نایت ملودی » فرهنگ و هنر » موسیقی » کنسرت ها » کلاه‌ گشادی که در نوروز ۹۲ بر سر مردم گذاشتند+فیلم

کنسرت‌ خوانندگان لس‌آنجلسی در اربیل

نوروز امسال نیز همچون سال‌های پیشین با برگزاری کنسرت‌های برخی خوانندگان لس‌آنجلسی در برخی کشورهای همسایه ایران و کشورهایی اندک دور‌تر همراه بود و برخی حضور در این برنامه‌ها را از اولویت‌های اقتصادی‌شان قرار دادند و در پایان به شدت از حضور در این برنامه‌ها ـ که در مواردی منجر به کلاهبرداری نیز شده ـ متضرر و پشیمان شدند تا گروهی از ایشان با خشم، روزهای تلخی را در هفته‌های گذشته گذران کنند.

از میان انتخاب‌های فراوانی که برای گذران تعطیلات نوروزی پیش روی ‌مردم است، برخی سفر به خارج را ـ نه به قصد تفرج که عمدتاً با هدف شرکت در کنسرت برخی خوانندگان لس آنجلسی ـ بر‌می‌گزینند و درآمد‌هایشان را این گونه هزینه می‌کنند. این رویداد، البته تازگی ندارد و در دو دهه اخیر به امری مرسوم بدل شده است و خوانندگان لس آنجلسی نیز برای این فصل، معمولاً در کشورهای پیرامون ایران کنسرت‌هایی را تدارک می‌بینند که شواهد حکایت از آن دارد، در سال‌های اخیر نیز افزایش یافته است.

یکی از این شواهد، افزایش تعداد و محل‌های برگزاری چنین کنسرت‌هایی است و برنامه‌هایی که پیش از این در اطراف ایران تنها در امارات متحده و در مواردی ترکیه برگزار می‌شد و هم‌اکنون به کویت، مالزی، ارمنستان، آذربایجان و این اواخر به کردستان عراق راه یافته و بعضاً در روزهایی به جز تعطیلات نوروز ‌شاهد برگزاری این کنسرت‌ها هستیم. اما به‌‌ همان اندازه که حجم این کنسرت‌ها افزایش یافته، عوارض جانبی‌اش نیز رو به فزونی گذاشته و مهمترین عارضه، کلاهبرداری است.

بنا بر این گزارش، برگزارکنندگان این کنسرت‌ها عموماً اشخاصی ساکن همین کشور‌ها هستند که در مواردی حتی سر خواننده‌های لس آنجلسی را نیز کلاه می‌گذارند؛ اتفاقی که در کنسرت یکی از خوانندگان جوان در مالزی رخ داد و ظاهراً برگزارکننده پس از پیش فروش عمده بلیت‌ها، متواری شده و حتی هزینه اجاره سالن را پرداخت نکرده و به همین دلیل خواننده که برای حفظ آبرویش حاضر به برگزاری کنسرت رایگان شده بود، به سالن نیز راه داده نشد و در ‌‌نهایت سرنوشت هزینه‌های گزاف پرداخت شده توسط گروه‌های وسیعی از ایرانیان مقیم مالزی و مسافر نوروزی به این کشور مشخص نشد.

اما این تنها یک مورد از رخدادها در نوروز امسال بود و در فاصله‌ای نزدیک‌تر کنسرت یکی از خوانندگان در امارات متحده نیز لغو شد؛ رویدادی که ظاهراً به دلیل کسالت حال این خواننده صورت پذیرفته، ولی شنیده می‌شود در پس ‌این ماجرا، اتفاقات دیگری میان برگزارکننده و این خواننده رخ داده که «تابناک» به واسطه عدم اطلاع دقیق به آن‌ها دامن نمی‌زند. با این حال این اتفاقات هر چه بود، عده‌ای که بدون مطالعه به این قصد تور دوبی رزرو کرده بودند، متضرر شدند.

به این اتفاقات، برگزاری کنسرت یکی از خوانندگان را در سوله مخصوص گاوداری در کردستان عراق بیفزایید که حتی امکاناتی چون صندلی نیز در نظر گرفته نشده بود و نزدیک پنج هزار نفر ایستاده برای این کنسرت حاضر شده بودند. روز نخست این کنسرت به دلیل عدم برنامه‌ریزی و آنچه کسالت خواننده عنوان شد، برگزار نشد و شرایط در این روز تا جایی به وخامت گرایید که درگیری شدیدی میان ایرانیان و کرد‌های حاضر در گاوداری رخ داد و عده‌ای نیز در این درگیری با ضربات چاقو مجروح شدند.

هرچند گزارش‌های دیگری درباره کلاه‌های گشاد اینچنینی ‌نیز که در ایام نوروز ۱۳۹۲ بر سر مردم گذاشته شد، منتشر شده، اطلاعات موثق درباره سایر موارد در دسترس نیست و وقوع این سه اتفاق قابل تأمل قطعی قابل ارزیابی است. با این اوصاف به نظر می‌رسد، مردم باید قدری در این زمینه هشیار‌تر باشند تا اسیر چنین وضعیتی نشوند و بهترین روزهایشان به قصد برنامه‌هایی که حتی تحققشان نیز قطعی نیست ـ چه رسد به کیفیتش ـ در کشورهای غربی و عربی به آوارگی نگذرد، چرا که برخی از این کنسرت‌ها به صورت تور و با رزرو هتل و… برگزار می‌شود که در صورت کلاهبرداری، شرایط بدی برای مسافران پیش می‌آورد.

در ادامه، فیلم حواشی برگزاری کنسرت در گاوداری در کردستان عراق را که یکی از سه کنسرت اشاره شده است، ببینید.

[pro-player type=’video’]http://www.tabnak.ir/files/fa/news/1392/1/16/243982_942.flv[/pro-player]

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت