مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » دهان و دندان » درمان دندان درد، خانگی و فوری‎

دندان درد، یکی از طاقت فرسا ترین درد هاست. هنگامی که دندان درد به سراغمان می آید، پشیمان از بی احتیاطی های قبل و مسواک نزدن ها، تصمیم میگیریم که پس از خوب شدن دندانمان، به خوبی از آنها نگه داری کنیم. اما تحمل این درد بسیار سخت و دشوار است.

اگر دچار دندان درد هستید، چند راهکار خانگی و مفید برای شما ارائه می کنیم که فوراً درد شما را تسکین دهند، اما فراموش نکنید که این روش ها فقط درد را تسکین می دهند و باید در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید و به دندان های خود رسیدگی نمایید. بدیهی است که اگر شما بازدید های هر شش ماه یکبار را با دندان پزشک خود هماهنگ کنید، دیگر گرفتار درد دندان نخواهید شد.

اما خوب اتفاق است، و اتفاق هم غیر قابل پیش بینی!

درمان های خانگی برای تسکین فوری دندان درد

 نسخه های گیاهی، خانگی و طب سنتی برای درمان و تسکین فوری دندان درد عبارتند از:

پودر فلفل قرمز و زنجبیل

زنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد هستند و هرکدام از این دو ادویه را به تنهایی می توانید برای درمان دندان درد استفاده کنید ولی برای نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید به این روش که :

میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک مخلوط با غلظت سس آماده کنید، سپس توپ کوچکی از پنبه آماده کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید؛ حالا آن را درست روی دندان تان بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید؛ پنبه آغشته به سس را جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند قرار دهید.

روغن میخک

دو قطره روغن میخک را روی یک پنبه بریزید و آن را تا زمان رفع درد، پشت دندان تان قرار دهید.

روش دیگر استفاده از میخک برای دندان درد جویدن آن است به این روش که:یک دانه میخک را آنقدر بجوید که روغنش بیرون بیاید.

عصاره وانیل

دو یا سه قطره وانیل را بر روی گوش پاک کن یا یک تکه پنبه بریزید و به صورت مستقیم بر روی محل آسیب دیده قرار دهید.
و شما میتوانید از آن هر تعدادی که لازم است استفاده کنید.

چای کیسه ای

شما به چای کیسه ای و آب نیاز دارید تا چای را درون آب کمی خیس و مرطوب کنید.و سپس آن را بر روی دندان قرار دهید.
اگر دندان شما،به سرما حساس نیست،قبل از اعمال چای،آن را در آب یخ قرار دهید و شما میتوانید یک الی دوبار از این مسکن استفاده کنید.

استفاده از کمپرس سرد

یک کیسه نگهداری غذا را با یخ پر کنید. روی آن را با یک پارچه نازک یا دستمال توالت بپوشانید و روی ناحیه‌ای از گونه که در قسمت خارجی دندان قرار دارد بگذارید. سرمای کمپرس سرد موجب تسکین درد می‌شود. استفاده‌ از بسته یخ نیز می‌تواند همین تأثیر را داشته باشد. فقط فراموش نکنید روی آن را با یک دستمال بپوشانید.

  • یخ را به‌طور مستقیم روی دندان قرار ندهید، زیرا این کار درد را تشدید می‌کند؛ مخصوصا در صورت بروز دندان درد ناشی از التهابات، دندان به دماهای خیلی سرد یا گرم حساس می‌شود.
  • در صورت التهاب مغز دندان، گرما به تسکین درد کمک می‌کند. اگر با استفاده از کمپرس سرد دردتان افزایش یافت، از کمپرس گرم به‌جای آن استفاده کنید.

پیاز

پیاز دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی قوی بوده که می تواند با از بین بردن باکتری های دهان، از پوسیدگی دندان جلوگیری کند. علاوه بر این پیاز به دلیل مقادیر بالای گوگرد که دارد در تماس با بزاق دهان، اسید سولفوریک را تشکیل می دهند که می تواند به رفع فوری دندان درد کمک کند.

یک تکه بزرگ پیاز را ببرید و بر روی دندان بگذارید و فشار دهید تا درد آن کاهش یابد.

 سیر

سیر یک منبع عالی آلیسین و فیتوکمیکال هاست که باکتری های مضر را از بین برده و با کاهش پلاک در دهان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرده و به درمان دندان درد کمک می کند.

یک حبه سیر را بر روی دندانی که درد می کند، قرار دهید تا درد آن تسکین پیدا کند.

خیار

خیار به دلیل خواص هموستاتیک (خون ایستی) و آرام بخش که دارد موجب کاهش جریان خون به دندان آسیب دیده و در نهایت درمان درد دندان می شود.

یک خیار را به صورت حلقه ای برش بزنید، کمی نمک دریایی بر روی آن بریزید و بر روی دندان آسیب دیده قرار دهید تا درد آن تسکین پیدا کند.

 لیمو ترش

آب لیمو ترش به دلیل مقادیر بالای فلاونوئیدها، فسفر و پتاسیم موجود در آن یکی از بهترین درمان های طبیعی برای دندان درد محسوب می شود.

آب یک لیمو ترش تازه را با ۱ قاشق چای خوری نمک ترکیب کنید و با آن غرغره کنید تا دندان درد تسکین پیدا کند.

نمک دریایی

نمک دریایی خواص ضد باکتری طبیعی دارد و حاوی مقادیر بالای مواد معدنی مختلف است که برای درمان دندان درد مفید می باشند.

یک قاشق غذا خوری نمک دریایی را به یک لیوان آب گرم اضافه کنید و با آن غرغره کنید.

 طب فشاری

طب فشاری با افزایش تولید اندورفین در خون می تواند درد دندان را کاهش دهد.

قسمت خارجی مچ دست بین استخوان شست و انگشت اشاره را به مدت ۱ دقیقه فشار دهید و ۳۰ ثانیه استراحت کنید، این روش را ۱۰ دقیقه تکرار کنید تا درد دندان شما تسکین پیدا کند.

مسکن‌ های قوی برای درمان فوری دندان درد

اغلب ما در هنگام دندان درد به دنبال داروهای مسکن درد می رویم. اما سوال اصلی این است که مناسب ترین مسکن ها برای درمان فوری دندان درد چیست. ضمن اینکه کافه نبات تاکید دارد که هیچ دارویی را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید، به ویژه برای کودکان و بانوان باردار، در ادامه شماری از مسکن هایی که معمولا برای دندان درد مصرف می شوند را معرفی می کنیم.

«ایبوپروفن» یکی از تاثیرگذارترین و در دسترس‌ترین داروها برای درمان فوری دندان درد است که به صورت قرص و شربت در داروخانه ها ارائه می شود. مصرف قرص ایبوپرفن معمولا با سرعت زیادی درد دندان را تسکین می دهد. شکل ژلاتینی کپسولی ایبوپرفن که با نام «ژلوفن» به فروش می رسد، جذب گوارشی راحت‌تری دارد. مصرف زیاد ایبوپرفن عوارضی هم در پی دارد. این دارو برای کودکان و بانوان باردار فقط با دستور پزشک مجاز است.

«استامینوفن» از دیگر داروهای مسکن است که به برطرف کردن در دندان کمک می کند. قرص استامینوفن گرچه مسکن ضعیف تری می باشد اما در مواردی و به صورت محدود برای مادران باردار تجویز می گردد.

بی‌ حس کننده‌ها یا ضد دردهای موضعی همانند قطره‌ها و اسپری‌ های گیاهی نیز بعضا برای درمان دندان درد استفاده می شوند که البته تاثیر کمتری از قرص های مسکن دارند و تنها برای مدت زمان اندکی درد را برطرف می کنند..

معمولا اگر بیمار دچار آبسه یا عفونت دندان شود و یا به قول معروف دندان چرک کند برای وی «آنتی‌بیوتیک» (چرک خشک کن) تجویز می شود. داروهای آنتی‌بیوتیکی همانند آموکسی‌ سیلین، ورم لثه را که معمولا دردناک نیز می باشد، درمان می کند و شرایط را برای کشیدن آن فراهم می نماید؛ زیرا دندانپزشکان از کشیدن دندان های دارای عفونت تا زمان رفع آن خودداری می کنند. از همین روی این نوع داروها فونت دندان را برطرف می کند و در بسیاری از موارد با برطرف شدن عفونت درد دندان نیز بهبود می یابد. خوردن خودسرانه آنتی بیوتیک عوارضی نیز در پی دارد.

تاریخ: 28 سپتامبر 2021
نویسنده: ملیکا صمدی
دسته بندی: دهان و دندان , سلامت
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت