مرتبط با این مطلب

همزمان با فرارسیدن روزهای پایانی سال، خانه های ایرانیان سراسر آکنده از اشتیاق و هیجان است. تلاش برای خانه تکانی، خرید عید، آماده ساز مقدمات هفت سین، برنامه ریزی برای سفر نوروزی و … . اما یکی از جذاب ترین قسمت های این هیجانات و تلاش ها، تهیه سبزه عید برای سر سفره هفت سین است.

معمولا خانم های خانه، از چند روز قبل از پایان سال شروع به سبز کردن سبزه های مختلف می کنند تا هم یک سبزه زیبا بر سر سفره هفت سین داشته باشند و هم سبزه ای داشته باشند که تا روز سیزده به در سرحال و زیبا باقی بماند.

سبزه گندم، سبزه ذرت، سبزه عدس، سبزه ماش، سبزه نارنج، سبزه کدو تنبل و … نمونه هایی از انواع سبزه هایی هستند که خانم های خانه نسبت به سبز کردن آنها اقدام می نمایند. اما هر کدام از این سبزه ها باید در روزی خاص کاشته شوند و مراقبت های مخصوص به خود را نیاز دارند. با ما همراه باشید تا با تهیه این سبزه های زیبا و جذاب آشنا شوید.

طرز تهیه سبزه عید با گندم

۱۰ روز پیش از عید، گندم‌ها را به مدت دو شب خیس کنید. در این مدت باید چند بار آب داخل ظرف را عوض کنید تا بذر شما ترش و به اصطلاح گندیده نشود.

پس از اینکه گندم‌ها جوانه زدند آنها را آبکشی کنید و درون پارچه نخی نم‌دار قرار دهید. نباید پارچه‌ای بسیار نازک و یا بیش از اندازه ضخیم را برای نگهداری بذرها انتخاب کنید.

بذرهای گندم را کاملا با پارچه بپوشانید و هر چند ساعت یک‌بار با اسپری آب، آن را نم‌دار کنید. اگر پارچه خشک باشد، ممکن است بذرها خراب شوند. همچنین بدانید که خیس بودن بیش از اندازه به رشد زودهنگام بذرها کمکی نمی‌کند. پس تعادل را در آب‌رسانی رعایت کنید.

پس از چند روز جوانه‌های ریز و سفید‌رنگ، سبز می‌شوند. این یعنی کارتان را درست انجام داده‌اید. حالا باید این دانه‌ها را به ظرفی که برای سبزه انتخاب کرده‌اید، منتقل کنید. ظرف سفالی بهترین گزینه برای این کار است.

می‌توانید پیش از انتقال بذرها، کمی ماسه کف ظرف بریزید. خاک ماسه‌ای به حفظ رطوبت کمک می‌کند. اما نبود آن هم مشکلی ایجاد نمی‌کند.
اکنون فقط باید صبر کنید و شاهد رشد سبزه باشید. البته که نباید آب‌دادن و مرطوب نگه‌داشتن بذرها را فراموش کنید.
قراردادن سبزه در جای خنک به آن طراوت بیشتری می‌دهد. سبزه را در جای نورگیر بگذارید؛ البته گرفتن نور مستقیم ضروری نیست.

طرز تهیه سبزه عید با عدس

حدوداً ۱۵-۱۸ روز قبل از عید داخل کاسه مقداری عدس ریخته و با آب پر می‌کنیم و می گذاریم چند روز در دمای اتاق بماند. عدس معمولا آب را به خود جذب می‌کند. گاهی‌ کنترل می‌کنیم و اگر آب عدس کشیده شده بود باز هم به آن آب اضافه می‌کنیم و می گذارم تا عدس‌ها جوانه بزنند( گندم یا عدس داخل آب جوانه نمیزند.

فقط باید کاملا خیس بخورند. وقتی عدس های خیس خورده را لای دستمال نم دار منتقل کنیم شروع به جوانه زدن می کنند.) بهتر هست که آب عدس را هر روز عوض کنیم چون ترشیده و کف می‌کند.

بعد از آن که عدس‌هایتان کمی‌ جوانه زدند آنها را آبکش کرده و در ظرفهای مورد نظر ریخته و روی آنها را با دستمال حوله ی پوشانده و روی آن‌ها آب بپاشید و کنار پنجره جای که نه سرد و نه زیاد گرم هست می گذاریم تا رشد کنند.

توجه داشته باشید هر روز باید عدس‌ها را خیس کرده و آب اضافه آنها را بیرون ریخت. و حتما دستمال رویی را مرطوب نگهدارید. هیچوقت عدس‌هایتان را به صورت لایه نازک در ظرفتان نریزید. بهتر هست که کمی‌ به صورت گنبدی شکل در آورید.

بعد از آن که جوانه ها مقداری رشد کرده و کمی‌ سبز شد می توانید دستمال روی آن هارا برداشته و به آب دادن عدس‌ها ادامه دهید و مطمئن باشین که نور طبیعی به آنها بخورد و حتما ظرفتان را گاهی‌ بچرخانید تا سبزه‌ها به صورت کج به طرف نور رشد نکنند.

طرز تهیه سبزه عید با ماش

دو لیوان قره ماش را درون کاسه‌ای ریخته و تا ۲ بند انگشت آب روی آن‌، آب می‌ریزیم. پس از ۴ روز ماش‌ها سفید می‌شوند، پس آن‌ها را درون دستمالی نخی می‌ریزیم . پس از سه روز که ماش‌ها جوانه زدند آن‌ها را درون ظرف مورد نظری کهاز قبل ته آن لایه‌ای از پنبه گذاشته‌ایم ، می‌ریزیم و روی آن‌ها را بادستمال خیس می‌پوشانیم.

پس از سه روز دستمال را از روی قره ‌ماش‌ها برمی‌داریم و در حدی که فقط مرطوب بمانند روی آن‌ها،‌ آب اسپری می‌کنیم و آن‌ها را در آفتاب قرارمی‌دهیم.

این دانه ها طی ۲ هفته به شکل زیبایی رشد خواهند کرد و آماده خواهند شد تا سر سفره هفت‌سین قرار گیرند.

طرز تهیه سبزه عید با ذرت

۱. برای آماده کردن این نوع سبزه تقریبا دو هفته احتیاج دارید.

۲. ابتدا باید دانه‌های ذرت را حداقل ۷۲ ساعت (سه روز) در آب بگذارید تا خیس بخورند.

۳. باید حتما در این مدت مرتب آب ظرف تعویض شود تا آب تازه به دانه‌ها برسد، اما توجه داشته باشید که ظرف را عوض نکنید.

۴. بعد از گذشت این زمان شاهد جوانه زدن دانه‌ها خواهید بود.

۵. مرحله بعد این است که باید دانه‌های جوانه زده را در ظرف مورد نظر ریخته و روی آن‌ها را با دستمال حوله‌ای بپوشانید.

۶. هر روز باید ذرت‌ها را خیس کرده و آب اضافه آن‌ها را بیرون بریزیم. حتما دستمال روی آن‌ها را مرطوب نگه دارید.

۷. دانه‌ها را کاملا مرتب کرده و روی جوانه‌ها را با یک دستمال مرطوب بپوشانید.

۸. بعد از گذشت ده روز دانه‌ها کم کم قد کشیده و ذرت‌ها سبز می‌شود.

کاشت سبزه ذرت در تنگ ماهی

مواد لازم:

  • دانه‌های ذرت
  • آب
  • دستمال حوله‌ای
  • تنگ ماهی

طرز تهیه:

۱) برای این کار باید ذرت را به روش بالا جوانه دار کنید.

۲) بعد از آن یک ظرف یکبار مصرف را پر از سوراخ کنید و جوانه‌ها را در آن بریزید.

۳) این ظرف را روی دهانه تنگ ماهی قرار دهید، به طوری که در آب نیافتد. روی آن سلفون بکشید و چند سوراخ ایجاد کنید؛ مدام جوانه‌ها را آبپاشی کنید تا برگ‌ها ایجاد شوند.

چند نکته درباره کاشت سبزه ذرت

  • با دانه ذرت که با آن پفیلا درست می‌کنید نمی‌شود سبزه ذرت تهیه کرد چون خشک است و جوانه نمی‌زند. باید از دانه ذرت تازه استفاده کنید.
  • مقدار دانه‌ها نباید خیلی زیاد باشد چون اگه تراکم زیاد باشد، لایه‌های زیرین نمی‌توانند رشد کنند و می‌پوسند.
  • اگر مقدار دانه‌ها کم باشد سبزه کم پشتی دارید. پس اندازه رو نسبت به ظرف نه زیاد و نه کم بگیرید.
  • آبیاری زیاد هم باعث زود خراب‌شدن سبزه می‌شود.

طرز تهیه سبزه عید با تخم کدو حلوایی

– نکته مهمی که باید بدانید این است که تخم کدو به عنوان یکی از بذرهای بدون لعاب و سخت محسوب می شود برای اینکه سبزه عید را با این بذر بکارید بایستی تخم ها را تقریباً ۴۸ ساعت بخیسانید و در طول این ۴۸ ساعت آب آن را دو بار عوض کنید.

– پس از ۴۸ ساعت بذرهایی را که خیس خورده اند را در داخل یک کیسه نخی ریخته و آن ها را درون یک آبکش گذاشته تا آب اضافه آن گرفته شود. سپس در طول روز به تعداد دوبار کیسه نخی را باز کرده و به دانه ها آب دهید و هر بار که آبیاری کردید جابجا کنید تا به اندازه کافی نور و رطوبت به تمام قسمتهای بذر برسد.

– حدود ۳ الی ۴ روز زمان نیاز است تا بعد ها شروع به جوانه زدن بکنند زمانی که به این مرحله رسیدند اقدام به ریختن آنها در کف یک سینی بکنید اما توجه داشته باشید که ضخامت زیادی نداشته و روی هم انباشته نشوند.

– زمانی که دانه های جوانه زده را کف سینی پهن کردید روی آن یک لایه سلفون کشیده و سپس چند سوراخ روی آن ایجاد کنید.

– یکی ، دو روز اول سبزه را در محیطی قرار دهید که گرم و پرنور باشد و روزانه به تعداد سه بار اقدام به آب پاشی با اسپری بکنید.

– پس از گذشت دو روز پوشش سلفونی را که روی سبزه کشیده بودید برداشته و بدون کوچکترین جابجایی سبزه را در همان محیط نگه دارید و روزانه ۲ مرتبه آنها را سیراب کنید.

– روز بعد سبزه را از آن محیط خارج کرده و به مدت چند ساعت زیر آفتاب ملایم زمستانی بگذارید و به هنگام شب مجدد به داخل خانه بیاورید و یا این که در جای خنک و تاریک نگهداری کنید.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت