آش معروف به حضرت’ابوالفضل العباس(ع) و توزیع آن در صبحگاه عید بین مردم از دیگر آداب و رسوم قدیمی این روز در بین یزدیهاست.
در اکثر مناطق استان براساس یک سنت دینی وارزشی، مردم بلافاصله پس از اتمام نماز عید سعید فطر و قبل از رفتن به منازل خود، بر سرقبور مطهر شهیدان رفته و با به همراه بردن خیرات از قیبل خرما، شیرینی و گل، یاد شهدا و گذشتگان خود را گرامی می دارند.

 

شستن قبور شهدا و اموات، قرائت آیات کلام وحی و ذکر ادعیه از دیگر مواردی است که در این روز صورت می گیرد.

مردم مومن استان یزد در ادامه آداب و رسوم خود در این روز مبارک به دید و بازدید بزرگترها و ریش سفیدان خانواده و محل سکونت خود می روند و این عید را به آنها تبریگ می گویند.

 

برگزاری جشنهای اسلامی شامل مولودی خوانی و مدیحه سرایی همراه با دعوت اقوام و بزرگان فامیل از دیگر آداب حسنه این عید بزرگ اسلامی است که در بین یزدیها رایج است.

 

در بین زنان یزدی نیز رسم است که در روز عید سعید فطر بصورت دسته جمعی به خانه فردی که جلسات ختم قرآن مجید در طول ماه مبارک رمضان در منزل او برگزار شده است می روند و با دادن هدیه و شیرینی، از او تقدیر می کنند.

 

دربرخی از مناطق استان نیز بانوانی که در جلسه ختم قرآن مجید ماه رمضان سوره  ‘ اخلاص’به نامشان ختم شده است در روزعید فطر از دیگر زنان محل دعوت و با شیرینی از آنها پذیرایی می کنند.

 

پرداخت زکات فطره و فطریه به نیازمندان جامعه طبق احکام شرعی بویژه به افراد بی بضاعت فامیل نیز مانند بقیه نقاط بلاد اسلامی در دارالعباده با حساسیت خاصی انجام می شود.

مردم مومن یزد معتقدند عید سعید فطر همان روز تولد دوباره انسانها و بازگشت به فطرت پاک انسانی و الهی است.

 

یزدیها، در پایان روز، این تولد دوباره را تا پاسی از شب به شکرانه حضورشان در یک ماه میهمانی خدا و انجام عبادات و ترک معصیتها به شادی و شادمانی می گذارنند.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت