نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه ی باسلوق ساده ی اصیل

باسلوق ساده

در این مطلب با ما همراه باشید تا طرز تهیه ی باسلوق ایرانی اصیل و ساده (گردو و نارگیل) را برای شما دوستان شرح دهیم. این دسر خوشمزه باید با اندازه ی دقیق و حوصله تهیه شود تا طعم و ظاهر دلنشین و سنتی خود را حفظ کند.

مواد لازم:

نشاسته ۱ پیمانه

آب ۳ پیمانه

شکر ۲ پیمانه

کزه ۳۰ گرم

گلاب نصف پیمانه

پودر ژلاتین ۲ قاشق چایخوری

وانیل ۱/۴ قاشق چایخوری

پودر نارگیل و مغز گردو به مقدار لازم

طرز تهیه:

برای شروع نشاسته را به همراه آب مخلوط کنید. اگر پودر نشاسته باشد امکان گلوله شدن آب و نشاسته ی شما کم است اما اگر از نشاسته ی گل استفاده می کنید پس از حل کردن آن را از صافی عبور دهید تا محلول شما یک دست شود.

یم پیمانه آب و دو پیمانه شکر خود را در یک قابلمه روی شعله ی متوسط قرار دهید و زمان دهید تا به خوبی شکر در آب حل شود. سپس محلول شناسته ی خود را به شکر و آب حل شده ی خود افزوده و هم بزنید تا به دیواره و کف ظرف نچسبد.

در این مرحله از تهیه باسلوق باید به روش بن ماری، پودر ژلاتین را در آب جوش حل کنید. برای این کار باید روی بخار کتری، یک کاسه نشکن بگذارید و پودر ژلاتین را به همراه یک چهارم پیمانه آب در آن بریزید. در صورت نیاز میتوانید کمی آب اضافه کنید تا پودر ژلاتین به طور کامل حل شود.

هنگامی که پودر ژلاتین به طور کامل حل شد، آن را به مخلوط نشاسته و شکر اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید. راحت الحلقوم شما باید پس از نیم ساعت غلظتی مشابه با عکس زیر داشته باشد.

پس از گذشت حدودا نیم ساعت باید گلاب و وانیل را اضافه کنید. ممکن است دوباره مایع نشاسته شما کمی رقیق شود. اما آن قدر به هم زدن ادامه دهید که غلظت آن پس از یک ساعت مانند عکس زیر شود. بعد از این که یک ساعت و ربع از زمان حرارت دیدن نشاسته گذشت، کره را اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید تا حدی که باسلوق به راحتی از قابلمه جدا شود. سپس آن را از روی حرارت بردارید.

مایع راحت الحلقوم را باید به مدت حدودا سه ساعت در یخچال بگذارید تا به خوبی سفت شود. اما قبل از آن، برای شکل دادن به باسلوق چهار راه دارید:

باسلوق گرم را میتوانید به کمک دست یا قاشق شکل داده و در پودر نارگیل بغلتانید. یک مغز گردو را نصف کرده و روی آن قرار دهید.

تاریخ: 31 دسامبر 2019
نویسنده: ملیکا صمدی
برچسب ها: ، ،
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت