نایت ملودی » فرهنگ و هنر » اندیشه و مذهب » ماه رمضان » نکات سلامتی ماه مبارک رمضان، ماه مهمانی خدا

شَهْرُ رَمَضانَ‏ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى‏ وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ وَ مَنْ کانَ مَریضاً أَوْ عَلى‏ سَفَرٍ فَعِدَّهٌ مِنْ أَیَّامٍ أُخَرَ یُریدُ اللَّهُ بِکُمُ الْیُسْرَ وَ لا یُریدُ بِکُمُ الْعُسْرَ وَ لِتُکْمِلُوا الْعِدَّهَ وَ لِتُکَبِّرُوا اللَّهَ عَلى‏ ما هَداکُمْ وَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ.
(روزه، در چند روز معدودِ) ماهِ رمضان است، ماهى که قرآن، براى راهنمایى مردم، و نشانه‏ هاى هدایت، و فرق میان حق و باطل، در آن نازل شده است. پس آن کس از شما که در ماه رمضان در حضر باشد، روزه بدارد! و آن کس که بیمار یا در سفر است، روزهاى دیگرى را به جاى آن، روزه بگیرد! خداوند، راحتى شما را مى‏خواهد، نه زحمت شما را! هدف این است که این روزها را تکمیل کنید؛ و خدا را بر اینکه شما را هدایت کرده، بزرگ بشمرید؛ باشد که شکرگزارى کنید!

سوره بقره، آیه ۱۸۵

ماه مبارک رمضان از ماه های مورد علاقه همه مسلمانان است. این ماه برای مردم کشور عزیزمان با آداب و رسوم خاصی همراه است. دعای سحر، ربنای افطار، سریالهای بعد از افطار و بسیاری خاطرات دیگر. همه این‌ها برای ما یادآور دور هم بودن بودنمان است.

اما اگر بخواهیم از این ماه حداکثر استفاده را ببریم و در عین حال به سلامت جسم مان، که هدف اصلی ماه مبارک رمضان است، برسیم لازم است نکات خاصی را رعایت کنیم.

ما اصلی ترین نکات را برای شما ما بیان می کنیم تا ان شاء الله بتوانیم حداکثر بهره را از این ماه مبارک ببریم.

برای سلامتی در ماه رمضان چه نکاتی را رعایت کنیم؟

روزه خود را با یک لیوان آب ولرم و خرما باز کنید.

حتماً حتماً سعی کنید افطار را به صورت سبک میل کنید.

از مصرف زیاد آب بلافاصله بعد از باز کردن روزه پرهیز کنید.

چند ساعت بعد از وعده افطار یک شام سبک میل کنید.

میزان ۸ لیوان آب را طوری تنظیم کنید که بین وعده افطار و سحر این ۸ لیوان را میل کرده باشید.

در وعده سحر هم از مصرف زیاد آب پرهیز کنید.

میوه و سبزیجات را در وعده سحر و بین افطار تا سحر خود قرار دهید.

سعی کنید حتما از خاکشیر و تخم شربتی در آب نوشیدنی خود استفاده کنید. تخم شربتی مقدار زیادی آب جذب می کند و در طول روز این آب جذب شده را به بدن شما پس می دهد بنابراین احساس تشنگی کمتری می کنید.

از مصرف چای در وعده سحر پرهیز کنید.

غذاهای چرب را از وعده های غذایی خود حذف کنید.

بلافاصله بعد از صرف سحر نخوابید و مدتی را بیدار بمانید.

روزه داری در شرایط کرونا

شاید برای بسیاری از افراد این سوال باشد که در شرایط فعلی که با ویروس کرونا مواجه هستیم روزه داری سیستم ایمنی بدن را ضعیف میکند.

ما در اینجا می خواهیم به این سوال پاسخ بدهیم و ابهامات شما را برای همیشه از بین ببریم وقتی شما روزه میگیرید از صبح چیزی میل نمی کنید بنابراین قند خون شما شروع به پایین آمدن می کند به گونه ای که نزدیک های ظهر به پایین‌ترین مقدار خود می رسد.

بنابراین در این شرایط انسولین بدن شما به کمترین مقدار خود رسیده است. هنگامی که انسولین به کمترین مقدار خود می رسد هورمون رشد، شروع به فعالیت می کند.

در واقع هورمون رشد و انسولین رابطه معکوس دارند انسولین پایین می آید هورمون رشد بالا میرود.

اما هورمون رشد چه کاری انجام می‌دهد؟

این هورمون رشد مقاومت و ایمنی بدن شما را بالا می برد. به گونه‌ای که بدن شما در بالاترین سطح خود برای مبارزه با میکروب ها ویروس ها و سرطان ها قرار می گیرد.

بنابراین شما با روزه‌داری نه تنها سیستم ایمنی خود را ضعیف نمی کنید بلکه به تقویت بدن خود هم کمک می کنید.

تاریخ: 15 آوریل 2021
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: ماه رمضان
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت