مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » انواع موسیقی را در چه سنی میتوان به کودک یاد داد؟

انواع موسیقی را در چه سنی میتوان به کودک یاد داد؟

امروزه اغلب کودکان با سازهایی مانند ویلن، ریکوردر و یا پیانو در شاخه غربی و با سازهایی چون سه تار و سنتور در شاخه ایرانی کار را آغاز می کنند. اما نکته مهم آن است که بتوان در مدت فراگیری، تشخیص داد که آیا کودک با ساز خود ارتباط لازم را برقرار کرده یا خیر؟ اگر کودک شما بی صبرانه منتظر فرا رسیدن زمان کلاس خود می شود و یا اغلب با ساز خود خلوت می کند شک نکنید که انتخاب درستی انجام داده اید.

بهترین سن شروع موسیقی:
محققان دانشگاه برکلی معتقدند سن مناسب برای شروع موسیقی ۲ سال تا ۳/۵ سال بوده و سن شروع نواختن سازهای ابتدایی از ۳/۵ سال تا ۵ سال بوده و سن شروع نواختن سازهای جدی از ۵ سال به بالا می باشد. کلاسهای گروه سنی ۲ تا ۳/۵ سال معمولاً فقط جنبه آشنایی با موسیقی دارد و جنبه آموزشی نداد. حتی بسیاری از دانشمندان معتقدند که آشنایی کودک با موسیقی از دوران بارداری مادر نیز می تواند آغاز گردد.

فواید موسیقی روی کودکان:
– موسیقی فواید متعددی دارد که یک از آنها نوازندگی است.
– تاثیر در روابط اجتماعی کودک
– ایجاد حس اعتماد به نفس
– بهبود عملکردهای ذهنی
– گسترش روابط مغزی
– خلاقیت

بهترین سن یادگیری انواع موسیقی:
پیانو:
بهترین سن برای شروع یادگیری پیانو، سن چهار یا پنج سالگی است.

گیتار بیس:
مهم‌ترین مسئله‌ی تاثیرگذار بر سن شروع یادگیری نوازندگی در مورد گیتار بیس اندازه‌ی آن است. اندازه‌ی یک گیتار بیس استاندارد تقریبا ۹۰ سانتی‌متر است. البته برخی سازنده‌ها گیتار بیس کوچک‌تر برای هنرجویان کم‌سن با جثه‌ی کوچک تولید می‌کنند. اندازه‌ی این گیتارها تقریبا سه چهارم اندازه‌ی استاندارد آن است. بعد از سایز گیتار بیس، نکته مهم قدرت انگشتان هنرجو است. انگشتان نوازنده باید قدرت فیزیکی کافی برای نواختن گیتار بیس را داشته باشد. به همین دلیل روی هم رفته سن پیشنهادی برای شروع نوازندگی گیتار بیس سن ۸ یا ۹ سالگی است. این در حالی است که سن مناسب برای یادگیری گیتار ۶ یا ۷ سالگی است.

دلیل این تفاوت در اندازه‌ی بزرگتر و سیم‌های سنگین‌تر گیتار بیس نسبت به گیتار است. البته این یک قانون کلی است و حتما استثنائاتی دارد؛ مثلا کودک ۹ ساله با جثه‌ی کوچک نمی‌تواند نوازندگی گیتار بیس را شروع کند. این در حالی است که کودک ۷ ساله که قد بلندی دارد می‌تواند.

گیتار:
سن مناسب برای شروع یادگیری گیتار، سن ۶ سالگی است. مهمترین فاکتور در مورد گیتار توانایی دست هنرجو است. البته این یک قانون کلی است ممکن است کودک ۵ ساله از نظر فیزیکی توانایی نوازندگی گیتار را داشته باشد این در حالی است که کودک ۷ ساله با جثه‌ی کوچک ناتوان است.

درامز:
در مورد درامز نمی‌توان مشخصا عددی را به عنوان سن مناسب برای شروع تعیین کرد. در حالت کلی سن ۷ سالگی سن مناسبی برای شروع یادگیری درامز است. در واقع فارغ از سن کودک فاکتورهای دیگری هستند که تعیین می‌کنند آیا یک کودک شرایط شروع نوازندگی درامز را دارد یا خیر. اولین و مهم‌ترین فاکتور توانایی دست کودک است، آیا دستان کودک شما به اندازه‌ای قوی است که از چوب درامز استفاده کند. فاکتور مهم بعدی بلوغ هنرجو است.

خوانندگی:
گاهی والدین به دلیل علاقه‌ی فرزندشان به خواندن، به فکر شروع آموزش خوانندگی برای فرزندشان می‌افتند. گاهی پدر و مادرها قصد ثبت‌نام فرزند ۳یا ۴ ساله‌شان در دوره‌های آموزش خوانندگی دارند. اما باید بدانید در چنین سنی آموزش خوانندگی به فرزند، موفق نخواهد بود. شروع یادگیری خوانندگی باید بعد از سن بلوغ فرزند باشد. کیفیت صدای انسان به مرور زمان و با گذر عمر بهتر می‌شود به همین دلیل است که خوانندگی دسن و سال مناسب‌تر است.

 سن مناسب برای شروع نوازندگی فلوت سن ۷ یا ۸ سال است

فلوت:
بسیاری از والدین تمایل به ثبت نام فرزند سه یا چهار ساله‌شان در دوره‌های آموزشی نوازندگی فلوت دارند. شروع یادگیری موسیقی در سنین پایین خیلی خوب است اما باید از نظر فیزیکی و ذهنی، فرزند آمادگی لازم را داشته باشد. اولین فاکتور در نوازندگی فلوت این است که آیا دستان کودک به اندازه‌ی کافی بزرگ است که قادر به نوازندگی چندین کلید روی فلوت باشد. همچنین به عنوان یک ساز بادی، حجم ریه‌ی کودک هم فاکتور تعیین‌کننده‌ای است. از این رو سن مناسب برای شروع نوازندگی سن ۷ یا ۸ سال است.

کلارینت:
به دلیل تعدد کلیدهای ساز کلارینت حداقل سن مناسب برای نوازندگی آن، سن ۷ سالگی است.

ویولن:
برای اینکه کودک آمادگی شروع یادگیری ویولن را داشته باشد باید از نظر فیزیکی، روحی و ذهنی آماده باشد. سن مناسب برای شروع نوازندگی ویولن چهار سالگی است. سازندگان ویولن مدل‌هایی در اندازه‌ی کوچک، مناسب برای کودکان طراحی و تولید کرده‌اند.

ویولا:
ویولا نسبت به ویولن بزرگتر است و صدای بمتر و عمیق‌تری دارد. سن پیشنهادی برای شروع یادگیری ویولا سن ۵ یا ۶ سالگی است البته کودک باید از نظر قدرت دست در وضعیت قابل قبولی باشد تا آمادگی لازم برای شروع آموزش را داشته باشد.

ویولن‌سل:
اکثر معلمان سن ۶ یا ۷ سالگی را سن مناسب برای شروع نوازندگی ویولن‌سل می‌دانند.

ترومپت:
سن مناسب برای شروع یادگیری ترومپت سن ۸ سالگی است. در بسیاری از مدارس شروع آموزش از کلاس سوم یا چهارم می‌باشد.

ترومبون:
سن مناسب برای شروع یادگیری ترومبون سن ۸ تا ۱۰ سالگی است. البته بیشتر دانش‌آموزان در سال اول یا سوم دوره‌ی متوسطه نوازندگی ترومبون را شروع می‌کنند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت