مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » فرهنگ و هنر » اندیشه و مذهب » شخصیت ها » علمای مدفون در کاظمین

علمای مدفون در کاظمین

در داخل حرم مطهر و خارج آن قبر تعدادی از عالمان و اندیشمندان اسلامی و نیز رجال و دولت مردان سیاسی وجود دارد:
– خواجه نصیر الدین طوسی(۵۹۷ ق ـ ۶۷۱ ق)
در رواق باب القریش، رواق غربی، خواجه نصیر الدین محمد بن محمد بن حسن طوسی، ازعالمان، متکلمان وریاضی دانان مشهورشیعه، به خاک سپرده شده است. خواجه نصیر الدین طوسی، وزیر ایرانی و شیعی هولاکوخان مغول، تألیفات فراوانی در کلام و عقاید و نیز علوم دقیقه مثل ریاضی و هندسه دارد که مشهور ترین آن ها تجرید الاعتقاد و آداب المتعلمین است. این وزیر دانشمند شیعی، هنگام تهاجم هولاکوخان مغول به بغداد و سرنگونی خلافت عباسی، همراه خان مغول بود. بر بالای قبر او کتیبه ای با این عبارت دیده می شود: « هذامرقد سلطان الحکماء و المحققین محمد بن محمد بن حسن الطوسی، عمر فی عهد السلطان بن السلطان… الامجد معتمد الدوله ».
– ابوسبحه
موسی بن ابراهیم اصغر بن موسی الکاظم ملقب به المرتضی، که به سبب ذکر و تسبیح گفتن زیاد او را ابوسبحه می گفتند، در بغداد از دنیا رفت و در مقابر قریش، در جوار پدر و جدش به خاک سپرده شد.
– الامیر سید
ابوالحسن علی بن المرتضی بن علی علوی حسنی، معروف به الامیر سید، از فقیهان حنفی و مدرس در جامع السلطان بود. او را در جوار امام موسی بن جعفر(علیه السلام) دفن کردند.
– ابن قولویه(ف ۳۶۹ ق)
ابو القاسم جعفر بن محمد بن قولویه قمی، از فقیهان و محدثان شیعی در عصر آل بویه است که در رواق شرقی حرم(پایین پا) به خاک سپرده شده است. ابن قولویه از سوی معز الدوله دیلمی دعوت شد تا از قم به کاظمین برود و به تأسیس حوزه علمیه آن بپردازد. شیخ مفید و ابو الفتح کراچکی از شاگردان او بودند و شیخ مفید را در کنار او به خاک سپردند. ابن قولویه صاحب تألیفاتی در فقه و حدیث است و کتاب کامل الزیارات او مشهور است.
– عون و عبدالله
قبر دو تن از فرزندان امام علی(علیه السلام) به نام عون و عبدالله در آن سوی باب البصره، سمت شرقی مقابر کاظمین، قرار دارد و دارای زیارت گاهی باشکوه است.
– ابو یوسف
قاضی ابو یوسف از فقیهان و عالمان مشهور اهل سنت است. او قاضی و فقیه عصر عباسی بود که داخل صحن خاک شده است.
– قبور منسوب به سیّد رضی و سیّدمرتضی
سیّد رضی و سید مرتضی چنانکه در بخش کربلا گفته شد، در بغداد و در منزل مسکونی خود دفن شدند و پس از آنجا به کربلا منتقل و در حرم مطهر به خاک سپرده شدند. امروزه این دو قبر منسوب به سیّد رضی و سیّد مرتضی که ظاهراً همان محل اولیه دفن آنان بوده دارای گنبد و بارگاهی است.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت