نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه خورشت به خوشمزه خانگی

هر فصلی که فرا می رسد، همراه خود خوشمزه هایی را می آورد که همراه با آن خوشمزه های می توان غذاهایی لذیذ پخت. در فصل بهار با رسیدن چغاله بادام، خورشت چغاله بادام چخت می شود، فصل تابستان غوره مسما را به همراه دارد. فصل پاییز هم که فرا می سرد و به های خوشمزه خودنمایی می کنند، فصل پخت خورشت به خوشمزه است.

خورشت به یکی از خورشت های اصیل ایرانی است که طرفداران بسیاری دارد. این غذا عموماً در پاییز پخت می شود، اما دوست داران این غذای خوشمزه، به را فریز می کنند تا در فصل های دیگر هم بتوانند این خورشت را پخت کنند. شما هم اگر به این خورشت علاقه مندید یا از غذاهای تکراری خسته شدید و به دنبال یک غذای جدید هستید که برای اعضای خانواده پخت کنید، پیشنهاد می کنم با دستور پخت این خورشت خوشمزه همراه ما باشید.

خورشت به همچنین بر سر سفره ضیافت ها و مهمانی های شما، می تواند به زیبایی و جذابیت سفره و میزتان بیافزاید. خورشت به را با نام خورشت به و آلو هم می شناسند.

طرز تهیه خورشت به

مواد لازم برای تهیه خورشت به

گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم

پیاز متوسط یک عدد

به  ۳۰۰ گرم

آلو خورشتی ۱۰  الی ۱۲ عدد

شکر یک قاشق غذاخوری

آبلیمو یک قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

زعفران دم کرده  یک دوم پیمانه

روغن به مقدار لازم

 نمک ، فلفل  , پودر سیر و دارچین به میزان دلخواه

روش پخت خورشت به

گوشت را تکه تکه کنید که نه زیاد قیمه ای باشد و نه زیاد قرمه ای ،در واقعه به اصطلاح  لقمه ای خرد کنید. کمی گوشت را تفت دهید تا حدی که آب آن کشیده شود و به جلزو ولز بیفتد. میوه به را هم پوست کنید و به اندازه حبه قندی درشت تکه تکه کنید و برای اینکه سیاه نشود مقداری آبلیمو به آن بزنید.

پیاز را هم خلالی خرد کنید و در کمی روغن تفت دهید تا طلایی رنگ شود.بعد گوشت را به آن اضافه کنید و مقداری پودر سیر و فلفل سیاه هم روی آن بپاشید تا بوی زهم گوشت گرفته شود و گوشت را در پیاز کمی تفت دهید. بعد از اینکه رنگ گوشت برگشت کمی زردچوبه هم به آن اضافه کنید تا طعم گوشت لذیذ تر شود. ۱  لیتر آب به داخل گوشت اضافه کنید تا گوشت به همراه پیاز و ادویه جات تفت داده شده بپزد.بعد از پخت گوشت  رب گوجه فرنگی را که کمی تفت دادیم  داخل آب گوشت بریزید و به همراه آن دارچین ، آلو بخارا و به خرد شده را اضافه کنید.

اگر آلوها سفت باشند باید یکی دو ساعت از قبل آن را در آب سرد خیس دهید .اگر دوست داشتید خورشت مزه ملسی داشته باشد میتوانید به آن یک قاشق شکر هم اضافه کنید. در آخر پخت به آن زعفران دم کرده اضافه کنید تا عطر و طعم غذا صد چندان شود. بعد از نیم ساعت خورشت جا افتاده شده را از روی حرارت بردارید تا به له نشود. خورشت به اصفهانی آماده شده را با برنج سرو کنید و نوش جان کنید.

خورش به و آلو با مرغ

خورش به و آلو به صورت متداول با گوشت گوسفندی یا گوساله تهیه می شود. البته اگر شما منع مصرف گوشت قرمز دارید می توانید این خورش خوشمزه را با استفاده از گوشت های سفید مانند گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون تهیه کنید.

برای دستور بالا کافیست که گوشت خورشتی را از مواد لازم حذف کنید و گوشت مرغ یا گوشت بوقلمون اضافه کنید. روش پخت خورش تفاوتی ندارد ، ضمن اینکه این خورش با گوشت مرغ سریعتر آماده می شود.

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش به

  • اگر آلوهایی که استفاده می‌کنید سفت باشند، بهتر است قبل از مصرف یک تا دو ساعت آن‌ها را داخل آب خیس کنید.
  • اگر دوست داشتید طعم خورش به ملس باشد، به اندازه یک قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه کنید.
  • زمانبندی جا افتادن خورش بستگی به حرارت آن متفاوت است. حواستان باشد که به‌های خرد شده نباید له شوند.
  • اگر دوست داشته باشید می‌توانید به جای گوشت در این خورشت از پنیر کبابی استفاده کنید.
  • زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا ۱۵دقیقه و زمان پخت و انتظار این خورشت در حدود ۲ ساعت میباشد.
  • خورش به را می توانید در وعده نهار – شام – سرو کنید .
  • همچنین میتوان در ماه رمضان به عنوان سحری – میل کرد .
  • توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای ۵ نفر مناسب میباشد .

خواص به پخته

طبع به پخته، گرم و متمایل به معتدل است. مهمترین خواص به پخته عبارتند از:

۱. کمک به درمان بیماری‌های گوارشی

یکی از مهمترین خواص به پخته تقویت معده و کمک به بهبود بیماری‌های گوارشی مانند زخم معده، اسهال، یبوست، کولیت و ناراحتی‌های روده است. یکی از مواد موجود در میوه به، فنول است که در تسکین درد‌های ناشی از زخم معده موثر است، همچنین خوردن به پخته برای بیمارن مبتلا به استفراغ و حالت تهوع مفیده بوده و به بهبود آن‌ها کمک می‌کند و در کاهش ورم روده نقش دارد.

۲. سلامت قلب و کنترل فشار خون

به دارای مقادیر بالایی از پتاسیم است و در کاهش فشار خون بالا و در نتیجه کمک به سلامت قلب موثر است. همچنین مصرف این میوه در کاهش کلسترول بد خون تاثیر زیادی دارد و از طریق تنظیم سطح چربی‌های خون می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی مانند سکته، نارسایی احتقانی قلب و بیماری‌های عروق قلبی پیشگیری کند.

۳. مفید برای زنان باردار

از دیگر خواص به پخته بهبود حالت تهوع و استفراغ دوران بارداری است و پیشنهاد می‌شود خانم‌های باردار، خوردن به پخته یا دمنوش به را در رژیم غذایی خود قرار دهند. همچنین این میوه سرشار از انواع ویتامین‌ها مانند ویتامین آ، ویتامین ث، ویتامین‌های گروه ب. و عناصر معدنی است که در حفظ سلامت جنین و مادر نقش مهمی دارند. به تقویت‌کننده رحم است و خطر سقط جنین را کاهش می‌دهد. مطالعات پژوهشگران نشان داده است خوردن به در بارداری روی میزان هوش نوزاد متولد شده موثر بوده و کودکان را باهوش‌تر می‌کند. در بعضی مطالعه‌ها هم بر زیباتر شدن کودک تاثیر مثبت گذاشته است.

تاریخ: 14 نوامبر 2021
نویسنده: ملیکا صمدی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت