مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » موبایل » بررسی گوشی موبایل » گوشی های Sony » گوشی سونی Xperia SP، رقصنده با نورها

طراحی

xperia-sp-body.JPG

باید اعتراف کنیم که سونی در طراحی محصولاتش به بلوغ جالبی رسیده است. در حالی که به خوبی می توانید خطی مشی مشخصی را در طراحی محصولات مختلف این کمپانی مشاهده کنید، اما در عین حال هر دستگاه در نوع خود منحصر به فرد است و طراحی جدیدی را به همراه می آورد و این موضوع دقیقا همان نکته ای است که می تواند برای این کمپانی قدیمی حکم برگ برنده را در برابر رقیبی همچون سامسونگ ایفا کند؛ سامسونگی که به نظر می رسد در بحث طراحی محصولات، مشغول در جا زدن است.

xperia-sp-head.JPG

xperia-sp-side.JPG

xperia-sp-power.JPG

بدنه دور دستگاه آلومینیومی است و به طرز ماهرانه ای صیقل خورده. زوایایی که این قاب فلزی با خود به همراه آورده، ظاهری شیک و مدرن را به دستگاه بخشیده و باعث می شود تا اکسپریا اس پی از لحاظ طراحی یک سر و گردن بالاتر از سایر میان رده های موجود در بازار قرار گیرد.

در سمت راست دکمه های به هم پیوسته کنترل صدا، قرار دارند و در کنارشان دکمه Power خفته که طراحی آن دقیقا مشابه با «اکسپریا زد» است. سونی همچنین در این قسمت دکمه فیزیکی دوربین را قرار داده که باید بگوییم نسبت به کلیه مدل های سونی که تا به حال مورد بررسی قرار داده ایم، از طراحی بهتری برخوردار است. ابعاد دکمه و راحتی فشردن آن از ویژگی هایی هستند که عمل عکاسی را بسیار راحت می کنند. این دکمه همچنین عملکردی دو مرحله ای دارد و پس از فوکوس کردن، با فشار مجدد، تصویر را ثبت می نماید.

xperia-sp-usb.JPG

xperia-sp-headphone-jack.JPG

xperia-sp-back.JPG

اگر از شلوغی طرف راست دستگاه گذر کنیم، به سمت چپ می رسیم، جایی که تنها در آن پورت Micro-USB تعبیه شده. قاب پشتی از جنس پلاستیک است و بر روی آن می توان دوربین، فلش و اسپیکر را مشاهده نمود. اسپیکر دستگاه از قدرت و شفافیت چندانی برخوردار نیست، موضوعی که شامل اسپیکر جلوی اکسپریا اس پی هم می شود؛ به علت ضعف اسپیکر جلو هنگام مکالمات تلفنی، ناخودآگاه دکمه های کنترل صدا را فشار می دهید تا صدای فردی که در آن سوی خط قرار دارد را بلندتر بشنوید، غافل از اینکه صدا تا انتها بلند بوده و در اصل این مشکل اسپیکر است که نمی تواند با قدرت بیشتری صدا را منتقل نماید.

xperia-sp-transparent.JPG

اما متفاوت ترین عنصر در طراحی اکسپریا اس پی، در قسمت تحتانی آن قرار دارد. بخش باریکی بین صفحه نمایش و قاب آلومینیومی دور دستگاه که از پلاستیک شفاف ساخته شده؛ بدین معنا که شما از درون این قسمت، می توانید تا حدودی فضای پشت تلفن را مشاهده نمایید. اما این تمام هیجان قضیه نیست. در بالای این قسمت شفاف، چند چراغ LED قرار گرفته اند که در اطلاع رسانی هشدارها شما را یاری می کنند. برای مثال هنگامی که پیامک یا ایمیل جدید داشته باشید، چراغ ها سفید شده و نورشان درون پلاستیک شفاف منعکس می شود.

IMG_0348.JPG

IMG_0351.JPG

ابتکارات سونی به همینجا ختم نمی شود و بازی با نورها همچنان ادامه دارد. یکی از قابلیت های جالب این چراغ ها، زمانی است که مشغول تماشای تصاویر در موبایل خود باشید؛ در این هنگام دستگاه رنگ قالب عکس را تشخیص داده و چراغ ها را به همان رنگ در خواهد آورد. اکسپریا اس پی حتی رقص نور را نیز فراموش نکرده؛ زمانی که با اپلیکیشن Walkman به پخش موسیقی بپردازید، چراغ ها رنگ کاور موسیقی در حال پخش را می گیرند و خود را با ضرب آهنگ موزیک هماهنگ می کنند تا از این طریق یک رقص نور به یاد ماندنی را برای شما رقم زده باشند.

صفحه نمایش

xperia-sp-display.JPG

در شرایطی که تب صفحات نمایش بزرگ و غول آسا این روزها فراگیر شده و طبق شنیده ها حتی اپل هم ممکن است سرانجام تسلیم این موج شود و آیفون بزرگتری معرفی کند، اکسپریا اس پی با صفحه نمایش ۴.۶ اینچ خود به ما یادآوری می کند که هنوز هم می توان از صفحات نمایش نه چندان بزرگ، لذت برد. این دستگاه تصاویری با رزولوشن ۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل را در برابر چشمان شما قرار می دهد؛ یا به زبان دیگر می توان گفت که در هر اینچ صفحه نمایش ۳۱۹ پیکسل، گنجانده شده. کنتراست تصاویر خوب و رنگ ها به گرمی نمایش داده می شوند، با این حال به نظر می رسد که زاویه دید این صفحه، عملکرد ضعیف تری نسبت به سایر مجموعه دارد.

با توجه به تجربه و مهارت سونی در ساخت صفحه نمایش، کیفیت خوب در این بخش از محصولات این شرکت تبدیل به یک استاندارد شده و حتی در محصولات میان رده هم این موضوع رعایت می شود. مانند همیشه موتور Bravia 2 نیز در این محصول مورد استفاده قرار گرفته که به کمک آن تصاویر و ویدیوها با کیفیت بهتری نمایش داده می شوند.

شیشه محافظ صفحه اکسپریا اس پی از نوع Gorilla Glass است و به پوشش اولئوفوبیک نیز مجهز شده. اولئوفوبیک در واقع یک واژه یونانی به معنای «ترسیده از روغن» است و تکنولوژی آن جهت راحت تر پاک شدن چربی انگشتان دست از روی صفحات نمایش، مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین شما با یک صفحه چربی گریز روبرو هستید.

سونی همچنین در قسمت تنظیمات صفحه نمایش، گزینه ای به نام Glove Mode را قرار داده؛ این تکنولوژی در واقع گسترش یافته قابلیت Floating Touch است که پیشتر در بررسی Xperia Sola آن را مورد تحلیل قرار داده بودیم. به کمک Glove Mode شما قادر خواهید بود صفحه نمایش اکسپریا اس پی -که از نوع لمسی خازنی است- را حتی هنگامی که دستکش به دست دارید هم لمس کرده و به راحتی مشغول کار با آن شوید.

سخت افزار

xperia-sp-vs-iphone-4.JPG

سونی پیش از این با محصولاتی همچون Xperia V و Xperia TX هنر خود در استفاده بهینه از پردازنده های دو هسته ای را به رخ کشیده بود. اکنون نیز اکسپریا اس پی با قدرتی آمده که شاید برای یک محصول میان رده کمی عجیب باشد. برای اثبات این ادعا به نتایج بنچ مارک ها خواهیم پرداخت، اما پیش از آن بیایید با اجزای موتورخانه درون دستگاه بیشتر آشنا شویم.

کمپانی کوالکام مسئولیت ساخت پردازنده ای را بر عهده دارد که از خانواده اسنپدرگون به شمار می رود و بر روی فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز تنظیم شده است. در کنار این پردازنده، رم ۱ گیگابایتی و واحد پردازش گرافیکی Adreno 320 دیده می شود.

Screenshot_nenamark_narenji.jpg

Screenshot_quadrant_narenji.jpg

همانطور که مشاهده می کنید، Xperia SP موفق شده در بنچمارک ‍Quadrant که عملکرد کلی دستگاه را مورد بررسی قرار می دهد، امتیاز بالای ۷۹۷۶ را بدست بیاورد. جالب اینکه پرچمدار سونی، یعنی اکسپریا زد با پردازنده چهار هسته ای خود در این آزمایش تنها توانسته بود ۷۴۶۵ امتیاز را بدست آورد. اما این اختلاف چگونه به وجود آمده است؟ در اینکه اکسپریا اس پی از سخت افزار قدرتمندی برخوردار است هیچگونه شکی وجود ندارد،‌ اما طبیعتا به پای اکسپریا زد نخواهد رسید. از آنجایی که بنچمارک Quadrant مجموعه ای از عوامل را در امتیاز دهی منظور می کند، اکسپریا اس پی به خاطر داشتن صفحه نمایش کوچکتر و کیفیت تصویر پایین تر، توانسته از پردازنده خود استفاده بیشتری کند و امتیاز بالاتری را بدست بیاورد. برای اینکه اختلاف واقعی بین این دو دستگاه را متوجه شوید، می توانید نتایج بنچمارک Antutu را در کنار یکدیگر مقایسه کنید. این بنچ مارک علاوه بر امتیاز کلی، به پردازنده، رم و گرافیک نیز به صورت جداگانه امتیاز می دهد.

antutu-sp-vs-z.jpg

(نتایج اکسپریا اس پی در سمت راست، و اکسپریا زد در سمت چپ)

از دیگر قابلیت های سخت افزاری اکسپریا اس پی می توانیم به NFC، دریافت کننده رادیو، و پورت Micro-USB مجهز به تکنولوژی MHL ، اشاره کنیم.

دوربین

xperia-sp-camera.JPG

یکی از معدود انتقاداتی که به اکسپریا زد وارد کردیم، دوربین آن بود. اگر به خاطر داشته باشید آن دستگاه به کمک Bravia Engine 2، تصاویر را داخل نمایشگر خود بسیار جذاب نمایش می داد، اما هنگامی که عکس ها را به کامپیوتر و یا دستگاه دیگری منتقل می کردیم، از رنگ و لعاب آنها کاسته می شد. خوشبختانه اکسپریا اس پی این رویه گول زننده را در پیش نگرفته. دوربین ۷ مگاپیکسلی این دستگاه عملکرد قابل قبولی دارد و رنگ ها را به گرمی ثبت می کند.

xperia-sp-camera-sky500.jpg

(برای دیدن تصویر در ابعاد اصلی بر روی آن کلیک کنید)

هنگامی که تنظیمات دوربین را در حالت نهایت کیفیت، یعنی ثبت ۲۴۴۸ × ۳۲۶۴ پیکسل قرار می دهیم، سرعت فوکوس کردن کاهش چشمگیری پیدا می کند که این موضوع تا حدی آزار دهنده است. همچنین عملکرد دوربین در نور کم نیز چندان قابل قبول نیست و تصاویر با Noise بسیار به ثبت می رسند. در قسمت تنظیمات حالتی به نام Superior Auto قرار دارد که بهینه ترین شرایط ممکن را جهت عکاسی تنظیم می کند، البته شما در این حالت نمی توانید از کیفیت کامل دوربین بهره ببرید و ثبت تصاویر با کیفیت ۷ مگاپیکسل و یا ۲۳۲۸ × ۳۱۰۴ صورت می پذیرد.

xperia-sp-big-chair500.jpg

(برای دیدن تصویر در ابعاد اصلی بر روی آن کلیک کنید)

فیلمبرداری در این دستگاه با کیفیت ۱۰۸۰p و سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه انجام می شود. در حین فیلمبرداری، امکان ثبت عکس نیز وجود دارد، که البته این عکس ها با کیفیت تنها ۱ مگاپیکسل شکار می شوند. نرم افزار دوربین از کلیه امکاناتی برخوردار است که سونی در محصولات اخیر، بر روی دستگاه هایش قرار می دهد. امکاناتی همچون افکت های متعدد، ثبت خودکار تصاویر با تشخیص لبخند، HDR و …

xperia-sp-low-light500.jpg

(برای دیدن تصویر در ابعاد اصلی بر روی آن کلیک کنید)

نرم افزار و باتری

xperia-sp-software-final.jpg

اندروید ۴.۱.۲ به همراه رابط کاربری اختصاصی سونی مجموعه نرم افزاری اکسپریا اس پی را تشکیل می دهند. اگر فرض کنیم که فلسفه ایجاد رابط کاربری اختصاصی بر روی اندروید، خلق امکانات بیشتر برای کاربران است، سونی در این زمینه و در بین رقبایی همچون سامسونگ با TouchWiz و HTC با Sence در انتهای صف قرار دارد. در حالی که رابط کاربری رقبا ویژگی های متعدد و قابلیت شخصی سازی بیشتری را برای کاربران خود فراهم کرده، به نظر می رسد که سونی توجه چندانی به اهمیت این حوزه ندارد.

Screenshot_dualshock3_narenji.jpg

با این وجود، اکسپریا اس پی از لحاظ نرم افزار نکات برجسته و قابل اشاره ای را نیز دارا است. جالب ترین قابلیتی که می توانید در این دستگاه پیدا کنید، امکان اتصال دسته کنترل پلی استیشن ۳ است که از طریق آن می توانید به صورت وایرلس، از کنترل بازی های خود توسط دسته های Dualshock 3 لذت ببرید.

یکی دیگر از قابلیت های نرم افزاری این محصول، به تنظیمات چراغ های LED مربوط می شود. سامسونگ نیز پیش از این در برخی محصولات شاخص خود از چراغ LED جهت اطلاع رسانی استفاده کرده بود، اما هرگز تنظیماتی را جهت شخصی سازی رنگ چراغ، فراهم نکرده بود. اما سونی در دستگاه جدید خود، دست شما را برای بازی با این چراغ ها بسیار باز گذاشته و از طریق تنظیمات موجود، می توانید برای شرایط مختلف، رنگ های دلخواه خود را انتخاب نمایید.

Screenshot_2013-04-24-13-28-01_narenji.jpg

نرم افزار مدیریت باتری نیز، که برای اولین بار در اکسپریا زد معرفی شد، در اینجا دیده می شود. این برنامه با بهینه کردن عملکرد دستگاه در هنگامی که صفحه نمایش خاموش است، می تواند زمان آمده به کار را تا ۴ برابر افزایش دهد. قابلیتی که قطعا در شرایط سخت، می تواند نجات بخش شما باشد. در همین رابطه باید اشاره کنیم که باتری این محصول به خوبی از پس یک روز سنگین کاری بر می آید و عملکرد خوبی را از خوب بر جای می گذارد.

جمع بندی

xperia-sp-end.JPG

اکسپریا اس پی یک دستگاه خوش ساخت است که از سخت افزار قدرتمندی نیز بهره می برد. صفحه نمایش از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و دوربین نیز علیرغم اینکه در نور کم، تصاویر را با Noise ثبت می کند، اما در مجموع عملکرد بدی ندارد. همه این شرایط خبر از یک میان رده ایده آل می دهد و اکسپریا اس پی را تبدیل به گزینه ای بی رقیب می کند، اما همه اینها تا زمانی است که وارد بحث قیمت نشویم. با توجه به اینکه این محصول هنوز به بازار عرضه نشده، نمی توان در مورد قیمت قطعی آن نظر داد، اما با نگاهی به قیمت دلاری، می توان پیش بینی کرد که با میان رده ای گران قیمت رو به رو خواهیم بود. این مورد از آن لحاظ دارای اهمیت است که معمولا کاربران به خاطر قیمت مناسب به سوی میان رده ها می روند، و اکسپریا اس پی ممکن است در این زمینه طرفداران بسیاری را نا امید کند.

نقاط منفی:

– عکسبرداری ضعیف در نور کم
– زاویه دید نه چندان بالای صفحه نمایش
– قیمت بالا نسبت به سایر میان رده ها

نقاط مثبت:

– کیفیت خوب صفحه نمایش
– سخت افزار قدرتمند
– عملکرد خوب باتری
– طراحی زیبا و متفاوت

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت