مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری ایران » کوه شاه نشین و شیطان کوه کجاست؟

لاهیجان یکی از شهرهای شمالی کشور است که مقصد بسیاری از گردشگران است. در روزهای تعطیلات و یا غیر تعطیلات، همواره مسافران وگردشگران در این شهر حضور دارند و در کوچه و خیابان ها و مناظر طبیعی این شهر به گشت و گذار مشغول هستند. شاید جالب باشد که بدانید، مردم گیلان از شهر لاهیجان به عنوان “عروس گیلان” یاد می کنند. همین نامگذاری مهر تاییدی است بر زیبایی و جذابیت این شهر!

یکی از زیباترین منظره هایی که در شهر لاهیجان وجود دارد، شیطان کوه و آبشار آن است. این کوه به اندازه ای بزرگ و با شکوه است که از تمامی نقاط شهر قابل رویت است. خصوصاً اینکه در چند سال گذشته نام “LAHIJAN” هم به صورتی المانی بزرگ بر روی این کوه خودنمایی میکند.

در وهله اول با شنیدن نام شیطان کوه، ممکن است منظره ای ترسناک را تصور کنیم، در صورتی که اصلا اینگونه نیست و این کوه بسیار زیبا و سرسبز است. نام قدیم شیطان کوه، کوه شاه نشین بوده است. اما چرا به نام شیطان کوه معروف شده است؟ چه رمز و رازهایی در پی این نامگذاری نهفته است؟

کوه شاه نشین

شیطان کوه در روزگاران گذشته به شاه نشین کوه معروف بوده که برکه ای به عرض ۲۰۰ متر و طول ۷۰ متر در جلوی آن قرار داشت که برای ذخیره ی آب برای آبیاری از آن استفاده می شده است. امروزه این برکه به دریاچه ای مصنوعی بدل گشته، با جزیره ای در میان و عمارت زیبا و کوچکی که در جزیره خودنمایی می کند. این دریاچه محل تامین آب آبشاری مصنوعی اما بسیار زیبا و دیدنی است که از دل شیطان کوه می گذرد.

*** نامگذاری شیطان کوه

همانطور که پیشتر آمد، در گذشته این منطقه به شاه نشین کوه معروف بوده و عده ای معتقدند که نام شیطان کوه، شکل تغییر یافته شاه نشین کوه می باشد. اما در این باره نمی توان با قطعیت نظر داد. با این حال، نام شیطان کوه امروزه آن چنان جا افتاده است که نه تنها ساکنین لاهیجان، بلکه همه ایرانیها با این نام آشنا می باشند. در اطراف شیطان کوه کسبه بسیاری از مشاغل مختلف هستند که نام واحد صنفیشان را از این نام برگرفته اند.

*** دریاچه ای مصنوعی به نام استخر لاهیجان

برکه ای که در جلوی شاه نشین کوه قرار داشت، امروز به دریاچه ای مصنوعی با نام استخر لاهیجان تبدیل شده است. در میان این استخر، یک جزیره مصنوعی قرار دارد که عمارت زیبا و کوچکی در میان آن خودنمایی می کند. گرداگرد استخر از سنگفرش وسیعی پوشیده شده که محل بسیار مناسبی برای قدم زدن یا ورزش صبحگاهی پدید آورده. قهوه خانه های سنتی با چای و قلیان و انواع غذاهای محلی گیلانی پیرامون استخر، یکی دیگر از جاذبه های استخر لاهیجان به شمار می رود.

اسم شیطان کوه از کجا آمده؟ ؛ تمام چیزهایی که باید درباره‌ی شیطان کوه و استخر لاهیجان بدانید

شیطان کوه شناسنامه‌ی لاهیجان است. هر کسی لاهیجان آمده باشد، اسم شیطان کوه را شنیده‌. کوهی که وحشت و دلهره از اسمش می‌بارد. اما داستان این کوه چیست؟ چه شیطانی در غارهای این کوه مخفی شده؟ مسافران برای چه به شیطان کوه می‌آیند؟

مشهدی‌ها به کوهسنگی می‌نازند، اصفهانی از کوه صفه می‌گویند و تهرانی‌ها از بام تهران، ولی ظاهراً برای بعضی‌ها هیچ‌جا به اندازه‌ی بام سبز لاهیجان نمی‌چسبد. اگر قصد سفر به لاهیجان و گذراندن زمان در بام سبز آن را دارید و می‌خواهید کمترین هزینه اجاره ویلا را پرداخت کنید، سری به سایت پینورست بزنید. با صرفه‌جویی در هزینه‌ها زمان بیشتری را در لاهیجان بگذرانید و حسابی استراحت کنید و از دیدنی‌های طبیعی این منطقه لذت ببرید.

فلسفه اسم شیطان کوه

در این مورد چند داستان وجود دارد که ممکن است همه‌شان یا هیچکدامشان درست باشد.

داستان اول

 یکی از قصه‌های اسم‌گذاری این کوه به افسانه‌ای برمی‌گردد که مادربزرگ‌های لاهیجانی برای نوه‌هایشان تعریف می‌کنند. طبق این افسانه در دل این کوه گنجی مخفی شده. مار عظیمی هم وجود دارد که از این گنج محافظت می‌کند. خیلی‌ها به خاطر همین افسانه‌ی قدیمی متر به متر این کوه را با گنج یاب گشته‌اند تا به گنج افسانه‌ای برسند. هیچ بعید نیست همین داستان‌های وحشت‌ناک و ماجرای جستجوگرهای گنج، علت اصلی این نامگذاری باشد.

داستان دوم

می‌گویند غاری در دل این کوه وجود داشته که با پیچش باد، صداهای وحشتناکی از آن می‌آمده. به خاطر همین صداهای شیطانی اسم کوه شیطان‌کوه شده و همان‌طور بر سرش مانده.

داستان سوم

 طبق یک داستان دیگر اسم این کوه شیخان کوه بوده. چون فقط یک عده‌ی خاصی حق عبور و مرور داشته‌اند و هر کسی از گذرگاه‌های این کوه خبر نداشته. به خاطر همین رفت و آمدها اسم کوه شیخان کوه می‌شود.  مردم هم کم کم اسم اصلی را فراموش می‌کنند و اسم شیطان کوه را به کار می‌برند.

داستان چهارم

 مشهورترین روایت این است که اسم این کوه قبلاً شاه‌نشین کوه بوده. چون شاهان محلی لاهیجان در نوک این کوه قلعه‌ای داشتند و از آنجا حکومت می‌کردند. احمدخان آخرین پادشاه لاهیجان با شاه عباس صفوی می‌جنگد و شکست می‌خورد. شاه عباس قلعه را خراب می‌کند و کم کم مردم یادشان می‌رود اسم این کوه شاه‌نشین بوده. شاید به تشویق شاه عباس اسم این کوه را شیطان کوه می‌گذارند تا از شاه‌های شورشی لاهیجان بدنامی بماند.

به هر حال هر کدام از این داستان‌ها صحیح باشد، در این کوه خبری از شیطان و شیطان‌پرستی و این چیزها نیست. هوای خوب و منظره‌ی تماشایی شیطان کوه باعث شده که هر کسی یکبار به اینجا بیاید، دیگر از این اسم و داستان‌هایش نترسد.

آبشار شیطان کوه

اگر زمانی را دور استخر لاهیجان و رو به‌سمت شیطان کوه سپری کنید، آبشار زیبایی را خواهید دید که در نگاه اول چنان با طبیعت اطراف آمیخته است که هرگز باور نمی‌کنید که مصنوعی باشد؛ اما واقعیت این است که آب آن از استخر و به‌وسیله پمپاژ تامین می‌شود و حوضچه‌هایی برای جا‌به‌جایی و تخلیه آب در پایین آن در نظر گرفته شده است. این آبشار  از کنار پله‌ها و مسیر پیاده‌روی به‌سمت شیطان کوه عبور می‌کند.

آدرس آبشار شیطان کوه: گیلان، لاهیجان، بلوار خلیج‌فارس، میدان خلیج فارس، آبشار شیطان کوه

آدرس شیطان کوه لاهیجان

لاهیجان، میدان کاشف السلطنه، خیابان سبز (ورودی بام سبز) لاهیجان، میدان خلیج فارس، خیابان شهید رجایی (ورودی تله کابین)

مسیر حرکت تهران – لاهیجان به شیطان کوه گیلان

با خودروی شخصی باید حدود ۳۳۰ کیلومتر رانندگی کنید تا با عبور از شهرهای کرج، قزوین، رودبار، به شهر رشت برسید. بعد از طی مسافت ۴۲ کیلومتری به لاهیجان می رسید. تقریباً هر جای لاهیجان باشید، شیطان‌کوه را می‌توانید تشخیص بدهید.

تاریخ: 07 می 2022
نویسنده: ملیکا صمدی
دسته بندی: گردشگری ایران
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت