LG Optimus G

این روزها بسیار بیشتر از گذشته از برند ال‌جی می‌شنویم. در این میان هرچند هنوز بسیاری از کاربران معمول و سنتی بازار با شنیدن نام ال‌جی به ناگاه ابرو در هم کشیده و در ذهن خود به سامسونگ و سونی فکر می‌کنند اما زمانه برای این برند دو حرفی سال‌هاست که در حال تغییر است. اسمارت‌فون‌های متنوع ال‌جی با رنسانسی به نام Optimus 2X معرفی شده در نمایشگاه CES 2011 تجدید حیات تمام‌عیاری را تجربه کردند که به تغییر رویه و ترمیم جایگاه این برند در بازارهای جهانی منجر شد. از Optimus 2X به این سو ال‌جی آرام‌آرام به رده پیشرفته و High-end بازار علاقه بیشتری نشان داد که تولید مدل‌هایی مثل Optimus 3D، Prada 3.0، Optimus Vu و Optimus 4X از جمله بهترین مثال‌های ممکن در این زمینه به شمار می‌رود. انتخاب این برند از سوی گوگل به‌عنوان چهارمین سازنده اسمارت‌دیوایس‌های نکسوسی پس از htc، سامسونگ و ایسوس دومین کلید طلایی پیشرفت LG در چند سال اخیر به حساب می‌آید. نکسوس ۴ بعنوان یکی از پر فروش‌ترین اسمارت‌فون‌های حال حاضر بازار راه‌ سریع و بدون دردسری را برای پیشرفت در مقابل طراحان ال‌جی قرار داد جایی‌که تنها با ارائه مدلی پیشرفته‌تر از نکسوس ۴ بازار تضمین‌شده‌ای پیش روی این برند قرار می‌گیرد. این مدل پیشرفته‌تر، Optimus G E975 است که مدت کوتاهی‌ست در بازارهای داخلی نیز حضور دارد. این مدل البته برترین محصول فعلی ال‌جی در کلاس اسمارت‌فون‌های اندرویدی نیست و فبلت ۵٫۵‌ اینچی Optimus G Pro این وظیفه را برعهده دارد.

جعبه محتویات
طراحی‌های جعبه در محصولات ال‌جی یکی از قسمت‌هایی است که محصولات High-end این برند را نسبت به دیگر بزرگان متمایز می‌کند. در این رده برخلاف جعبه‌های ساده و معمولی مدل‌هایی مثل خانواده Galaxy S و آی‌فون‌های اپل معمولا از طراحی متفاوتی استفاده می‌شود که کنجکاوی کاربران را برای گشودن جعبه کاملا تحریک می‌کند. این داستان در مورد E975 نیز کاملا صادق است و طراحی جعبه این مدل با ۳ قسمت مجزا کاملا جذاب به نظر می‌رسد. محتویات این جعبه به‌جز خود گوشی شامل کابل USB، شارژر، هدست سیمی و آچار مخصوصی برای درآوردن سیم‌کارت است. رنگ لوازم جانبی همراه گوشی در هر ۳‌ مورد شارژر، کابل USB‌ و هدست با رنگ بدنه دستگاه هماهنگ است و مثل رنگ گوشی در دو نسخه سفید و مشکی ارائه می‌شود. هدست‌های سیمی همراه گوشی از لحاظ ظاهری کیفیت بالایی را نشان می‌دهند.

طراحی ظاهری
Optimus G‌ در طراحی ظاهری از فرم کلاسیک نکسوس ۴ با زوایای گرد و دو قسمت منحنی بالا و پایین پنل فاصله گرفته و ظاهری بسیار مدرن‌تر از خود به نمایش می‌‌گذارد. هر دو سمت دستگاه با پوشش شیشه‌ای مقاومی پوشیده شده که تمایل زیادی به جذب اثر انگشت نداشته و در برابر خراشیدگی نیز تا حدود زیادی مقاومند. قطر اندک E975 نکته مثبت دیگر این مدل است که برای اسمارت‌فون‌های مجهز به صفحه‌نمایش‌های بزرگ امر مهمی در بهبود استفاده به حساب می‌آید. بدنه پلاستیک گوشی به‌صورت یک‌پارچه طراحی شده و دسترسی به باتری و قسمت‌های زیر کاور تنها با باز کردن دو پیچ پایین دستگاه امکان‌پذیر خواهد بود. یکی دیگر از جلوه‌های طراحی Optimus G به‌خصوص در نسخه مشکی دستگاه دو نوار نقره‌ای پیرامونی است که یکی دورتادور صفحه‌نمایش قرار دارد و دیگری نزدیک به ۱ میلیمتر پایین‌تر در کناره‌ها قرار دارد. این دو نوار به‌علت نزدیکی به یکدیگر در هنگام مشاهده گوشی از فاصله دورتر در کنار هم دیده شده و با ایجاد کنتراست با بدنه مشکی دستگاه جذابیت ظاهری بیشتری به Optimus G‌ می‌بخشد در کل از لحاظ طراحی بدنه امتیاز Optimus G‌ در سطح بالاترین مدل‌های فعلی کلاس High-end قرار می‌گیرد.

LG Optimus G

LG Optimus G

ابعاد و وزن
با نگاهی به ابعاد دیگر گوشی‌های دارای پنل مشابه‌ مثل دو مدل One و One X و تا حدودی Galaxy S III ابعاد Optimus G‌ به‌خصوص در بحث ارتقاع گوشی بسیار کمتر از دیگر مدل‌ها است. ابعاد G‌ برابر ۸٫۵×۶۸٫۹×۱۳۱٫۹ میلیمتر است که در مقایسه با سه مدل ذکر شده، ۵٫۵ میلیمتر از One، تا ۲٫۵‌ میلیمتر از One X و ۴٫۷ میلیمتر از Galaxy S III کوتاه‌تر است. بدین‌ترتیب Optimus G‌ را می‌توان در کنار اسمارت‌فون‌هایی نظیر DROID RAZR HD و DROID RAZR MAXX HD از موتورولا کوتاه‌قامت‌ترین اندرویدفون‌ ۴٫۷ اینچی فعلی بازار تلقی کرد. قطر مناسب و عرض مطلوب دستگاه در دست‌گیری گوشی را به امر آسانی بدل می‌کند.وزن دستگاه ۱۴۵ گرم اعلام شده که روز کاغد بسیار سنگین‌تر از دست به نظر می‌رسد.

LG Optimus G

LG Optimus G

LG Optimus G

LG Optimus G

LG Optimus G

LG Optimus G

صفحه‌نمایش
ابعاد پنل صفحه‌نمایش در اپتیموس جی ۴٫۷ اینچ است و از وضوح ۱۲۸۰×۷۶۸ پیکسل بهره می‌برد این وضوح در مجموعه اندروید تنها یک بار دیگر در نکسوس ۴ که آن نیز ساخته ال‌جی است تکرار شده و دیگر اندرویدفون‌های HD دارای رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ هستند. اختلاف تعداد پیکسل این دو وضوح، نزدیک به ۶۱ هزار عدد است که حدوداً ۶٫۷ درصد پیکسل‌های بیشتری نسبت به وضوح عادی HD ارائه می‌دهد . فشردگی این پنل با این وضوح بدین‌ترتیب ۳۱۸ppi اندازه‌گیری می‌شود. فناوری ساخت پنل در E975 به‌گفته ال‌جی از نوع True HD-IPS + LCD است که عبارتی تبلیغاتی برای معرفی یک پنل TFT IPS به حساب می‌آید. نکته جالب در مورد ساخت این پنل فناوری تحت عنوان Zerogap Touch است. این فناوری با حذف دو قسمت معمول در صفحه‌نمایش‌های LCD ضمن به حداقل رساندن فاصله شیشه بخش رویی و پنل LCD به کیفیت تصویر بهتر و قطر کمتر دستگاه منجر می‌شود. قسمت‌های حذف شده در این میان یکی لایه‌های نیم‌شفاف موسوم به ITO (Indium tin oxide) در زیر شیشه صفحه‌نمایش و دیگری شکاف هوایی بین ITOها و سطح پنل است. با انجام این عمل به‌گفته LG تا ۲۷ درصد ضخامت صفحه‌نمایش کمتر می‌شود. از دیگر مزایایی که ال‌جی در این زمینه بر شمرده است کاهش حاشیه دو سمت صفحه‌نمایش به تنها ۳٫۵۲‌ میلیمتر است که ظاهر مدرنی را برای گوشی در حالت روشن ایجاد می‌کند.

با گذر از دنیای اعداد و ارقام، صفحه‌نمایش اپتیموس جی در شرایط مختلف امتیاز بالایی را کسب می‌کند. نور صفحه‌نمایش نسبت به نمونه مشابه Nexus 4 تا حدودی کمتر است اما کنتراست بالا و زوایای دید بسیار راضی‌کننده آن منجر به برتری این مدل نسبت به رقیب آن می‌شود. سطح مقاوم در برابر بازتابش نور امتیاز این پنل در نور مستقیم خورشید را نیز کاملا ارتقا می‌دهد.

شیشه محافظ صفحه‌نمایش در Optimus G از نوع مقاوم Gorilla Glass 2 است.
زیر صفحه‌نمایش دستگاه در یک فضای ناپیدا سه کلید لمسی back، Home و منو قرار دارند که با خاموش شدن بک‌لایت کاملا در فضای پیرامونی خود گم می‌شوند. در بالای پنل نیز اسپیکر تماس همراه با نشان LG در مرکز بخش بالایی، دوربین دوم و LED هشدار در سمت راست و حسگرهای تنظیم نور و Proximity در دیگر سو قرار دارند. وضوح دوربین دوم Optimus G برابر ۱٫۳‌ مگاپیکسل است که با وضوح HD‌ قادر به فیلم‌برداری است.

کناره‌های گوشی

المان‌های جانبی Optimus G‌ از تعدد چندانی برخوردار نیستند و تقریبا در هر سمت یک آیتم مهم دیده می‌شود. سمت چپ گوشی کلید دوگانه تغییر صدا در بالا و محل جای‌گذاری سیم‌کارت در پایین قرار دارد. ابعاد Rocker‌ تغییر صدا چندان بزرگ نیست اما برجستگی مرکزی آن‌ دو کلید بالا و پایین را بدون نیاز به نگاه کردن از هم تفکیک می‌کند. هر دو کلید تغییر صدا به‌عنوان شاتر دوربین عمل می‌کنند. سیم‌کارت گوشی از نوع Micro SIM است که با فرو کردن آچار مخصوص یا هر جسم نوک‌تیز دیگری در حفره کناری سینی یا tray آن به‌طور کامل از جای خود خارج می‌شود.

در سمت راست تنها المان قابل اشاره دکمه Power است.

بالا به جک هدست و میکروفون دوم تعلق دارد و در پایین نیز پورت Micro USB و میکروفون اصلی را می‌توان پیدا کرد. پورت Micro USB اپتیموس جی علاوه بر ارتباط شارژر و کابل کامپیوتر برای اتصال حافظه‌های خارجی و به‌عنوان خروجی TV نیز به‌کار گرفته می‌شود.

LG Optimus G

LG Optimus G

LG Optimus G

LG Optimus G

پشت دستگاه
بخش شیشه‌ای پشت دستگاه تا حدودی شبیه نکسوس ۴ در همین قسمت است. البته الگوهای ماتریسی این بخش برخلاف نکسوس ۴ با چرخاندن گوشی و تغییر زاویه نور حرکت نمی‌کنند. این نکته البته تنها شباهت این دو مدل نیست و تقریبا تمامی دیگر اجزای این بخش نیز کاملا با نکسوس ۴ هماهنگ هستند. این شباهت‌ها شامل جایگاه یکسان دوربین و فلش LED در بالا، نشان نکسوس LG در بخش میانی و اسپیکر و نوشته‌های FCC همراه با کشور سازنده در پایین می‌شود.

LG Optimus G

LG Optimus G

LG Optimus G

LG Optimus G

باتری

ظرفیت باتری استفاده شده در Optimus G مشابه با نکسوس ۴ برابر ۲۱۰۰mAh است. زمان‌های رسمی این باتری از سوی شرکت سازنده ۳۳۵ ساعت در حالت Stand-by و ۱۵ ساعت مکالمه است. در دنیای واقعی در یک استفاده شدید یعنی روشن بودن دائمی وای‌فای و حضور نسبتا مداوم در اینترنت حداقل تا ۱٫۵ روز امکان استفاده از این باتری وجود دارد. در صورت تغییر نوع کاربری و کاهش استفاده از باتری به‌خصوص ارتباطات باتری‌خوری همچون وای‌فای و GPS دوام باتری به سادگی تا ۲ الی ۳ روز نیز قابل افزایش است. زمان شارژ مجدد کامل این باتری از ۱ درصد تا ۹۹‌ درصد نزدیک به ۴ ساعت است.

مجموعه دوربین

برای یک اسمارت‌فون دارای دوربین ۱۳ مگاپیکسلی مطمئنا دوربین یکی از قسمت‌های مهم و جذاب دستگاه به حساب می‌آید. این دوربین یکی از معدود اختلاف‌های G نسبت به نکسوس ۴ است. بخش منویی این دوربین در هر دو حالت افقی و عمودی قابل استفاده است جایی‌که با چرخاندن گوشی، آیکون‌ها به‌طور خودکار تغییر موقعیت می‌دهند. المان‌های حاضر در این ساختار منویی در حالت افقی را دو ستون در چپ و راست تشکیل می‌دهند که شاتر دوربین، دکمه تعویض بین عکاسی و فیلم‌برداری و آخرین عکس گرفته شده در سمت راست و چهار میانبر قابل تغییر و دکمه Setting‌ در سمت چپ دیده می‌شوند.

تغییر چهار آیکون سمت راست این ساختار منویی با نگه‌داشتن دست روی آیکون‌ها انجام می‌شود که در این حالت لیست کاملی از تمامی موارد قابل انتقال به این قسمت‌ها ظاهر می‌شود. البته به‌جز این مورد گزینه جداگانه‌ای تحت عنوان Edit quick menu‌ برای افزودن آیکون‌های دلخواه در بخش تنظیمات در نظر گرفته شده است. دیگر موارد تکمیلی حاضر در این ساختار منویی عدد مشخص‌کننده تعداد عکس‌های قابل گرفتن در کناره سمت چپ و اطلاعاتی در مورد طرفیت باتری، فوکوس، سایز عکس و فلش در کناره سمت راست هستند.

گزینه Time Catch shot در لیست تنظیمات این دوربین برای گرفتن ۵ تصویر پیاپی از یک سوژه با امکان انتخاب بهترین تصویر در نظر گرفته شده است. عدد ISO تا ۴۰۰ قابل افزایش است و فوکوس نیز از بین دو گزینه Auto و Face tracking‌ قابل انتخاب خواهد بود. در این دوربین با گفتن چهار کلمه Cheese، Smile، LG و Kimchi می‌توان به‌صورت خودکار اقدام به گرفتن عکس کرد.
کیفیت تصاویر این دوربین از لحاظ دقت رنگ‌ها و فوکوس در فواصل نزدیک مناسب، ارزیابی می‌شود اما بخش نرم‌افزاری دوربین با تمایل فراوان به حذف نویز غالبا بسیاری از جزییات اصلی تصویر را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

حداکثر وضوح ویدئوهای Optimus G فول‌اچ‌دی با ۳۰‌ فریم در ثانیه است که با بیت‌ریتی در حدود ۱۷Mbps اقدام به برداشت تصاویر می‌کند. کیفیت ویدئوهای این دوربین در مواردی مثل کیفیت رنگ و کنتراست مناسب است اما از سوی دیگر نبود گزینه‌ای برای تغییر فوکوس، جزییات نچندان بالا و روان نبودن سوژه‌‌های متحرک با سرعت بالا فاصله ویدئوهای این دوربین را با بهترین‌های این رده حفظ می‌کند.

LG Optimus G

LG Optimus G

سیستم‌عامل و ساختار منویی
زمان بوت سیستم‌عامل در اپتیموس جی از زمان فشردن دکمه پاور تا ظاهر شدن لاک‌اسکرین در حدود ۲۰ ثانیه است. سیستم‌عامل این مدل نسخه ۴٫۱٫۲ اندروید است که از این بابت یک ورژن پایین‌تر از نسخه ۴٫۲ نکسوس ۴ است. لانچر پیش‌فرض ال‌جی از لحاظ بصری بسیار چشم‌گیر و زیبا است. نخستین نکته جالب در این لانچر نحوه گشوده شدن قفل صفحه‌نمایش است که مثل دیگر ال‌جی‌ها نمایی از صفحه زیر انگشت را به نمایش می‌‌‌گذارد. امکان افزودن چهار اپلیکیشن دلخواه و اطلاعاتی نظیر ساعت و تقویم از دیگر مواردی است که در لاک‌اسکرین E975‌ حضور دارد.

در صفحه Home تا ۷‌ دسک‌تاپ مختلف می‌توان اضافه کرد یا اینکه به‌طور دلخواه تعداد دسک‌تاپ‌ها را به حداقل ممکن یعنی یک عدد رساند. افزودن محتوا در این قسمت با نگه‌داشتن دست روی صفحه و انتخاب یکی از چهار گزینه Apps، Downloads، Widgets و Wallpapers صورت می‌گیرد.

app drawerیا منوی اصلی از بالا به سه قسمت Apps، Downloads و Widgets تقسیم شده که در اولی تمام اپلیکیشن‌ها، در دومی موارد دانلود شده و در سومی ویجت‌ها حضور دارند. هر کدام از قسمت‌های سه‌گانه این لیست مستقل از یکدیگر هستند و با ادامه اسکرول به قسمت بعدی وارد نمی‌شوند بلکه به ابتدای همان لیست برگشت می‌کنند. دکمه Setting در بالای این لیست برای ویرایش صفحات و محتویات منوی اصلی در نظر گرفته شده است.

Notification Areaیا قسمت قابل اسکرول بالای صفحه‌نمایش در G از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که در بالاترین قسمت آن حداکثر ۱۴ سوییچ مختلف با امکان اسکرول افقی دیده می‌شود. برخی از عناوین حاضر در این لیست شامل Wi-Fi، بلوتوث، Airplane mode، Quick Memo، اتصال NFC، GPS و چرخش خودکار صفحه‌نمایش است. دیگر قسمت‌‌های این بخش به اسلایدر تغییر روشنایی و اپلیکیشن‌های شناور یا Qslide apps تعلق دارد. ابعاد کوچک دکمه Setting و جایگاه پایین آن در این لیست از جمله انتقادهای وارد به قسمت نوتیفیکیشن در لانچرهای ال‌جی است.

اپلیکیشن‌های شناور می‌توانند روی برنامه‌های دیگر اجرا شوند و بدین‌ترتیب نیاز به Minimize کردن یک برنامه برای دسترسی به پخش‌کننده ویدئو، مرورگر وب، یادداشت‌ها، تقویم و ماشین‌حساب از میان می‌رود. بالای هریک از Qslide appها اسلایدر کوچکی دیده می‌شود که درجه شفافیت یا Opacity‌ پنجره را تعیین می‌کند. همچنین در گوشه سمت چپ هر Qslide app دکمه‌ای برای Maximize کردن پنجره در نظر گرفته شده است. حداکثر تعداد پنجره قابل گشودن روی یکدیگر ۳ عدد است به عبارت دیگر پس از گشودن دو Qslide پنجره دیگری را نمی‌توان به این مجموعه افزود.

برخی از برنامه‌های از پیش نصب شده Optimus G شامل Backup، Cell Broadcast، دیکشنری با امکان افزودن زبان‌های دیگر (البته غیر رایگان)، FileShare برای انتقال فایل از طریق وای‌فای، ترجمه‌‌کننده آنلاین از طریق دوربین و البته شاید از همه مهم‌تر برای کاربر ایرانی فروشگاه نرم‌افزاری LG SmartWorld است. این اپلیکیشن برخلاف همتای سامسونگی آن یعنی Samsung Apps مشکلی با IP‌ ایران نداشته و به سادگی امکان نصب و آپدیت برخی از برنامه‌های مجموعه اندروید را فراهم می‌آورد. آپدیت برنامه‌های اختصاصی حاضر در Optimus G نیز از طریق همین فروشگاه انجام می‌شود.

LG Optimus G

LG Optimus G

چیپ‌ست پردازشی و حافظه
در بخش پردازشی این مدل، از چیپ‌ست Qualcomm APQ8064 با چهار هسته Snapdragon نسل چهارم موسوم به Krait با فرکانس ۱٫۵ گیگاهرتز استفاده شده است و وظیفه پردازش گرافیکی نیز در آن برعهده قطعه Adreno 320 است. حافظه RAM دستگاه ۲ گیگابایت است و از ۳۲‌ گیگابایت حافظه داخلی آن نزدیک به ۲۵ گیگ در اختیار کاربران است. در Optimus G از اسلات‌کارت حافظه خبری نیست.
مجموعه قدرتمند پردازشی و گرافیکی این مدل نتایج مناسبی را از خود در تست‌ها و بنچ‌مارک‌های مختلف ایجاد می‌کند که جایگاه G را تا سطح برترین‌ اندرویدفون‌های فعلی ارتقا می‌دهد.
نتیجه تست کلی AnTuTu در Optimus G برابر ۱۷۳۰۰ است که در نوع خود رقم بالایی به حساب می‌آید.

در تست Quadrant اپتیموس جی به عددی نزدیک به ۷۸۰۰ دست پیدا می‌کند که تا حدودی پایین به نظر می‌رسد.

عدد تست محاسبه عدد pi در حدود ۲۷۲ میلی‌ثانیه است.

در تست کلی Vellamo در بخش Meta به رقمی نزدیک به ۶۰۰ دست پیدا می‌کنیم که چندان فوق‌العاده نیست.

در تست گرافیکی NenaMark2 عدد نهایی ۵۹٫۸ فریم در ثانیه است که قدرت پردازشگر گرافیکی Adreno 320 را به‌خوبی نشان می‌دهد.

در نهایت در آخرین تست انجام شده یعنی Epic Citadel که براساس موتور گرافیکی UNREAL طراحی شده عدد نهایی ۵۶٫۲‌ فریم در ثانیه است.

ویژگی های کلی:
LG Optimus G E975 با وحود ایرادهایی مثل استفاده نکردن از صفحه‌نمایش Full HD و نبود اسلات‌کارت حافظه محصولی بشدت خوش‌دست و جذاب است که در طراحی ظاهری، امکانات مولتی‌مدیایی، کیفیت دوربین و صفحه‌نمایش و البته بخش پردازشی کاملا می‌درخشد. این محصول از لحاظ قیمت در حال حاضر نزدیک به Galaxy S III است که البته در مقایسه با آن امکانات بیشتری را ارائه می‌کند. این مدل در دو رنگ سفید و مشکی در بازار حضور دارد.

تاریخ: 05 جولای 2013
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت