مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » ورزش » خارج از گود » پزشکی ورزشی » آیا بدنسازی قد را میسوزاند؟

ورزش یکی از اصلی ترین مواردی است که همه افراد از کودک تا کهنسال باید به ان توجه داشته باشند. در واقع باید به این نکته توجه کنیم که بدن ما همانطور که به غذا نیاز دارد، به ورزش هم نیاز دارد. حال هر شخصی بنا به توانایی ها و علایق خود ورزش خاصی را انتخاب می کند. برخی به سراغ ورزش های حرفه ای مانند والیبال و فوتبال می روند، برخی دیگر ورزش های هوازی را انتخاب می کنند و برخی دیگر هم به سراغ بدنسازی می روند.

اما یکی از مهمترین دغدغه ها و نگرانی هایی که در رابطه با ورزش بدنسازی وجود دارد این است که این ورزش قد کودکان و نوجوانان را می سوزاند! یا به عبارت بهتر رشد قدی را متوقف نموده و سبب کوتاه قد شدن افراد می شود.

اما ما اینجا هستیم که به شما بگوییم این سخن هیچ اعتبار و صحتی ندارد. بلکه ورزش بدنسازی هم مانند هر ورزش دیگری یکی از بهترین مواردی است که به رشد جسمی افراد کمک می کند و سبب شکل گیری عضلات و قوی شدن انها می شود.

شما اگر به طور منظم و هدفمند و زیر نظر مربیان کاربلد به سراغ این ورزش بروید، نه تنها کوتاه قد نمی شود بلکه قد و قامت و اندامی متناسب و ورزیده خواهید داشت.

در ادامه این مطلب به بررسی این ورزش و شرایط لازم برای کودکان و نوجوانان علاقه مند به این ورزش خواهیم رفت. با ما همراه باشید.

آیا بدنسازی قد را میسوزاند و باعث توقف رشد قد می شود؟

یکی از بخش های مهم و بنیادی هر تمرینی کار با وزنه اسـت. هدف شما هرچه که می خواهد باشد : حفظ فرم بدن، عضله سازی، افزایش وزن یا کاهش وزن. اضافه کردن تمرینات با وزنه در برنامه ی تمرینی منظم شما شما را در رسیدن بـه هدفتان بیشتر کمک خواهد کرد. اما ممکن اسـت در این بین کسانی که در سن رشد هسـتند. خودشان و والدینشان در مورد اثرات منفی کار با وزنه و بدنسازی در رابطه با توقف رشد قد یا سوختن قد نگرانی هایی را داشته باشند.

آیا نوجوانان سراغ بدنسازی برای افزایش قد بروند ؟

بله قطعا . هر رشته ورزشی اگر در زمان جوان تر بودن عظلات و استخوان بندی بدن شروع شود، چیزی جزء افزایش قدرت و رشد اسکلت بدنی را به دنبال نخواهد داشت و به جرعت میتوانیم بگویم : جواب سوال آیا بدنسازی قد را میسوزاند؟ منفی می باشد.

نکته: حتما و حتما قبل شروع زیبایی اندام و ورزش هایی مثل فو تبال یا والیبال که مستقیم با استوخوان های افراد سرو کار دارند ، از یک دکتر تغذیه مشورت بگیرید چراکه مصرف مکمل های کراتین بدنسازی و … هم میتواند بهبود روند افزایش عظلات و کمک به حجیم شدن اسکلت بندی را به همراه داشته باشد.

دلیل علمی کاهش قد با بدنسازی

تا کنون هیچ مدرک علمی برای اثبات تاثیر منفی بدنسازی بر رشد قد در هیچ آکادمی منتشر نشده است و حتی مجله معتبر British Journal هم پس از سال ها تحقیق هیچ نتیجه ای برای اثرات بد بر صفحات رشد در وزش های وزنه برداری پیدا نکرده است.

در نتیجه تحقیقات تیم محتوای بانی بلاگ نیز ، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه تمرین مقاومتی بر رشد قد در دوران کودکی و نوجوانی تاثیر منفی بگذارد. گزارش نشده است.

صفحات رشد

صفحات اپیفیزیال یا بـه عبارتی دیگر صفحات رشد که در انتهای اسـتخوان ها قرار دارند، مسئول رشد اسـتخوان‌ها در کودکان و نوجوانان هسـتند. این صفحات غضروفی در طول دوران کودکی تقسیم شده و دوباره تولید می‌شوند و بـه فرایند تولید اسـتخوان جدید کمک می‌کنند. فرایند تولید مجدد سرانجام با زمانی که انسان بـه قد نهایی خود برسد، متوقف می‌شوند، این فرایند معمولاً در دختران تا شانزده سالگی و در پسران تا هجده سالگی ادامه دارد. اما نگرانی‌هایی در مورد آسیب دیدن صفحات رشد این عقیده را در مورد ارتباط بین تأثیر تمرینات با وزنه بر روی مفاصل و اسـتخوان‌ها و نهایتاً قد نهایی بـه وجود آورده اسـت.

اثر بدنسازی در کوتاهی قد و هورمون‌ها

در مطالعه‌ا‌یی در سال ۲۰۱۰ محققان دانشگاه کانزاس و واشنگتن، تمرینات با وزنه را بـه افزایش ترشح هورمون تسـتوسـترون ربط دادند. علارغم دخالت تسـتوسـترون در رشد اسـتخوان، توسعه عضلات و رشد نهایی قد، این تأثیر بر روی رشد ضد و نقیض اسـت.

یک تحقیق در سال ۲۰۰۹اسـت. در مورد هورمون‌ها و رشد اسـتخوان محققان شواهدی مبنی بر تأثیر تسـتوسـترون بر روی رشد اسـتخوان و بسـته شدن نهایی صفحات رشد ارائه کردند. این مطالعه نشان داد که تسـتوسـترون ممکن اسـت بـه طور معناداری بر روی بسـته شدن نهایی صفحات رشد اثر نگذارد. این یافته‌ها حاکی از آن اسـت که تمرینات با وزنه ممکن اسـت رشد را متوقف کند.

دکتر Avery Faigenbaum از دانشگاه ماساچوسـت می‌گوید: افراد در مورد ارتباط بین تمرینات با وزنه، توقف رشد و کوتاهی قد در کودکان و بزرگسالان دچار اشتباه و کج فهمی شده‌ اند. او پیشنهاد می‌کند، تغذیه سالم و تمرین منظم اجازه رسیدن بـه قد نهایی را بـه افراد می‌دهد. افراد ناسالم و با تغذیه بد احتمال توقف رشد قد را دارند.

Betsy Keller اسـتاد کالج ایتاکا می‌گوید، گفته‌های دکتر Faigenbaum ممکن اسـت درسـت باشند زیرا محققانی که بر روی تأثیر تمرینات با وزنه بر روی رشد قد تحقیق کرده‌اند ممکن اسـت بر روی گروه محدودی از ورزشکاران یا یک نوع ورزش تحقیقات خود را انجام داده باشند مانند ژیمناسـتیک که افراد کوتاه قد در این رشته موفق‌تر هسـتند. در سال ۲۰۰۸ یک تحقیق اثر منفی تمرینات با وزنه بر روی رشد قد را اعلام کرد.

اگر کودک شما علاقه مند به انجام تمرینات با وزنه است، باید حتما به موارد زیر دقت کنید

۱٫از وزنه های سبک استفاده کنید، سازگاری با وزنه های سنگین یک شبه اتفاق نمی افتد. باید روند افزایش قدرت خود را آهسته پیش ببرید و به تدریج آن را تقویت کنید، این به معنای شروع با وزنه های سبک تر و تکرار های بیشتر و تمرکز بر اجرای صحیح حرکت به جای استفاده از وزنه های سنگین است.

۲٫به دنبال هایپرتروفی نباشید، دکتر الکس تاوبرگ می گوید: کودکان نباید با هدف افزایش شدید سایز عضلانی تمرین کنند. در واقع، او می‌گوید که بخش زیادی از مزایا و سازگاری که کودک از تمرینات با وزنه به دست می‌آورد، عصبی-عضلانی است.

او توضیح می‌دهد: «زمانی که کودک می‌تواند وزنه‌های سنگین‌تری را به دلیل تمرینات قدرتی بلند کند، معمولاً به دلیل افزایش عملکرد عضلانی است تا افزایش اندازه عضلات. برنامه های تمرینی باید با در نظر گرفتن این موضوع طراحی شوند.

۳٫سن فقط یک عدد است، تعیین سن آمادگی کودک یا نوجوان برای شروع تمرینات با وزنه باید به صورت فردی انجام شود، نه فقط بر اساس سن. زیرا افراد با سن یکسان خصوصیات فیزیولوژیکی متفاوتی دارند.

پژوهشگران معتقد اند تا زمانی که تمرینات با وزنه با رعایت اصول و نظارت انجام شود و برای فرد لذت بخش باشد، سن اشتباهی برای شروع تمرینات مقاومتی وجود ندارد.

بنابراین توصیه می شود تمرینات را در ابتدا با وزن بدن شروع کنید. شنا های اصلاح‌شده، اسکات با وزن بدن، دراز و نشست و پلانک همگی نمونه هایی عالی از تمرینات مقاومتی هستند که ایمن هستند و نیازی به وزنه ندارند.»

اگر نوجوان یا نوجوان شما علاقه مند به شرکت در یک برنامه تمرین قدرتی است، مطمئن شوید که تحت نظارت یک مربی یا مربی شخصی معتبر است که در مورد نحوه طراحی یک برنامه بدنسازی برای بچه ها آموزش دیده است.
اگر در مورد شرکت فرزندتان در تمرینات با وزنه نگرانی دارید، قبل از شروع تمرینات با پزشک اطفال صحبت کنید.

پس به صورت کلی در جواب سوال آیا بدنسازی قد را میسوزاند میتوانیم بگوییم خیر

یک مطالعه از ۵۰۰ متخصص پزشکی ورزشی پرسید که آیا باید از تمرینات با وزنه تا زمان بسته شدن صفحات رشد فرد اجتناب شود.

۸۵ درصد از متخصصان گفتند که اجتناب از تمرینات با وزنه ضروری نیست و تنها ۱۰ درصد معتقد بودند که شاید بهتر باشد از وزنه زدن اجتناب کنید اما پاسخی قطعی به سوال آیا بدنسازی قد را میسوزاند نداده اند.

همچنین می توان گفت که تمرینات با وزنه می‌تواند منجر به فشرده‌سازی جزئی دیسک‌های ستون فقرات در بزرگسالان شود. با این حال، این برگشت پذیر است و همچنین در طول فعالیت های عادی روزانه رخ می دهد.

تاریخ: 09 اکتبر 2022
نویسنده: ملیکا صمدی
دسته بندی: پزشکی ورزشی , ورزش
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت