شام ایرانی

روزنامه هفت صبح: سری جدید شام ایرانی با ترکیبی متفاوت دوشنبه هفته جاری کلید خورد؛ محمد شایسته طراح و کارگردان این مجموعه از ویژگی‌های سری جدید می‌گوید.
سری جدید «شام ایرانی» یکی از اتفاقات جالب و در ایران کمتر اتفاق افتاده محسوب می‌شود. معمولا زمانی که یک برنامه موفق یا ناموفق از یک تیم سازنده به یک تیم دیگر انتقال داده می‌شود ، محصول نهایی تحت هر شرایطی ضعیف‌تر از کار قبلی در‌می‌آید اما «شام ایرانی» در سری جدید که محمد شایسته تهیه و کارگردانی کرده را حداقل از لحاظ ساختار می‌توان موفق‌تر از سری اولی که بیژن بیرنگ سازنده‌اش بود، دانست.

در حالی که طی هفته جاری قسمت آخر «شام ایرانی» با حضور مهران غفوریان، حمید عسگری، کامبیز دیرباز و امیر حسین رستمی ‌وارد شبکه نمایش خانگی خواهد شد. تصویر‌برداری سری جدید این مجموعه هم با مشخص شدن رقابت‌کنندگان طی همین هفته آغاز شد.

همین موضوع بهانه خوبی بود تا به سراغ محمد شایسته برویم و هم در مورد ایرادات و اشکالات سری اول با او صحبت کنیم و هم در خصوص اتفاقات نو و جدیدی که قرار است در سری جدید رخ دهد.

 ترکیبی جالب و دور از ذهن برای سری دوم

در چند روز اخیر خبرهایی در خصوص بستن قرارداد با بعضی چهره‌های مطرح چون فیروز کریمی‌(سرمربی نام آشنا و طناز فوتبال ایران) و اکبر عبدی مطرح شده، شاید اولین سوالی که به وجود می‌آید این باشد که این خبرها تا چه ‌اندازه درست است. شایسته ضمن تایید این انتخاب‌ها دو گزینه قطعی دیگر سری دوم را هم معرفی می‌کند: «پس از توافق نهایی با آقای عبدی و آقای کریمی‌ با آقایان مهران رجبی و رضا داوودنژاد هم قرار‌داد بستیم و قرار است سری دوم «شام ایرانی» با حضور این عزیزان برگزار شود.»

اما نکته جالبی هم  که در اسامی ‌سری اول و هم در اسامی ‌سری دوم دیده می‌شود، حضور آدم‌هایی است که بین مردم به طنازی شهره‌اند. شایسته علت چنین انتخاب‌هایی را این گونه عنوان می‌کند:« ما عامدانه چنین ترکیبی چیده‌ایم. به نظرم تلفیق آدم‌هایی که کمی ‌جدی‌تر هستند با آدم‌هایی که همیشه آنها را با کمدی و طنز می‌شناسیم ، می‌تواند برنامه را جذاب‌تر کند و فکر می‌کنم سری اول ثابت کرد این تلفیق جواب می‌دهد.»

اما شاید مهم‌ترین نکته لیست سری دوم کنار هم قرار گرفتن سه آدم فوق‌العاده حاضر جواب و البته طناز است. تصور کل‌کل‌های احتمالی اکبر عبدی و فیروز کریمی‌ و مثلا نمره دادن این دو نفر به مهران رجبی روی کاغذ که خیلی جذاب است. این وسط احتمالا رضا داوود‌نژاد مظلوم خواهد بود و باید خودش را خیلی آماده کند که بتواند از پس این سه نفر بر آید.

 این بار هم از رفقایت خبری هست؟

شاید یکی از مهم‌ترین ایراداتی که شام ایرانی دستپخت بیژن بیرنگ داشت ، پررنگ بودن بیش از اندازه رفاقت‌ها در جریان مسابقه بود، یعنی هم در تیم خانم‌ها و هم در تیم آقایان بیشتر از اینکه رقابت دیده شود رفاقت دیده می‌شد و این مسئله باعث شده بود که عملا مخاطب به جای دیدن یک رقابت جذاب بین آدم‌های سرشناسی که می‌شناسد شاهد دیدن یک دورهمی ‌باشد که هیچ کس حاضر نیست به خاطر رفاقت با نفرات دیگر نمره‌های پایین یا واقعی‌اش را بدهد.

این مسئله تبدیل به پاشنه آشیل «شام ایرانی» شده بود. در «شام ایرانی» شایسته هم این فضا تا حدودی دیده می‌شد اما حضور آدم بی‌تعارفی مثل مهران غفوریان که کاملا براساس یک رقابت واقعی به رقبا نمره می‌داد باعث شد مخاطب هم لذت بیشتری از دیدن این رقابت ببرد.

حتی در این بی‌تعارفی مهران غفوریان در خصوص امتیاز دادن به جایی رسید که خودش هم در یکی از قسمت‌ها گفت رفاقتی که به امتیاز دادن یا ندادن وابسته باشد همان بهتر که نباشد (نقل به مضمون).

شایسته این نقطه ضعف را می‌پذیرد ولی معتقد است یک جاهایی کاری از دست او بر نمی‌آید: «خب به هر حال اگر شرکت‌کنندگان بخواهند در حق همدیگر رفاقت کنند ما نمی‌توانیم کاری انجام دهیم و به زور بگوییم حالا شما نمره واقعی بدهید تا رقابت جذاب‌تر شود.» با این حال او وعده می‌دهد در سری آینده سعی خواهد شد جلوی این اتفاق گرفته شود:«کاری که ما کردیم صحبت کردن با مهمانان سری جدید در این خصوص است. سعی می‌کنیم تا جایی که ممکن است و از دست ما برمی‌آید با متقاعد کردن مهمان‌ها از آنها بخواهیم نمره‌هایی کاملا واقعی بدهند و امیدواریم رقابت در سری جدید کاملا جدی باشد.»
 همه در روستای مهران رجبی!

قرار است سری دوم این مجموعه از دوشنبه همین هفته کلید بخورد و تصویربرداری‌اش هم ۱۰ روز طول خواهد کشید و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اسرع وقت پس از پایان تصویربرداری مجموعه جدید هم آماده توزیع شود تا بین سری اول و دوم فاصله زیادی ایجاد نشود. شایسته یکی از تفاوت‌های مهم این سری را در میزبانی مهران رجبی می‌داند:« فیروز کریمی‌ ، رضا داوود‌نژاد و اکبر عبدی در خانه‌های خودشان از یکدیگر پذیرایی می‌کنند ولی قرار است مهران رجبی در روستای زادگاهش که اطراف کرج است از بقیه پذیرایی کند که به نظرم اتفاق جذاب و جالبی خواهد شد.».

او اصلاح یـکـسری ایرادات و ایجاد تغییراتی جدید در سری دوم را مهم‌ترین اولویت تیم سازنده می‌داند. وقتی از او سوال می‌کنیم که ایرادات کجا بوده و تغییراتی که قرار است انجام شود چیست، می‌گوید:«در خصوص ایراد سری اول ما هم مثل شما معتقدیم بحث امتیاز‌دهی شرکت‌کنندگان به دور از رفاقت و به صورت واقعی ایراد بزرگی بوده که در این سری تلاشمان بر رفع این ایراد است. از طرفی به این فکر افتادیم که بین شرکت‌کنندگان بحثی را راه بیندازیم و به صورت ثابت در هر قسمت آن را ادامه دهیم و در قسمت پایانی هم آن بحث را به نتیجه برسانیم.»

اما اینکه دقیقا قرار است چه بحثی بین کریمی‌ و عبدی و رجبی و داوودنژاد دربگیرد که همه آنها بتوانند و بخواهند در مورد آن صحبت کنند باید منتظر ماند تا سری دوم توزیع شود.

 شام ایرانی سه هم در راه است

اما آخرین بحثی که با شایسته مطرح می‌کنیم در خصوص ادامه‌دار بودن شام ایرانی است. قطعا استقبال مخاطب از این مجموعه ضامن بقای تولید سری‌های جدید آن است. استقبالی که گویا تهیه‌کننده کار را هم تا الان راضی نگه داشته:«به نظرم استقبال مردم بسیار خوب بود، البته پیش‌بینی ما هم استقبال خوب مردم بود که خوشبختانه پیش‌بینی ما درست از آب درآمده ولی انتظار داریم در سری‌های بعدی این استقبال بیشتر شود.»

با این حال استقبال مردم از شام ایرانی در سری اول به گونه‌ای بوده که نه‌تنها سری دوم همان گونه که گفتیم از چند روز دیگر جلوی دوربین می‌رود بلکه به گفته شایسته قرارداد چهار چهره جدید برای سری سوم مجموعه هم بسته شده و فقط فعلا اسامی ‌آنها اعلام نمی‌شود اما نکته مهمی ‌که در این بین وجود دارد این است که هر چقدر سریال‌های شبکه نمایش خانگی در چند سال اخیر هم از لحاظ کیفیت، هم از لحاظ نظم زمان توزیع و هم از لحاظ عمل نکردن به وعده‌هایی که می‌دادند، باعث دلزدگی و بی‌اعتمادی مردم به این رسانه شدند اما در چند ماه اخیر مجموعه‌هایی چون شام ایرانی و رالی ایرانی و حتی سریال ویلای من (از لحاظ عمل کردن به وعده و نظم در توزیع) تا حدودی توانسته‌اند اعتماد مردم را بازگردانند و باید امیدوار بود که این احترام به مخاطب هم در این مجموعه‌ها و هم در مجموعه‌هایی که در آینده در این رسانه ساخته و عرضه خواهند شد رعایت شود.

تاریخ: 05 جولای 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: فیلم شناسی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت